  • 1. Data: 2017-05-16 12:50:44
    Temat: Jakiego darmowego programu do rysunku technicznego używacie?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Wymagania:
    - darmowy również przy korzystaniu do celów komercyjnych,
    - obsługuje wymiarowanie.

    Raz na kilka lat zdarza mi się wykonać jakiś rysunek techniczny. Robię
    to pod OpenOffice Draw. Spełnia on w zasadzie moje wymagania z jednym
    wyjątkiem - nie umiem postawić kółka na przecięciu prowadnic.

    Stąd pytanie: może ktoś umie, a jak nie to może polecicie jakiś program
    który zastąpi mi Oo Draw.

    W instrukcji do Oo spotkałem informację, że jak chce się lepszy program
    do grafiki rastrowej to GIMP a do wektorowej to Inkscape. Wczoraj
    zainstalowałem Inkscape, ale poległem - nie udało mi się postawić linii
    wymiarowej, a że śpieszyło się to zrobiłem rysunek pod Oo Draw i
    postanowiłem popytać aby za następnym razem mieć lepsze narzędzie.

    Google wskazało mi wątek sprzed dwu lat na pl.sci.inzynieria. Pojawiły
    się tam:
    DraftSight
    LibreCad
    FreeCad
    BobCAD
    Sketchup
    Solid Edge 2D Drafting
    Solvespace

    Zapytałem więc też na p.s.i, ale myślę że tu jest większa szansa na
    kogoś o dokładnie takich potrzebach jak moje i może powie - ten i tylko
    ten program :)
    P.G.

  • 2. Data: 2017-05-16 13:04:08
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > wymiarowej, a że śpieszyło się to zrobiłem rysunek pod Oo Draw i
    > postanowiłem popytać aby za następnym razem mieć lepsze narzędzie.

    Inkscape, chociaż nie wiem jak wymiarowanie w nim chodzi bo nie używam do
    nieautomatycznej obróbki detali.

    To dość dojrzały program.

    jp

  • 3. Data: 2017-05-16 13:25:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:04, jacek pozniak pisze:

    > Inkscape, chociaż nie wiem jak wymiarowanie w nim chodzi bo nie używam do
    > nieautomatycznej obróbki detali.

    Jestem prawie pewien, że nie chodzi :).

    Kiedyś zrobiłem rysunek jakiejś płytki montażowej i jakiś mechanik nam
    to wykonywał. Potem nam wyszło, że prościej/taniej będzie zastąpić to
    płytką PCB z całkowicie wytrawioną miedzią. Wymiarowanie przestało być
    potrzebne bo wychodziły gerbery.

    Teraz, przy innym projekcie mam sytuację odwrotną. Założyłem, że zrobimy
    to PCB (ma być sztywne więc 3mm) więc miałem projekt pod Protelem, ale
    że potrzebujemy tylko kilka sztuk więc pomysł, że potrzeba rysunku dla
    mechanika i chyba będzie to z duraluminium 2mm, może 3mm.

    Twoja wypowiedź naprowadziła mnie na myśl, że błądzę i może pytam nie o
    to co powinienem. Może ja wcale nie potrezbuję takiego rysunku.

    Możesz mi naświetlić w kilku zdaniach jak to się robi automatycznie.

    Z Protela dla gołego PCB potrzebuję (w uproszczeniu) obrys i owiert.

    Jak to się robi pod Inkscape?
    W jaki sposób nanoszę otwory aby dostać jakiś plik owiertu?
    Jakie pliki należy wypuszczać z Inkscape?
    P.G.

  • 4. Data: 2017-05-16 13:41:34
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:

    > Możesz mi naświetlić w kilku zdaniach jak to się robi automatycznie.
    Po prostu.

    Jeśli robię rysunek detalu do obróbki skrawaniem (zazwyczaj jakieś
    podkładki/kształtki z tworzyw) to eksportuję do dxf i daję do
    zaprzyjaźnionej firmy na taką frezarkę i już.

    Jeśli trzeba naklejki to eksportuję poszczególne warstwy do postscriptu i
    daję je na kliszę do naświetlania.

    Stąd wynika, że lini wymiarowanie nie potrzebuję, ot co.

  • 5. Data: 2017-05-16 13:44:06
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    A jeśli mi się chce pobawić w obróbkę ręczną, (zazwyczaj pierwsza sztuka; do
    sprawdenia koncepcji):
    Drukuję na papierze, naklejam na blachę tworzywo czy co tam potrzeba i
    jechane piłką/pilnikiem/czy coś tam jeszcze :)

    jp

  • 6. Data: 2017-05-16 13:54:53
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2017-05-16 o 12:50, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > postanowiłem popytać aby za następnym razem mieć lepsze narzędzie.
    >
    > Google wskazało mi wątek sprzed dwu lat na pl.sci.inzynieria. Pojawiły

    Zacznij od
    DraftSight
    LibreCad
    FreeCad...

    i generalnie wszystkiego co ma w nazwie CAD wygląda jak CAD i działa jak
    CAD.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_computer
    -aided_design_editors

    Z płatnych zamienników AutoCADa polecam Gstarcad, Briscad i ZWcad

    Robienie rysunków technicznych w Oo lub Inkscape to jak rzeźbienie w
    gównie, one nie do tego służą.

  • 7. Data: 2017-05-16 14:09:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:41, jacek pozniak pisze:

    > Jeśli robię rysunek detalu do obróbki skrawaniem (zazwyczaj jakieś
    > podkładki/kształtki z tworzyw) to eksportuję do dxf i daję do
    > zaprzyjaźnionej firmy na taką frezarkę i już.

    Chcę się upewnić. Wszystkie linie wewnątrz obrysu zewnętrznego będą
    rozumiane jako otwory?
    Ja rysuję kółeczko, a oni decydują czy wiertło, czy frez?
    Rysuję sobie dowolnie krzywy otwór i nic mnie nie obchodzi?

    Tak to działa?
    P.G.

  • 8. Data: 2017-05-16 14:20:15
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Ja rysuję kółeczko, a oni decydują czy wiertło, czy frez?
    > Rysuję sobie dowolnie krzywy otwór i nic mnie nie obchodzi?

    Nie wiem, daję plik z programu + szkic o co mi chodzi lub wspomniany ręcznie
    zrobiony model i już.
    Pewnie programy do sterowania tymi frezarkami coś tam sobie potrafią
    ponawymyślać, są tu ludzie co w tym siedzą (niedawno chyba była jakaś
    dyskusja o jakichś drukarkach/frezarkach), ja się na tym niezbyt znam.

    Pozdr

    jp

  • 9. Data: 2017-05-16 14:42:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 14:09, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Ja rysuję kółeczko, a oni decydują czy wiertło, czy frez?
    > Rysuję sobie dowolnie krzywy otwór i nic mnie nie obchodzi?

    Różnie, zależy od programu CAM. Jeden musi mieć krzyżyk, aby zrobić
    otwór w miejscu przecięcia linii, inny dowolny kształt i człowiek
    decyduje czy okrąg to ścieżka frezu czy ma wiercić w środku, po obwodzie
    itd.

    Robert

  • 10. Data: 2017-05-16 14:46:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:54, Bartolomeo pisze:

> [...]
    >

    > Z płatnych zamienników AutoCADa polecam Gstarcad, Briscad i ZWcad
    >
    > Robienie rysunków technicznych w Oo lub Inkscape to jak rzeźbienie w

    Zgadzam się. Ale płatnymi nie ma co sobie głowy zaprzątać, aby narysować
    nawet średnio skomplikowany rys.

    Robert