  • 1. Data: 2015-10-02 09:27:38
    Temat: Jakie środowisko do C dla Atmegi?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chcę starszego kolegę (inżynier, były naucziciel informatyki i wt)
    wyciągnąć z bagna o nazwie Bascom. Zaczyna w Bascomie rozwiązywać
    problemy nieistniejące w innych językach więc myślę, że czas nas
    zmianę. Niech już zostanie przy tych swoich Atmegach ale chcę
    pokazać mu inny lepszy świat i przestawić go na C.
    Nie znam się na Atmegach, jakie środowisko do C byłoby najlepsze?
    Bascom przyzwyczaił go, że ma tam wbudowaną obsługę do popularnych
    peryferiów typu lcd, 1wire itp.
    Jakie środowisko darmowe zawiera już biblioteki do takich popularnych
    peryferiów? Nie chcę go zniechcąc na początku koniecznością szukania
    bubliotek lub pisaniem własnych (co uważam osobiście za mega
    puczającą frajdę).
    AvrStudio posiada biblioteki czy to samo C? Która wersja? W sieci
    odradzają najnowszą bo podobno kobyła wymagająca szybkiego PC (kolega
    pracuje tylko na laptopie z win XP), polecają wersję starszą 4.18.
    A może WnAVR?
    Środowisko nie musi być mega wypasione, byle była absługa atmegi
    8/16/32. No i trochę gotowych bibliotek do peryferiów.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-10-02 17:19:46
    Temat: Re: Jakie środowisko do C dla Atmegi?
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 02 Oct 2015 09:27:38 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > pokazać mu inny lepszy świat i przestawić go na C.

    A jest jakieś takie małe IDE do Arduino. Zgooglaj, to nawet C++ niby.
    Kompilator gcc. Bardzo fajna społeczność, do wszystkiego łatwo
    znaleźć biblioteczki.

    Z drugiej strony C nie jest dużo lepsze od Basica, to co naprawdę
    ważne to architektura i takie tam. W C da się napisać gorszy kod
    źródłowy niż w Basicu.

  • 3. Data: 2015-10-02 18:15:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.10.2015 o 09:27, Marek pisze:
    > Chcę starszego kolegę (inżynier, były naucziciel informatyki i wt)
    > wyciągnąć z bagna o nazwie Bascom.
    ja dawno dawno temu pisałem prościuteńkie programy w basicu na zx
    spectrum. Dzisiaj siadam i piszę taki sam program który m 5 linijek i
    robi cośtam widowiskowego. to samo w C da się zrobić na 2 "linijkach".
    tyle że wcześniej musisz mieć 5 linijek wstępu, deklaracji, czegoś co
    właśnie nie istnieje w innych językach i nie musisz o tym mieć pojęcia.
    Nie ważne czy Ty się zgadzasz z powyższą tezą, ważne czy Twój kolega się
    znią zgadza. Co więcej, on Ci niekoniecznie o tym powie.

    > Zaczyna w Bascomie rozwiązywać
    > problemy nieistniejące w innych językach więc myślę, że czas nas zmianę.
    ale facet pisze programy kolosy jakieś? sztuczna inteligencja?
    rozwiązywanie sudoku? Bo mnie się wydawało że na atmegę, w sensie nie
    PCta to raczej proste programy się pisze....

> [...]
    > Nie znam się na Atmegach, jakie środowisko do C byłoby najlepsze?
    > Bascom przyzwyczaił go, że ma tam wbudowaną obsługę do popularnych
    tak jak Slawek wspomniał arduino. Czyli atmega+złącze usb. od takich co
    maja 6 nóżek do ponad 50siąt.
    Środowisko do programowania raczej ubogie. W sensie słabo się koloruje
    składnia, klamry się nie kolorują, wykonywać linia po lini się nie da.
    Niemniej jednak napisać się da, bibliotek jest dużo, te których niema są
    dostępne na necie, poradników jak zacząć na YT dużo.
    W zasadzie tyle. kompiluje się i działa.
    Wrócę jednak do mojej pierwszej myśli. Ja podchodziłem do nauki C/C++
    klilka razy. zawsze wymiękałem na pierwszym rozdziale ksążki, nie umiąc
    zrozumieć, po kija mam decydować jak dużą, dokładną liczbę będzie
    przechowywać zmienna "i" użyta w pętli for. Tym bardziej że głupi
    sterownik do karty dźwiękowej zgodnej z sound blaster zajmuje 81 dyskietek.
    mnie bolało i boli dalej to, że "migaj diodą" ma dłuższy wstęp niż kod
    programu. bolał i boli, że każda linia kończy się średnikiem. No chyba
    że to jest "for", to jak dam średnik to się skompiluje ale nie wykona.
    myślę że Twój kolega też sie z tym zderzy. no chyba że na lekcjach
    informatyki uczył c++

    ToMasz

  • 4. Data: 2015-10-02 19:15:36
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

> [...]
    > problemy nieistniejące w innych językach więc myślę, że czas nas zmianę.
    > Niech już zostanie przy tych swoich Atmegach ale chcę pokazać mu inny

    Wejdź na stronę Atnel...
    Osobiście uważam, że jak ktoś chcę zacząć pisać w C to nie ma lepszych
    pozycji książkowych.
    Również o środowisko Eclipse można dużo się dowiedzieć.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2015-10-02 23:52:29
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Chcę starszego kolegę (inżynier, były naucziciel informatyki i wt)
    > wyciągnąć z bagna o nazwie Bascom. Zaczyna w Bascomie rozwiązywać problemy
    > nieistniejące w innych językach więc myślę, że czas nas zmianę.

    W C będzie rozwiązywać problemy nieistniejące w Bascomie.

    > Niech już zostanie przy tych swoich Atmegach ale chcę pokazać mu inny
    > lepszy świat i przestawić go na C.

    Lepszy bo możliwości więcej, w tym możliwości strzelenia sobie w stopę. Żeby
    nie było: też przeszedłem z Bascoma na C, ale nie uważam że należy potępiać
    Bascoma.

> [...]
    > peryferiów? Nie chcę go zniechcąc na początku koniecznością szukania
    > bubliotek lub pisaniem własnych (co uważam osobiście za mega puczającą

    Tutaj bezkonkurencyjne jest Arduino.

> [...]
    > odradzają najnowszą bo podobno kobyła wymagająca szybkiego PC (kolega
    > pracuje tylko na laptopie z win XP), polecają wersję starszą 4.18. A może

    AVR Studio to jest samo IDE, które wymaga doinstalowania WinAVR (GCC i
    dodatkowe narzędzia). Ja bym jednak zostawił w spokoju ten zabytek i
    zainstalował współczesne Atmel Studio. Kobyła to to nie jest jak na
    dzisiejsze standardy, chyba że Twój kolega ma jakiegoś starego rzęcha.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2015-10-03 07:39:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 02 Oct 2015 18:15:54 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > ja dawno dawno temu pisałem prościuteńkie

    Przy 100 linijkach Basic daje radę. Przy 2000 linijkach jakby mniej.
    Przy 10000 zaczynają być problemy z C. C++ teoretycznie nadaje się do
    rzeczy mających parę milionów linijek.

    Jeżeli chcesz pomrugać LED to Basic jest ok. Jeżeli napisać mały
    system operacyjny na Atmegę, to C jest ok. Jeżeli piszesz np. program
    AI mający kierować samochodem, to C++ jest jedną z opcji.

  • 7. Data: 2015-10-03 11:45:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Oct 2015 23:52:29 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    stopę. Żeby
    > nie było: też przeszedłem z Bascoma na C, ale nie uważam że należy

    Nie miałem zamiaru komentować w tym wątku Bascoma (bo de facto nie o
    niego było pytanie) ale mnie niestety sprowokowałeś. Bascom to
    policzek dla Basica bo podobno jemu ma być podobny. Nazywa się
    "kompilatorem" a de facto jest czymś w rodzaju konsolidatora
    bibliotecznych (gotowych) asmeblerowych instrukcji i makr użytych w
    kodzie. Język, który kpi sobie z programisty (o tym
    niżej).Bałaganiarska składnia dopuszcza case insensitive co pozwala
    na tworzenie mało czytelnego kodu. Osoba, którą znam co poświęciła mu
    zbyt dużo czasu szybko doszła do ściany w rozwoju i koniec. Język
    kompletnie nie rozwija, ogranicza wyobraźnię do kontekstu "jednego
    programu" przez co trudno ogarnąć takiemu programiście
    wielozadaniowość nawet opartą na prostej maszynie stanów. Brak
    możliwości pisania własnych bibliotek (uwaga, można ale w asemblerze,
    kpina nr 1), brak możliwości porozdzielania projektu na skompilowane
    obiekty aby za każdym razem nie "kompilować" całości. Brak
    jakiejkolwiek optymizacji, kod jest składany z gotowych klocków, więc
    jego rozmiar rośnie dość szybko. Niezgodność dokumentacji producenta
    w opisie instrukcji, znalazłem takie, które nie chcą działać mimo, że
    zostały użyte wg przykładów. Brak sensownej i logicznej konsekwencji
    w instrukcjach/makrach. Tam nie da się nic przewidzieć (co do
    poprawnej składni). Raz argumenty instruckji są bez nawiasów a raz w
    nawiasach, np. skladnia instrukcji rysowania linii na LCD graf
    wyglada tak:

    line(x1,y1)-(x2,y2)
    a zapalenia pixla:
    pset x,y,z

    logiczne, prawda? Raczej kpina nr 2.

    Niektóre funkcjonalności nie działają jak powinny, ostatnio kolega
    męczył się przez tydzień z fontami na LCD graficznym. Użycie
    instrukcji wyboru fontu do pisania powodowało niedziałający w ogóle
    kod (niestartujący w ogóle mcu). Sprawa była o tyle dziwna, że
    posiłkował sie przykladami kodu z artykułów, ktorych autorzy
    twierdzili, że im działa. Po kilku dniach szukania przyczyn poddał
    się i przepisał jota w jote kod z przykladu, o dziwo kod zadział. Co
    się okazalo? Że kod działa jeśli instrukcje grafiki są w procedurach
    a nie w pętli głównej (sic!). Czemu? Nie wiadomo. Faktycznie we
    wszystkich przykładach użyto podobnej konstrukcji z procedurami, ale
    nikt się nie zająknął, że tak być musi bo nie zadziała. Jest to
    piękny przyklad, jak próba inwencji w inną koncepcję konstrukcji kodu
    (bez procedur) sprowadza na ziemię, bo tak się nie da, bo coś nie
    działa. Tylko traci się czas, kpina z programisty nr 3.
    Najlepsze zostawiam na deser. Ktoś może powiedzieć, że te powyższe
    zarzuty są przesadzone, bo język ma być prosty dla prostych
    rozwiązań, dla nie-programistów a bardziej elwktroników więc nikomu
    niepotrzebne dołączanie skompilowanych obiektów czy rozdzielanie kodu
    na wiele plików. Składnia jest jaka jest, po to jest help aby z niego
    korzystać. I nawet jestem w stanie mu przyznać rację. Ale jak się
    dowiedziałem, że wyrażenia arytmetyczne są ograniczone do dwóch
    operandów (sic) i jednego operatora to mi już wszystko odpadło. Tak,
    w Bascomie nie da się napisać prostego wyrażenia x=3*y+23*z, o
    bardziej skomplikowanym nie wspominając. Programista musi rozłożyć
    wyrażenie na kilka prostych wyrażeń jednooperatorowych wprowadzając
    najczęściej dotatkowe zmienne pomocnicze. Kolejna kpina, nawet nie
    liczę która.

    Co można powiedzieć dobrego o Bascomie? No lista instrukcji obsługi
    peryferiów robi wrażenie, trzeba przyznać ogrom pracy jaką włożono w
    rozwój. I na tym koniec bo zaraz za tym idzie zadziwienie z tej
    liczby doklejanych do tego jezyka instrukcji-potworków aby obsłużyć
    kolejną taką czy inną kolejną funkcjonalność. Przy niektórych
    mityczne b=---*a++, którym straszy sie przyszłych adeptów C to pikuś.
    A miał to być język prosty, do prostych zastosowań.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-10-03 12:08:28
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 2 października 2015 18:15:56 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > przechowywać zmienna "i" użyta w pętli for. Tym bardziej że głupi
    > sterownik do karty dźwiękowej zgodnej z sound blaster zajmuje 81 dyskietek.
    Znaczy wada C/C++ jest to, ze trzeba z grubsza rozumiec, jak dziala
    komputer i pamiec RAM? :) Jestes pierwsza osoba, o ktorej slysze,
    ktora polegla na tym. Wiekszosc osob pada na wskaznikach i z tego
    powodu zostaja programistami Javy, zarabiajac 2x tyle co na programowaniu
    niskopoziomowym:D

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 9. Data: 2015-10-03 12:10:15
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    no fakt, wskaźniki to potęga...

  • 10. Data: 2015-10-03 12:18:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Kropelka,

    Saturday, October 3, 2015, 12:08:28 PM, you wrote:

> [...]
    > ktora polegla na tym. Wiekszosc osob pada na wskaznikach i z tego
    > powodu zostaja programistami Javy, zarabiajac 2x tyle co na programowaniu

    W obecnych czasach programowanie niskopoziomowe jest potrzebne do
    tego, żeby interpretować oprogramowanie wysokopoziomowe :P

    --
    Best regards,
    RoMan