  • 1. Data: 2015-10-02 12:51:28
    Temat: Jedziemy dalej - jaką ładowarkę do różnych innych akumulatorów.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Trochę było o ładowarkach do ogniw R3 i R6.

    Teraz kolej na inne ogniwa/baterie.
    Jest cała masa różnych akumulatorów czy baterii z różnych źródeł:
    telefony, PDA, navi, laptopy, itd.
    Różne też są typy ogniw, jak choćby LiJon, LiPoly, czasem nawet jeszcze
    NiCD czy zwykłe kwasówki.

    Czym to ładować?
    Są jakieś ładowarki czy balansery, którymi można sprawdzić tak różne
    akumulatory i je naładować czy wyrównać?

    Problemem nie jest otwarcie pakietu z laptopa czy innego ustrojstwa,
    tylko duży rozrzut zarówno technologii ogniw jak i ich pojemności
    (chodzi bardziej o te "maleńkie").

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2015-10-02 13:00:03
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 02/10/2015 11:51, Adam wrote:
> [...]
    >
    > Problemem nie jest otwarcie pakietu z laptopa czy innego ustrojstwa,
    > tylko duży rozrzut zarówno technologii ogniw jak i ich pojemności

    Zasilacz laboratoryjny....

  • 3. Data: 2015-10-02 14:15:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-02 o 13:00, cezar pisze:

    > Zasilacz laboratoryjny....

    Chyba niekoniecznie aż tak ;)
    Ponadto nie spełnia wymogu rozładowania i ładowania ogniwa.

    Kilka lat temu widziałem ładny zasilaczyk/balanser, mający całe stado
    kabelków i złączek do podpinania różnych ogniw, ale pomimo intensywnego
    szukania, nie mogę go teraz znaleźć. A przy okazji miał zaletę -
    kosztował OIDP nie więcej, niż 150 dolarów.

    Jakieś propozycje?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2015-10-02 15:53:26
    Od: AirLess <r...@g...com>

    W dniu piątek, 2 października 2015 14:15:37 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > szukania, nie mogę go teraz znaleźć. A przy okazji miał zaletę -
    > kosztował OIDP nie więcej, niż 150 dolarów.

    Może zwykła modelarska w stylu iMAX B6?

  • 5. Data: 2015-10-02 22:18:42
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    2 października 2015 13:00 Użytkownik "cezar" <c...@t...pl.invalid> napisał w
    news:mulo3k$ehb$1@solani.org ...
    :
    : On 02/10/2015 11:51, Adam wrote:
    : >
    : >
    : > (...).
[...]

    Pomińmy tu "drobny" problem, że on nie ma rozmaitych "funkcjonalności", bardzo
    przy ładowaniu przydatnych, czyli np. nie będzie "nadzorował" prawidłowo
    procesu, tudzież kończył go w odpowiednim miejscu. To pewnie wie każdy
    użytkownik ładowarki "dedykowanej". Ja natomiast chciałbym zwrócić tu szczególną
    uwagę na "rodzaj prądu" za-podawanego przez taki (najczęściej mocno wypasiony)
    laboratoryjny zasilacz. Otóż jeśli jest on z założenia uniwersalny (a nie do
    "celów mocno ograniczonych") to jego konstruktorzy najczęściej stawali na
    uszach, aby dawał jak "najładniejszy" prąd stały. A jeśli stały, no to "stały
    jak drut"! Czyli z jak najbardziej prostoliniowym przebiegiem. No są też
    zasilacze dające najróżniejsze przebiegi, np. schodkowe, czy inne, ale to
    jeszcze wyższa półka.

    Okazuje się, że stałe (jak skała) napięcie nie zawsze jest to korzystne dla
    ładowanych ogniw! Nie znam się na tych nowszych, ale te dawniejsze, kadmówki,
    czy Ni-MH'owe lepiej ładować prądem "połówkowym": czyli sieciowa sinusoida
    powinna zostać obcięta na zerze, i ładowanie miałoby zachodzić "z zauważeniem"
    jednej tylko połowy w jej przebiegu. Przez 1/50-tą sekundy następuje wtedy
    ładownie, po czym tyle samo ogniwko ma na "odetchnięcie"... Dzięki temu
    elektrody pokrywają się bardziej równomiernie.

    Jeszcze ciekawsze wymogi ma nietypowy proces ładowania... baterii, czyli ogniw
    nie będących w zasadzie przewidzianymi do wielokrotnego użycia. Okazuje się, że
    za pomocą bardzo specyficznego procesu można ładować, ale tylko te alkaliczne. A
    w dodatku jedynie te niezbyt głęboko rozładowane. Reżim tego procesu polega na
    dodaniu opornika, przez który płynie prąd... rozładowania! Przez pół cyklu (z 50
    Hz) zachodzi ładowanie, a w drugiej połówce - część ładunku jest tracona, bowiem
    ogniwko rozładowuje się przez ów opornik. Jeśli kto nie chwyta, to podkreślę, że
    jest to poddawanie ogniwa działaniu prądu zmiennego, asymetrycznego, bowiem prąd
    ładowania musi być przecież sporo większy od tego rozładowującego, to chyba
    jasne...

    Czemu to ma służyć? Rzecz w tym, że przy ładowaniu prądem "idealnie" stałym - na
    elektrodach powstają warstwy porowate, ukształtowane bardzo nierówno, w górki i
    doliny. I gdy tak kontynuujemy ładowanie - to pofałdowane warstwy na przeciwnych
    elektrodach - coraz bardziej zbliżają się do siebie, aż mogą w końcu się
    zetknąć. Oczywiście nie należy do tego doprowadzać, bowiem efektem jest po
    prostu zwarcie.

    Natomiast gdy ogniwo jest ładowane w opisany wcześniej sposób, to elektrody
    pokrywają się *bardzo* równo, bez purchli. I można wtedy na nich zgromadzić o
    wiele więcej energii, bez obawy o ich uszkodzenie.

    --
    Posiadasz wolne moce obliczeniowe? Dołącz do projektu BOINC - przetwarzania
    rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

  • 6. Data: 2015-10-02 23:36:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-02 o 15:53, AirLess pisze:
    > (...)
    > Może zwykła modelarska w stylu iMAX B6?

    Dzięki :)

    Chyba właśnie czegoś w tym rodzaju szukam.

    Nieco ciekawych informacji na forum światełek:
    http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=10771

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2015-10-03 01:41:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    (c)RaSz pisze:
    [..]
    > Pomińmy tu "drobny" problem, że on nie ma rozmaitych "funkcjonalności", bardzo
    [..]

    Chłopie, masz pojęcie że tych Twoich poematów pewnie nikt nie czyta? Ja
    wymiękłem przy pierwszym akapicie. Streszczaj się, nie lej tyle wody.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2015-10-03 10:24:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-03 o 01:41, AlexY pisze:
> [...]
    >
    > Chłopie, masz pojęcie że tych Twoich poematów pewnie nikt nie czyta? Ja
    > wymiękłem przy pierwszym akapicie. Streszczaj się, nie lej tyle wody.

    Nie przesadzaj. Jest na temat i zgodnie z rzeczywistością.
    Do Eneuela mu jeszcze duuuużo brakuje ;)

    Przy okazji:
    Mam ładowarkę do akumulatorów samochodowych 12V, która ładuje "dziwnym"
    algorytmem, dając nawet (wg opisu) impulsy szpilkowe o dość dużym
    napięciu. Ma też algorytmy do reanimacji ledwo dychających akumulatorów
    - i rzeczywiście, udało mi się już coś przywrócić do życia. Trwa to
    czasami kilkadziesiąt godzin, ale wygląda, że działa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2015-10-03 15:24:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam pisze:

    > Nie przesadzaj. Jest na temat i zgodnie z rzeczywistością.
    > Do Eneuela mu jeszcze duuuużo brakuje ;)

    Jak wspomniałem - ja wymiękłem, nie wiem co jest po 1-szym akapicie.

> [...]
    > - i rzeczywiście, udało mi się już coś przywrócić do życia. Trwa to
    > czasami kilkadziesiąt godzin, ale wygląda, że działa.

    Z cyklu dziwnych algorytmów zwracam uwagę na imax B6, stara ładowarka
    która mi się spaliła, program rozładowania kończyła po osiągnięciu 3V na
    celę przy ustawionym prądzie rozładowania, nowa zmniejsza prąd
    prawdopodobnie do 1/10 (nie mierzyłem) ustawionego utrzymując owe 3V.
    Późniejsza próba ładowania takiego ogniwa nie startuje, komunikat zbyt
    niskiego napięcia ogniwa. Ponadto znikła funkcja cyklu D>C dla litówek.

  • 10. Data: 2015-10-09 21:13:01
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-02 o 13:00, cezar pisze:
    > Zasilacz laboratoryjny....
    Moim zdaniem najgłupsze rozwiązanie, tymczasowe, zapasowe, jednorazowe ok.