  • 1. Data: 2019-09-05 19:34:23
    Temat: Jakie opóźnienie
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Arduino Uno, Nano, taka sytuacja:

    pinMode(11, OUTPUT);
    pinMode(12, OUTPUT);
    digitalWrite(11, LOW);
    delay(1000);
    digitalWrite(12, LOW);
    delay(1000);

    digitalWrite(11, HIGH);
    digitalWrite(12, HIGH);

    jakiego opóźnienia powinienem się spodziewać pomiędzy ustawieniem pinu
    11 i 12 na poziom wysoki? Czy to opóźnienie będzie takie samo jeśli
    zmiana będzie z poziomu wysokiego na niski? Czy to opóźnienie będzie
    takie samo dla wszystkich pinów? Czy jest jakiś sposób żeby oba piny
    zmieniły swój poziom dokładnie w tym samym czasie? Nie bardzo wiem o co
    pytać google.

    Podpowiecie? Z góry dziękuję.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2019-09-05 20:49:02
    Temat: Re: Jakie op??nienie
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Michal M. Lechanski <m...@d...eu> wrote:
    > Arduino Uno, Nano, taka sytuacja:
    >
    > pinMode(11, OUTPUT);
    > pinMode(12, OUTPUT);
    > digitalWrite(11, LOW);
    > delay(1000);
    > digitalWrite(12, LOW);
    > delay(1000);
    >
    > digitalWrite(11, HIGH);
    > digitalWrite(12, HIGH);
    >
    > jakiego op??nienia powinienem si? spodziewa? pomi?dzy ustawieniem pinu
    > 11 i 12 na poziom wysoki? Czy to op??nienie b?dzie takie samo je?li
    > zmiana b?dzie z poziomu wysokiego na niski? Czy to op??nienie b?dzie
    > takie samo dla wszystkich pin?w?

    Kilkadziesiat taktow zegara. digitalWrite zawiera sporo kodu
    jak na tak prosta operacje i wyknoanie trwa. Roznice HIGH/LOW
    beda stosunkowo male.

    > Czy jest jaki? spos?b ?eby oba piny
    > zmieni?y sw?j poziom dok?adnie w tym samym czasie? Nie bardzo wiem o co
    > pyta? google.

    Tak, zamiast procowac z pinami trzeba dzialac na porcie. Niestety
    zamiast gotowca Arduino trzeba pracowac bezposrednio z procesorem.

    Jak chcesz wiedziec co mozna to Google: Atmega328 datasheet
    (pare lat temu dzialalo). Datasheet malo powaga w pisaniu
    kodu, ale wrzucajac np. nazwy rejestrow do Google dostaniesz
    przyklady.

    --
    Waldek Hebisch

  • 3. Data: 2019-09-05 20:49:03
    Temat: Re: Jakie opóźnienie
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-09-05 o 19:34, Michal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > takie samo dla wszystkich pinów? Czy jest jakiś sposób żeby oba piny
    > zmieniły swój poziom dokładnie w tym samym czasie? Nie bardzo wiem o co

    Tu jest dyskusja na temat:
    https://forum.arduino.cc/index.php?topic=41046.0
    Piszą o 2 mikrosekundach.

    Programowego sposobu na jednoczesną zmianę stanów wyjść raczej nie ma.
    Można natomiast zastosować układ opóźniający (np. jakieś rc i bramkę
    schmitta) na pierwszym wyjściu.

  • 4. Data: 2019-09-05 23:09:27
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    t-1 <t...@t...pl> napisał(a):
    > Programowego sposobu na jednoczesną zmianę stanów wyjść raczej nie ma.
    > Można natomiast zastosować układ opóźniający (np. jakieś rc i bramkę
    > schmitta) na pierwszym wyjściu.

    Piny 11 i 12 są na jednym porcie więc można ich stan zmienić jednocześnie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2019-09-09 19:08:50
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > Programowego sposobu na jednoczesną zmianę stanów wyjść raczej nie ma.

    Jest, jesli tylko piny sa na jednym porcie. Zmiana stanu to AND lub OR na
    masce, a nie trzeba przeciez maskowac tylko jednego bitu.

  • 6. Data: 2019-09-09 21:13:07
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 05.09.2019 o 18:34, Michal M. Lechanski pisze:

    > Nie bardzo wiem o co
    > pytać google.
    >
    > Podpowiecie? Z góry dziękuję.

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, znów się czegoś nauczyłem.

    --
    Michał