  • 1. Data: 2023-08-10 13:45:58
    Temat: Kalkulator Mera 203
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    W osobnym wątku, bo aż mnie zaciekawiło

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mera_203B

    "naukowo techniczny", programowany ... tasiemką perforowaną?

    Zbyt drogie i skomplikowane, żeby to ciągnąć dalej?

    J.

  • 2. Data: 2023-08-10 16:16:09
    Temat: Re: Kalkulator Mera 203
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    czwartek, 10 sierpnia 2023 o 13:46:01 UTC+2 J.F napisał(a):
    > W osobnym wątku, bo aż mnie zaciekawiło
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Mera_203B

    1975 r.

    > "naukowo techniczny", programowany ... tasiemką perforowaną?
    >
    > Zbyt drogie i skomplikowane, żeby to ciągnąć dalej?

    W 1972 wypuścili 8 cyfrowy:
    http://www.vintagecalculators.com/html/sinclair.html
    2 lata później wersję do samodzienego złożenia.

    OT.
    Większość 4 bitowce. Dzieciak nim dorośnie uzbiera takich uC z fafnascie.
    https://www.nyquest.com.tw/en/product

  • 3. Data: 2023-08-10 16:18:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/08/2023 13:45, J.F wrote:
    > programowany ... tasiemką perforowaną?

    W sumie jak to miało wyglądać? Ktoś w pocie czoła przygotowywał taką
    taśmę, aby na koniec koalkulator wypluwał zawsze tą samą liczbę? Bo
    chyba danych od "programu" nie dało się odseparować.

  • 4. Data: 2023-08-10 16:50:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > W sumie jak to miało wyglądać? Ktoś w pocie czoła przygotowywał taką
    > taśmę, aby na koniec koalkulator wypluwał zawsze tą samą liczbę? Bo
    > chyba danych od "programu" nie dało się odseparować.

    Mogło się dać. Programowane kalkulatory (kieszonkowe) Texas Instruments
    z połowy lat siedemdziesiątych tak miały. Pamięć niewielka, kilkadziesiąt
    "kroków" (tak ją opisywano, co z grubsza odpowiadało wciskanym klawiszom).
    Dało się wprowadzić algorytm obliczeń, miejscu wprowadzenia liczb
    odpowiadał jakiś specjalny klawisz. Potem wielokrotnie urchamiało się
    program, podając mu tylko wartości zmiennych i spisywało się wynik na
    kartce. Ta automatyzacja bardzo przyspieszała obliczenia.

    Z tasiemką mogło być jeszcze inaczej. Możliwość sukcesybnego zapisywania
    liczb (np. wyniki jakiegoś eksperymentu) a potem ich wyświetlenia i
    choćby policzenia średniej -- to też było dużo.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2023-08-10 17:00:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/08/2023 16:50, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > program, podając mu tylko wartości zmiennych i spisywało się wynik na
    > kartce. Ta automatyzacja bardzo przyspieszała obliczenia.

    No ale tutaj to działa inaczej (wyssane z palca): ten kalkulator nie ma
    pamieci programu, ma ciąg operacji i liczb oraz bliżej nieokreślone
    "pamięci".

    W zasadzie miałbym możliwośc wprowadzenia 3 liczb do 3 pamieci i może
    jednej na wyświetlacz *przed* uruchomieniem taśmy wciskajacej klawisze.
    Cośtam można by policzyć z użyciem tego.

    > Z tasiemką mogło być jeszcze inaczej. Możliwość sukcesybnego zapisywania
    > liczb (np. wyniki jakiegoś eksperymentu) a potem ich wyświetlenia i
    > choćby policzenia średniej -- to też było dużo.

    Czyli to ten scenariusz: jakieś urządzenie produkuje taśmę, która
    redukuje się na koniec do liczby.

  • 6. Data: 2023-08-10 17:22:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Aug 2023 07:16:09 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > 1975 r.

    Gdzies widzalem info, ze 1971

    > W 1972 wypuścili 8 cyfrowy:
    > http://www.vintagecalculators.com/html/sinclair.html

    ten executive z 1972 to prosty, 4 dzialaniowy kalkulator.
    wcale nie pierwszy, ale jak widac znamienny tym, ze cienki i mial
    guzikową baterie. Ciekawe, na ile starczala przy wyswietlaczu LED.
    Taki niby Bolek.

    Nie wiem kiedy mysmy kalkulatory zaczeli robic ... przed Bolkiem byly
    wieksze.

    choc pamietam, jaki zachwyt we mnie wzbudził pierwszy LCD.
    Lavo nie był w stanie jego pradu zasilania zmierzyc, bo ok 1uA.

    J.

  • 7. Data: 2023-08-10 17:27:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

    > No ale tutaj to działa inaczej (wyssane z palca): ten kalkulator nie
    > ma pamieci programu, ma ciąg operacji i liczb oraz bliżej nieokreślone
    > "pamięci".

    Też tak sądzę. Po chwili namysłu nad tamtymi czasami, doszedłem do wniosku,
    że jednak Mera to nie Texas Instruments.

    > Czyli to ten scenariusz: jakieś urządzenie produkuje taśmę, która
    > redukuje się na koniec do liczby.

    Dzisiaj wydaje się to dziwne, ale tak mogło być. Historia IBM zaczna
    się od produkcji podobnych urządzeń. Z tym że ich wyspecjalizowane
    "Business Machines" operowały również na kartach perforowanych. Taki
    na przykład "Card Sorter" czytał po kolei karty z *pliku* -- te, które
    spełniały jakieś kryterium, przenosił do jednego pliku, pozostałe do
    drugiego. Potem takie pliki można było wrzucić na przykład do sumatora,
    który sumował któreś z pól rekordu wydziutkowanego na karcie. Albo
    wrzucic plik do kopiarki -- żeby kopię danych przekazać do innego
    oddziału firmy.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2023-08-10 20:41:25
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Były radzieckie w początkach lat 80' - nie do uwierzenia - wielkości mniej więcej
    karty kredytowej, na ciekłych kryształach.
    "Elektronika' coś tam coś tam.
    W komisach import prywatny.
    Niestety fatalnej jakości (klawiatury i wyświetlacze), cazsem na kolokwium ktoś po
    piątej próbie wbicia jakiejś cyfry rzucał pod
    nosem lecz słyszalne "q...!" ;-)

    -----

  • 9. Data: 2023-08-10 20:51:07
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Kolega około 1975/77 przynosił do szkoły kalkulator ojca - geodety (po kontrakcie
    gdzieś w Stanach czy Kanadzie), TI lub HP (chyba
    TI), kształt miał małej kasy sklepowej, pamięć chyba na mikrokasecie z taśmą
    magnetyczną (ale tu moja pamięć może zawodzić), później
    oczywiście TI-58 i TI-59 (z rozpędu i nostalgii kupiłem sobie taki kilka lat temu i
    nie pamiętam, gdzie tę paczuszkę z eBay'a
    położyłem), zależało mi na wymiennych modułach do nawigacji zliczeniowej i do
    astronawigacji (ostatni zapał do astro minął po paru
    podróżach lotniczych ze skrzynką sekstantu ;))
    W tych TI mnie strasznie denerwował wyświetlacz na małych czerwonych diodach, oraz
    bardzo twarde stukające klawisze (miałem mój
    ukochany "mięciutki" Casio) - choć w terenie twarde klawisze mogły być zaletą, a
    bateria przy diodach nie siadała tak szybko, jak
    przy świecących zielonymi lampkami.

    -----

  • 10. Data: 2023-08-10 20:55:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/08/2023 20:41, ąćęłńóśźż wrote:
    > Były radzieckie w początkach lat 80' - nie do uwierzenia - wielkości
    > mniej więcej karty kredytowej, na ciekłych kryształach.
    > "Elektronika' coś tam coś tam.

    W okolicach '85 roku miałem taki:

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/kalkulator-radzie
    cki-elektronika-b3-38-inzynierski-i8092721788.html

    To już nie była zabawka. Gdyby nie pęknięty wyświetlacz w powodu udaru
    mechanicznego, zapewnie niewiele by się z nim działo - był naprawdę
    nieźle zrobiony jak na ruski szajs. Porządny, naukowy kalkulator z dość
    grubą instrukcją. Podobno produkowany od '83. Natomiast w tym samym
    czasie ludzie mieli kalkulatory czterodziałaniowe wielkosci karty
    kredytowej, ale czy były radzieckie - nie wiem. Wiem natomiast, że były
    tanie bo przez chwile dużo ich było na rynku. To też okolice początku
    lat 80.

    > W komisach import prywatny.

    Ten naukowy B3-38 był kupiony w normalnym sklepie, "państwowym".