  • 1. Data: 2018-03-30 23:06:05
    Temat: Jakim programem przywraca się obrazy zrobione Clonezillą?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    Kiedyś użyłem tego dziwnego programu, myślałem że robiąc obraz linuxa za
    pomocą linuxowego programu robię dobrze, ale byłem widzę potężnym w
    błędzie i teraz mam problem.

    A więc odpaliłem swego czasu z Clonezillę, zrobiłem obraz dysk->image
    Mam teraz katalog "2016magnet-img" i w nim 16 plików, np.
    "clonezilla-img" w którym pisze: This image was saved by Clonezilla at
    06:46:26 PM, 2016/Aug/01, UTC.

    czy też właściwy obraz "sdc1.ext2-ptcl-img.gz.aa"
    albo na przykład "sdc-pt.parted" z informacjami:
    Model: ST340014 A (scsi)
    Disk /dev/sdc: 78165360s
    Sector size (logical/physical): 512B/512B
    Partition Table: msdos
    Disk Flags:

    Number Start End Size Type File system Flags
    1 63s 1686824s 1686762s primary ext2
    2 1686825s 1831409s 144585s primary linux-swap(v1)
    3 1831410s 1847474s 16065s extended

    Sumarycznie lista plików:

    Pięknie.
    Potrzebuję teraz przywrócić to na dysk.
    Pobrałem Clonezillę sądząc że potrafi przywracać obrazy, zrobiłem USB,
    wrzuciłem na niego jeszcze ten katalog "2016magnet-img" i uruchamiam z
    tego USB komputer.

    Odpala się, wybieram device-image, local_dev.
    Wyświetla:
    /dev/sda - tu chcę przywrócić
    No i tyle...
    Nie ma opcji wybrania image-repository tego USB z którego bootowałem.

    Ok, wziąłem pendrive 2GB, sformatowałem na FAT32, wrzuciłem katalog.
    wybieram device-image, local_dev, otrzymuję:
    /dev/sda - tu chcę przywrócić
    /dev/sdc - to ten pendrak 2GB na którego wrzuciłem katalog z backupem
    Super !!

    wciskam CTRL+C jak każe i mam tylko /dev/sda1/ do wyboru czyli pusty dysk.

    Próbowałem wszystkie dostępne w menu opcje, wrzucałem do głównego
    katalogu pendraka pliki z katalogu obrazu, próbowałem przeglądać
    wszystkie istniejące katalogi aby wskazać miejsce z obrazem... nic.
    Nie ma jakiejkolwiek możliwości wybrania jakiegokolwiek innego napędu, z
    w jakikolwiek możliwy sposób wrzuconymi plikami przywracania.
    Jedyny wybór to kompletnie czysty dysk /dev/sda/.

    W takim razie, jeżeli Clonezilla robi device-image, to jak się nazywa
    program który potrafi zrobić to w drugą stronę, czyli image-device?
    Chyba musi być coś takiego bo inaczej ten program byłby kompletnie
    bezużyteczny...

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2018-03-31 01:50:15
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 30 Mar 2018 23:06:05 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5abea6b2$0$31365$65785112@news.neostrada.pl>
    od Irokez <n...@w...pl> :
> [...]

    >program który potrafi zrobić to w drugą stronę, czyli image-device?
    >Chyba musi być coś takiego bo inaczej ten program byłby kompletnie

    Tutorial z obrazkami, tak to powinno wyglądać:
    https://sekurak.pl/clonezilla-live-konfiguracja-i-in
    stalacja/

  • 3. Data: 2018-03-31 02:03:36
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 31 Mar 2018 01:50:15 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5...@4...com>
    od Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> :
> [...]
    > od Irokez <n...@w...pl> :

    >Tutorial z obrazkami, tak to powinno wyglądać:

    Jeszcze mi przyszło do głowy:
    -odpalić z innego kontrolera USB(bywa, że jest kilka na płycie)
    -odpalić w trybie UEFI
    -użyć wersji alternative
    -wyłączy secure boot

  • 4. Data: 2018-03-31 08:13:11
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-31 o 02:03, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

    stalacja/

    > Jeszcze mi przyszło do głowy:
    > -odpalić z innego kontrolera USB(bywa, że jest kilka na płycie)
> [...]

    Tutorial o kant dupy, nie jest nigdzie napisane że Clonezilla nie
    obsługuje jakichkolwiek napędów FAT32 o wielkości 1GB czy 2GB.
    4GB nie próbowałem nie chce mi się już.
    Ruszyło dopiero jak wsadziłem napęd USB 16GB sformatowany w NTFS !!

    I clonezilli nie obchodzi, że chcę zrobić obraz/przywrócić napędu CF
    Industrial 1GB na napędzie USB 2GB, gdzie faktycznie partycja ma 300MB a
    zajęte jest 100MB i tyle też ma ten mój cały obraz.

    Ten program to wielkie G. Mógł chociaż napisać że ma w głębokim
    poważaniu małe napędy FAT32 i napęd ma mieć minimum tyle a tyle i być NTFS.

    Zdrówko i radosnych, mokrych i ciepłych świąt.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2018-04-02 03:30:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-30, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Kiedyś użyłem tego dziwnego programu, myślałem że robiąc obraz linuxa za
    > pomocą linuxowego programu robię dobrze, ale byłem widzę potężnym w
    > błędzie i teraz mam problem.

    Dużo lepiej było to zrobic "dd"

    > Number Start End Size Type File system Flags
    > 1 63s 1686824s 1686762s primary ext2
    > 2 1686825s 1831409s 144585s primary linux-swap(v1)
    > 3 1831410s 1847474s 16065s extended
    [..]

    Odtwórz "ręcznie" powyższą strukturę na dysku. Czym Ci wygodniej. Np. fdisk

    > Sumarycznie lista plików:

    Nigdy nie uzywałem tego czegoś ale sdc1.ext2-ptcl-img.gz.aa i
    sdc5.dd-img.aa wyglądaja jak zgzipowane lub nie obrazy dysku a .aa
    sugeruje uzycie split'a jako część procedury.

    sdc-mbr w tym rozmiar sugeruje, że zawiera MBR.

    Jeśli tak to po utworzeniu partycji (założmy jest to /dev/sdc) i
    przebutowaniu (na wszelki wypadek):

    1) dd if=sdc-mbr of=/dev/sdc bs=512 count=1
    2) dd if=sdc1.ext2-ptcl-img.gz.aa bs=2M|gzip -d|dd of=/dev/sdc1 bs=2M
    3) dd if=sdc5.dd-img.aa of=/dev/sdc5 bs=2M
    4) mkswap /dev/sdc2

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2018-04-02 16:48:45
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Dużo lepiej było to zrobic "dd"

    Mam dysk działający oraz kartę CF na jednej taśmie.
    Odpaliłem Knoppixa z USB, zrobiłem:
    dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=64k
    Wysypał się powyżej 1GB ale partycje mają razem 923MB.

    Uruchamiam system z karty, LILO startuje, odpala się po kolei co tam
    jest, testuje partycje hdc1, hdc3, RAMDISK znajduje, autorun... autorun
    DONE.

    i kolejne linijki to:

    kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-3, errno=2
    VFS: Cannot open root device 03:01
    Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

    Na dysku źródłowym problemów nie ma, więc może po kolei każdą
    partycję... Dysk wrócił do stacji roboczej, Knoppix, komendy:
    dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 bs=4096 conv=notrunc,noerror
    dd if=/dev/sda2 of=/dev/sdb2 bs=4096 conv=notrunc,noerror
    dd if=/dev/sda3 of=/dev/sdb3 bs=4096 conv=notrunc,noerror

    Po tym spowrotem do starego blaszaka i dalej to samo.
    hmm.. nie wiem o co chodzi.

    Dysk na który kopiuję to ADATA Industrial SLC 1GB IPC17-001GF (wbudowana
    obsługa SMART, ECC, Wear Leveling).

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2018-04-02 20:10:18
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-04-02 o 16:48, Irokez pisze:

> [...]
    > VFS: Cannot open root device 03:01
    > Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

    Ciekawostka,
    wpięte w przez przejściówkę IDE-CF i zamiast oryginalnego dysku,
    wszystko gra. Ale wpięte w gniazdo CF już nie.
    Różnica taka, że w miejscu dysku był to napęd hda (primary master) a w
    przejściówce wyświetla się podczas bootowania jako hdc (secondary
    master, prawda, tak jest, nie mogę tego zmienić w BIOS). No i to chyba
    wystarcza aby system nie wstał. Cóż, to nie Windows.

    Podmiana w etc/fstab hda na hdc nic nie wniosła.

    Na razie poskładałem i mam dość linuxa.

    Żałuję kolejnego straconego dnia tylko.

    dziękuję i zdrówka

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2018-04-02 21:18:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-02, Irokez <n...@w...pl> wrote:

> [...]
    > wystarcza aby system nie wstał. Cóż, to nie Windows.
    >
    > Podmiana w etc/fstab hda na hdc nic nie wniosła.

    Bo nie mogła. Fstab jest "wykonywany" już po podmontowaniu fs. Musiałbyś
    przekazać wskazanie gdzie jest fs bezposrednio jako paramtr przy
    odpalaniu jądra.

    Wieki nie używałem nic z lilo, ale ZCP w odległych czasach nie mogłeś
    sobie ot tak zmieniać podczepienia dysku bo lilo opierało się na
    fizycznym mapowaniu urządzenia. Współczesne systemy opierają się np. na
    UUID co uniezaleznia w tym zakresie bootloadera od warstwy sprzętowej.

    > Na razie poskładałem i mam dość linuxa.

    Nie jestem przekonany czy mieszając w fizycznych ustawieniach dysków
    jakikolwiek prehistoryczny windows zachowałby się lepiej.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-04-02 22:06:26
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Bo nie mogła. Fstab jest "wykonywany" już po podmontowaniu fs. Musiałbyś
    > przekazać wskazanie gdzie jest fs bezposrednio jako paramtr przy
    > odpalaniu jądra.

    hmm... czyli przy instalacji? I teraz to już pozamiatane?

    > Nie jestem przekonany czy mieszając w fizycznych ustawieniach dysków
    > jakikolwiek prehistoryczny windows zachowałby się lepiej.

    Ale tutaj wysypuje się już taki "DOS", bo to nie ma żadnej graficznej
    nakładki u mnie.
    Stare Windowsy to były nakładki na DOS wtedy, nie przypominam sobie,
    żeby były problemy z DOS. Jasne, jak się dało na pierwszym kanale dysk
    bez systemu a na drugim z systemem i w BIOS nie było możliwości
    wskazania kolejności botowania to był komunikat "no booting device" czy
    jakoś tak.
    Ale jak jedyne urządzenie na taśmie, to nie grało różnicy. Pierwsza
    literka była nadawana i jazda. Reszta ustawień w dwóch plikach
    konfiguracyjnych w których można było grzebać bez problemów.
    Kontrolerów dysków MFM nie używałem.

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2018-04-02 22:30:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-02, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > hmm... czyli przy instalacji? I teraz to już pozamiatane?

    Niekoniecznie, ale odpowiedź na pytanie "co nalezy zrobić" z tym jest
    trochę roboty, bo nie grzebałem w LILO dobrych 15 lat. ZCP dawało się
    wklepać ręcznie "root FS" z poziomu lilo ale to Cie nie urządza, bo
    musiałbyś tak za kazdym razem.

    A drugie podejście to niekoniecznie podczas instalacji, ale trzeba by
    mieć system zbliżony do tego, który próbujesz odtworzyć z lilo, z niego
    odpalić, itp. Może jutro poguglam jak znajdę trochę czasu.

    Generalnie wygląda to tak, że ZCP lilo rozumie jedynie fizyczny adres:
    szukaj fs na fizycznym hd0, pierwsza partycja, więc jak zamienisz dyski
    to on nadal bedzie szukal na hd0,0 a to już będzie inny fizycznie dysk.

> [...]
    > literka była nadawana i jazda. Reszta ustawień w dwóch plikach
    > konfiguracyjnych w których można było grzebać bez problemów.

    A co by się stało gdyby system był butowany z innego fizycznie dysku niż
    ten z MBRem?

    --
    Marcin