  • 1. Data: 2017-05-15 17:13:18
    Temat: Jakie napięcie dla aku buforowego?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Chcę zrobić sobie zasilacz buforowy dla raspberry, na którym zależy mi,
    żeby działał nieprzerwanie. Chcę wrzucić akumulator żelowy 12V 7Ah, do
    niego przetwornicę 5V 3A (więcej raczej nie potrzeba nawet przy pełnym
    obciążeniu czterech portów USB) i zasilacz, który będzie podtrzymywał
    ten akumulator (i zasilał przetwornicę) i dawał ze 2A max.

    Jakie napięcie ma mieć ten zasilacz? Samochody ładują dosyć konkretnie,
    14.5V, ale czy to jest na pewno dobre dla trwałości akumulatora? Nie
    lepiej ustawić go na np. 13.8V? Lub jeszcze inne napięcie? Ile dają UPS-y?

    Zakładam że przerwy prądu będą sporadyczne (raz, dwa razy do roku, lub
    nawet w ogóle przez kilka lat), więc ten akumulator będzie cały czas
    naładowany - chcę takie napięcie, które maksymalnie wydłuży jego
    żywotność...

    To jak - 13.8V? 14V? 14.5V? Jeszcze inne?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-05-15 17:58:17
    Temat: Re: Jakie napięcie dla aku buforowego?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-15 o 17:13, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > naładowany - chcę takie napięcie, które maksymalnie wydłuży jego
    > żywotność...
    >
    > To jak - 13.8V? 14V? 14.5V? Jeszcze inne?

    Zasilacze:
    http://www.pulsarspj.com.pl/PL_240_buforowe
    dają 13,8.
    A jak się ma do tego napięcie na akumulatorze - może da się znaleźć
    jakiś schemat (może blokowy wystarczy).

    Gdzieś powinny być jakieś parametry akumulatorów do znalezienia.
    P.G.

  • 3. Data: 2017-05-15 19:10:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Powinno byc napisane na akumulatorze.

  • 4. Data: 2017-05-15 19:56:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > 14.5V, ale czy to jest na pewno dobre dla trwałości akumulatora? Nie
    > lepiej ustawić go na np. 13.8V? Lub jeszcze inne napięcie? Ile dają UPS-y?

    Masz zastosowania jako "cycle use" i "standby use (Trickle use)" , wtedy
    napięcia się różnią. Pierwsze to 2,45/cell, drugie 2,275/cell przy 20
    stopniach C.
    Popatrz w dokumentację akumulatorów, np:
    http://www.rfiwireless.com.au/media/downloads/pdfs/l
    c-r127r2-e-0810.pdf

> [...]
    > nawet w ogóle przez kilka lat), więc ten akumulator będzie cały czas
    > naładowany - chcę takie napięcie, które maksymalnie wydłuży jego

    To kup akumulator Long-Life, np:
    http://www.csb-battery.com/english/01_product/02_det
    ail.php?fid=6&pid=21
    i kompensuj napięcie ładowania w zależności od temperatury, która ma tu
    decydujące znaczenie (albo zapewnij aby jej było chłodno)

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2017-05-16 08:27:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > naładowany - chcę takie napięcie, które maksymalnie wydłuży jego
    > żywotność...
    >
    > To jak - 13.8V? 14V? 14.5V? Jeszcze inne?

    Zależy jak bardzo chcesz sobie skomplikować życie. Najszybciej uzyskasz
    to, co chcesz, biorąc któryś z gotowych zasilaczy buforowych. Jeżeli
    chcesz z kolei "popracować" nad elektroniką, to LTC produkuje fajne
    układy ładowania, bardzo rozbudowane, na dzień dobry step up/step down z
    4 mosfetami, ładowanie jakieś takie kilkufazowe... LTC4020 albo jakoś
    tak. Tanie to nie jest, PCB do najprostszych też nie należy. Nie jestem
    do końca przekonany czy to najlepsze rozwiązanie do układów buforowych,
    ale z drugiej strony wydaje się że chyba jest OK.
    Pewnie TI też coś ma podobnego. Mnie interesował układ step up/step down
    do ładowania akumulatorów żelowych.
    Po drodze jeszcze masz pełno rozwiązań pośrednich, w tym z korektą od
    temperatury.
    Na pewno warto poczytać o ładowaniu, bo dość dokładnie tam się rozpisują.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2017-05-16 09:58:49
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > naładowany - chcę takie napięcie, które maksymalnie wydłuży jego
    > żywotność...
    >
    > To jak - 13.8V? 14V? 14.5V? Jeszcze inne?

    są gotowce
    http://www.ceneo.pl/27483297;pla?se=GbURRsztAQBg-jgv
    nP8X2KU3m_HZ5_bB&gclid=COf53o_489MCFZQbGAodh-sG2A#ta
    b=click

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 7. Data: 2017-05-16 10:12:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:371140512.20170516112508@pik-net.pl.invalid...
    > Do zasilania buforowego ma być 13.8V.
    >
    > j.w. Cokolwiek więcej wysuszy Ci akumulator na wiór.

    To rozumiem, skąd znamionowe zasilanie różnych urządzeń, np. radiowych, owo
    13.8...?

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 8. Data: 2017-05-16 11:25:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Monday, May 15, 2017, 5:13:18 PM, you wrote:

> [...]

    > żywotność...
    > To jak - 13.8V? 14V? 14.5V? Jeszcze inne?

    j.w. Cokolwiek więcej wysuszy Ci akumulator na wiór.

    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2017-05-16 12:32:01
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Do zasilania buforowego ma być 13.8V.

    A jakby dać jeszcze mniej? Ktoś wyżej pisał 2.275V/celę, czyli 13.65V...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2017-05-16 12:55:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > A jakby dać jeszcze mniej? Ktoś wyżej pisał 2.275V/celę, czyli 13.65V...

    I drugie pytanie... ograniczać mu jakoś prąd ładowania? Chciałbym żeby
    ładował się prądem nie większym niż 1/20C... czy jak przyłożę mu te,
    przykładowo, 13.6V, to prąd popłynie na tyle niewielki, że ładowanie nie
    będzie dla niego bolesne?

    Chciałbym żeby większość prądu z zasilacza (sieciowego) szła do
    przetwornicy do raspberry, a do akumulatora tylko max pół ampera, żeby
    ładować go w jakimś skończonym czasie po całkowitym rozładowaniu. Da się
    to jakoś zapewnić? Czy po prostu robi się to ustalając napięcie?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]