  • 1. Data: 2018-01-04 17:34:39
    Temat: Jaki tam silnik siedzi?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Pompa turbomolekularna. Obroty w zależności od średnicy od 40000 do
    nawet 60000 rpm. Widzę, że zasilane są zwykle z 3 faz falownikiem
    1200Hz. Sugeruje to silnik jakiś BLDC-podobny. Czy dobrze zgaduję?
    O dziwo ów zasilacz kosztuje tyle, co ta turbina. Pytanie więc, czy da
    się taki motorek czymś zastąpić? Np. kawał silnika z przekładnią.
    Przekładnie pracują w napędach turbośmigłowych (tylko w drugą stronę) i
    wyglądają całkiem normalnie, wiec się da na takie prędkości.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2018-01-04 19:30:07
    Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
    >Pompa turbomolekularna. Obroty w zależności od średnicy od 40000 do
    >nawet 60000 rpm. Widzę, że zasilane są zwykle z 3 faz falownikiem
    >1200Hz. Sugeruje to silnik jakiś BLDC-podobny. Czy dobrze zgaduję?

    W zasadzie tak, z tym, ze moze to byc silnik synchroniczny z
    magnesami, albo asynchroniczny - niektorzy pod haslem BLDC zawezaja
    typologie.

> [...]
    >Przekładnie pracują w napędach turbośmigłowych (tylko w drugą stronę)
    >i wyglądają całkiem normalnie, wiec się da na takie prędkości.

    A spytaj ile kosztuja :-)

    Silnik chcesz zastapic, czy zasilacz ?

    IMO nie warto - elektronika bedzie najtansza.

    No i ... przekladnia wymaga smarowania, a tu opary oleju chyba
    niepożądane ?

    J.

  • 3. Data: 2018-01-04 21:18:14
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    W dniu 2018-01-04 o 19:30, J.F. pisze:
    > W zasadzie tak, z tym, ze moze to byc silnik synchroniczny z magnesami,
    > albo asynchroniczny - niektorzy pod haslem BLDC zawezaja typologie.

    Dzięki. Jak synchroniczny, to nie problem, podaje mu się co trzeba, może
    z jakimś rozpędzaniem i działa. BLDC wymaga albo czujników, albo innego
    wykrywania położenia.
    > A spytaj ile kosztuja :-)

    Nie jestem ciekaw;-) Ale też nie muszę przenosić mocy 1500KM.

    > Silnik chcesz zastapic, czy zasilacz ?

    Hmm, może i jedno i drugie.

    > IMO nie warto - elektronika bedzie najtansza.

    No właśnie droga jest. A trochę nie chce się doktoryzować ze sterowników
    BLDC, ani robić falownika 3F 150V i 1200Hz. Jak bym miał na tym
    zarabiać, to bym nie grymasił, tylko zainwestował, ale ja się chcę
    pobawić, taki kryzys wieku średniego;-)

    > No i ... przekladnia wymaga smarowania, a tu opary oleju chyba
    > niepożądane ?

    Oryginalnie w tych pompach chyba też jakoś ten problem rozwiązują.
    Najlepiej by się było dobrać do takiej pompy, pooglądać, pomierzyć...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2018-01-04 21:52:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Jan 2018 21:18:14 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > Dzięki. Jak synchroniczny, to nie problem, podaje mu się co trzeba, może
    > z jakimś rozpędzaniem i działa. BLDC wymaga albo czujników, albo innego
    > wykrywania położenia.

    BLDC to w zasadzie synchroniczny.

> [...]
    > BLDC, ani robić falownika 3F 150V i 1200Hz. Jak bym miał na tym
    > zarabiać, to bym nie grymasił, tylko zainwestował, ale ja się chcę

    A moze jakis gotowy falownik 1200Hz potrafi ?

    > Oryginalnie w tych pompach chyba też jakoś ten problem rozwiązują.

    Zadnych przekladni, silnik po stronie prozni ?
    A ze nie moze byc chlodzony powietrzem to drogi ?

    > Najlepiej by się było dobrać do takiej pompy, pooglądać, pomierzyć...

    Czasem wystarczy serwisowki poczytac :-)

    J.

  • 5. Data: 2018-01-05 14:26:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 05:52:28 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > A moze jakis gotowy falownik 1200Hz potrafi ?

    555 potrafi, tylko kanciasty ten sinus wychodzi.

  • 6. Data: 2018-01-05 16:25:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >555 potrafi, tylko kanciasty ten sinus wychodzi.

    Mniej kanciasty niz myslisz wychodzi, przynajmniej w kwestii pradu,
    tym niemniej falownik to cos znacznie wiecej niz 555 :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-01-05 17:45:47
    Od: 4...@g...com

    Jasne ze wiecej bo koncowka mocy musi byc. W 555 jest nozka 5. Co robi wystarczy
    popatrzec w dokumentacji.

  • 8. Data: 2018-01-05 18:01:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Jasne ze wiecej bo koncowka mocy musi byc. W 555 jest nozka 5. Co
    >robi wystarczy popatrzec w dokumentacji.

    Do krecenia wirnikiem w prozni duzo mocy nie trzeba :-P

    J.