  • 31. Data: 2019-02-03 12:54:09
    Temat: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-02-19 o 09:16, WM pisze:
    > Ktoś zaprojektował ręczną maszynkę do skręcania liny.
    > Jej podstawą jest przekładnia przypominająca przekładnię planetarną bez
    > wewnętrznego koła zębatego i z nieruchomym jarzmem.
    > Są trzy kółka planetarne, które kręcąc się skręcają linę.
    > http://www.mkdrafting.com/images/als_rope_maker2.bmp
    > Napędzane jest ręcznie koło zewnętrzne o zazębieniu wewnętrznym.
    > Koło to jest osadzone luźno na trzech satelitach i to mnie niepokoi.
    > Jakie są skutki niewłaściwej odległości między kołami zębatymi?

    Moim zdaniem w praktyce żadne. W przekładni pracującej pod obciążeniem
    skutkiem byłoby szybsze zużycie tych zębów. Ale te zębatki są zrobione
    na tyle topornie - na oko - że drobne niedokładności tu nie mają znaczenia.

    Natomiast przełożenie w przekładni zębatej zależy od ilości zębów, a
    niedokładności na nie. Może bęzie mieć wpływ na równomierność obrotów,
    ale to nie wydaje się się mieć krytycznego znaczenia. Sznurek i tak
    później się wyrówna.

  • 32. Data: 2019-02-03 20:37:33
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > niedokładności na nie. Może bęzie mieć wpływ na równomierność obrotów,
    > ale to nie wydaje się się mieć krytycznego znaczenia. Sznurek i tak

    Facet wrzucił filmik z działania tego urządzenia.
    Widać z niego, że jest dobrze jak kręci szybko.
    Jak zwalnia, to zaczyna wykonywać ruchy szarpane.

    WM

  • 33. Data: 2019-02-03 23:34:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Feb 2019 17:29:23 +0100, WM napisał(a):

    > Chodzi o włókna zwojów gwintów zwykłej śruby i nakrętki.
    > Muszą biec równolegle.

    A w uniwersalnej srubie biegna rownolegle i prostopadle :-)

    J.

  • 34. Data: 2019-02-04 00:54:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-03 o 23:34, J.F. pisze:

    > A w uniwersalnej srubie biegna rownolegle i prostopadle :-)

    Teoretycznie wydaje się, że lina prawoskrętna i lewoskrętna powinny mieć
    jednakowe właściwości.
    Jakież było zdziwienie badaczy, gdy doświadczalnie stwierdzili, że tak
    nie jest.
    Dopiero stosunkowo niedawno stwierdzono, że włókna roślin mają w genach
    zaprogramowany określony kierunek wstępnego skręcenia.
    Lina skręcona przeciwnie do niego, po jakimś czasie odkręca się, luzuje
    i osłabia. Nie wszyscy producenci lin to wiedzą. :)

    WM

  • 35. Data: 2019-02-04 09:27:59
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 00:54, WM pisze:

> [...]
    > Lina skręcona przeciwnie do niego, po jakimś czasie odkręca się, luzuje i osłabia.
    Nie wszyscy producenci lin to wiedzą. :)

    Interesujące.
    A czy wszystkie rośliny maja ten sam kierunek, czy różnie?

  • 36. Data: 2019-02-04 10:40:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-04 o 09:27, robot pisze:

    > Interesujące.
    > A czy wszystkie rośliny maja ten sam kierunek, czy różnie?

    Rożnie.
    Sądziłem, że chodzi o preferowanie kierunku "za słońcem", ale jednak nie.

    WM

  • 37. Data: 2019-02-04 12:09:36
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 10:40, WM pisze:

    zaprogramowany określony kierunek wstępnego skręcenia.
    osłabia.  Nie wszyscy producenci lin to wiedzą. :)

    > Rożnie.
    > Sądziłem, że chodzi o preferowanie kierunku "za słońcem", ale jednak nie.

    Czyli można zażartować, każda roślina ma swój spin.

  • 38. Data: 2019-02-04 21:09:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-02-19 o 20:37, WM pisze:

    > Facet wrzucił filmik z działania tego urządzenia.
    > Widać z niego, że jest dobrze jak kręci szybko.
    > Jak zwalnia, to zaczyna wykonywać ruchy szarpane.

    No ale te ruchy szarpane co zmieniają w ogólnym rozrachunku? Bo moim
    zdaniem nie.

  • 39. Data: 2019-02-05 00:29:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > No ale te ruchy szarpane co zmieniają w ogólnym rozrachunku? Bo moim
    > zdaniem nie.

    Zdąży wpaść niżej i się klinuje.

    WM