  • 1. Data: 2020-03-26 15:19:39
    Temat: Karty Micro SD
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
    programów lub obrazy partycji systemowych ??

  • 2. Data: 2020-03-26 16:46:50
    Temat: Re: Karty Micro SD
    Od: Universis <u...@w...pl>

    W dniu czwartek, 26 marca 2020 14:19:49 UTC użytkownik Grzegorz napisał:
    > czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
    > programów lub obrazy partycji systemowych ??

    Ja na bazie własnych doświadczeń ci to odradzam - jeśli chcesz przechowywać instalki
    programów to raczej na CD/DVD zapisane NIE największą szybkością, a raczej tak 6-8
    jeśli chodzi o CD i 2,4 do 4 na DVD. Zapis powinien być jednokrotny i koniecznie
    zamykający płytę - dlatego powinno się zgromadzić dane na HDD i gdy osiągną one 75%
    pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w tym zapisie dane naprawcze, które
    w przyszłości pozwolą odzyskać dane jak by płytka padła od rysek czy od starości -
    aluminium (folia cd i dvd z niego) - rekrystalizuje i otworki nie tylko się lekko
    przemieszczają, ale i czasem łączą ze sobą. Dlatego 75% - bo reszta "do pełna" - to
    właśnie miejsce na dane naprawcze. Z swoich przykładów powiem że kiedyś jechałem do
    Grecji, siedziałem przy kompie w domu,a obok mnie leżała świeżo wyjęta karta micro sd
    z kamery - była to "Turcja", aaa powiedziałem sobie w duchu, po powrocie z Grecji
    obrobię fotografie z obydwu - gdy przyjechałem - karta która leżała na stole przez
    ten czas padła i do dziś jest niedostępna mimo stosowanych sztuczek i zabiegów jest
    głucha jak pień. Co do obrazów partycji to przy dzisiejszych przepastnych dyskach -
    trzeba by nagrywać sporo płytek DVD - więc raczej stosowniejszym było by zastosowanie
    któregoś z RAID - zależnie od zasobów "kieszeni". Są robione płyty główne do PC z
    RAID 1 (raid jeden), a na servery to już bardziej profesjonalnie się to robi i używa
    RAID V (raid pięć). Przy zastosowaniu RAID rób od czasu do czasu backup tych
    najbardziej "strategicznych" danych właśnie na płytkach DVD w opisany wyżej sposób -
    bezpieczeństwo danych będzie wtedy jakie takie. Płytek nie należy trzymać na słońcu,
    i nie myć gorącą wodą jeśli w ogóle są brudne - co najwyżej letnią z dodatkiem
    jakiegoś środka mydlącego. Przechowywać należy je koniecznie w papierowych kopertach
    i żeby często ich nie wyjmować - trzeba płytki ponumerować i zrobić dla nich "spis
    treści" żeby nie szukać i nie włączać niepotrzebnie innych w poszukiwaniu jakiegoś
    programu.
    Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są - jest pod
    napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności wyjąć baterię i dopiero
    potem kartę pamięci.

  • 3. Data: 2020-03-26 18:20:06
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 26/03/2020 14:19, Grzegorz wrote:
    > czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
    > programów lub obrazy partycji systemowych ??

    Karty SD nie mają żadnej aktywnej logiki (error correction w
    kontrolerze) a także zapasowej pamięci (provisioning) w porównaniu do
    dysków SSD. A więc można im ufać zdecydowanie mniej niż dyskom SSD. A
    czy na dyskach SSD można przechowywać dane długoterminowo, bez włączania
    takiego dysku (aby zrobił sobie scrubbing i error recovery, aby
    doładował volty do komórek pamięci - tj. historia wczesnych dysków SSD
    Samsunga, które zapominały dane po jakimś czasie offline)? Też nie. Tak
    więc odpowiedź moja brzmi - lepiej przechowuj tego typu dane na
    twardzielu lub na płytach DVD, nie na kartach SD.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 4. Data: 2020-03-26 18:36:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2020 15:19, Grzegorz wrote:
    > czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki

    Są zazwyczaj odzyskiwalne z innych źródeł, więc bez znaczenia.

    > programów lub obrazy partycji systemowych ??

    Nieekonomiczne. Machniczne dyski ciągle są tanie a nośniki optyczne
    bardzo tanie.

  • 5. Data: 2020-03-26 19:07:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 26 Mar 2020 08:46:50 -0700 (PDT), Universis wrote:

    > Kart pamięci nie należy wkładać/wyjmować gdy urządzenie w którym one są -
    > jest pod napięciem pracy - najlepiej je wyłączyć, potem dla pewności
    > wyjąć baterię i dopiero potem kartę pamięci.

    Dla pewności warto jeszcze wyłączyć kabel z gniazdka, główny bezpiecznik w
    domu, odłączyć się od instalacji dostawcy na poziomie transformatora,
    założyć piorunochron jeśli się go nie posiada i robić to wszystko w nocy,
    żeby wiatr słoneczny nie wyindukował napięcia w obwodach.
    Wszystko oczywiście w trakcie mszy świętej, tuż po eucharystii!

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-03-27 07:16:08
    Od: Universis <u...@w...pl>

    W dniu czwartek, 26 marca 2020 18:07:22 UTC użytkownik Roman Tyczka napisał:
    [..]
> [...]
    > żeby wiatr słoneczny nie wyindukował napięcia w obwodach.
    > Wszystko oczywiście w trakcie mszy świętej, tuż po eucharystii!

    Ale się wysiliłeś - jak szczypiorek na wiosnę....

    Bardzo wątpię by takie wypowiedzi coś komukolwiek dawały, natomiast to
    że zapychają newsy śmieciami i niepotrzebnym transferem - to jest pewne.

  • 7. Data: 2020-03-27 09:08:15
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 26 Mar 2020 23:16:08 -0700 (PDT), Universis wrote:

> [...]
    >
    > Bardzo wątpię by takie wypowiedzi coś komukolwiek dawały, natomiast to
    > że zapychają newsy śmieciami i niepotrzebnym transferem - to jest pewne.

    Zapychają transfer? Chyba nie wiesz o czym gadasz. Jeden obrazek na fejsie
    zajmuje 1000 razy więcej niż ten post, a obrazków są wszędzie tysiące.
    Co do pożytku to mój post jest krytyką porady, że kopiując dane z pięciu
    kart trzeba pięć razy wyłączać system i pięć razy wyciągać baterię z
    laptopa - to paranoja.
    To porada na poziomie tych, że jak zobaczę kominiarza to mam się złapać za
    guzik.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 8. Data: 2020-03-27 12:04:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-03-27 o 09:08, Roman Tyczka pisze:

> [...]
    > laptopa - to paranoja.
    > To porada na poziomie tych, że jak zobaczę kominiarza to mam się złapać za

    Podobnie błędne inofrmacje dot. prędkości zapisu na DVD.
    Zapis na CD - wolny jest pewniejszy.
    Zapis na DVD - szybszy jest pewniejszy.

    Jeszcze:
    "gdy osiągną one 75% pojemności CD lub DVD zapisać, koniecznie dodając w
    tym zapisie dane naprawcze" - przy "żywym" zapisie tego nie da się
    uskutecznić.
    Potrzebne są dodatkowe archiwizery.
    Poza tym trzeba jeszcze znać ograniczenia choćby ISO-9660 czy Joliet.

    Kolejno: nie ma RAID V - poziomy oznacza się cyframa arabskimi. Czyli
    jest RAID-3, RAID-5, RAID-6 itd.

    Universis sprawia wrażenie, jakby coś gdzieś słyszał, ale nie bardzo
    wiedział, o co chodi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2020-03-27 12:22:35
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/03/2020 02:19 PM, Grzegorz wrote:
    > czy takie karty nadają się do dłuższego przechowywania - np. instalki
    > programów lub obrazy partycji systemowych ??

    Najwazniejszy parametr, ile masz tych danych?
    A drugie pytanie to - jaki jest twoj budzet?
    Bo karta pamieci 512 GB bedzie pewnie drozsza od dysku twardego.

  • 10. Data: 2020-03-27 18:28:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Grzegorz" 5e7cb9fb$0$17349$6...@n...neostrada.pl

    > czy takie karty nadają się do dłuższego

    2 godziny czy 2 stulecia? ;)

    > przechowywania - np. instalki programów

    Przekłamanie jednego bitu instalki może ją unieprzydatnić.

    > lub obrazy partycji systemowych ??

    Tu też przekłamanie jednego bitu może unieprzydatnić bakap.

    Co innego z filmem czy nawet pojedynczą fotką.

    -=-

    IMO zawsze i wszędzie trzeba bakapować wielokrotnie:
    - prawdopodobieństwo padu wszystkich nośników jest małe

    - skąd wiesz, czy nie nastąpiło przekłamanie, gdy masz
    tylko jedną kopię? możesz mieć jakieś sumy kontrolne,
    ale mając 3 kopie dobrze przechowywane IMO bez trudu
    (o ile nie nastąpi coś nieprawdopodobnego) wykryjesz
    ewentualny błąd (2 kopie będą równe sobie)

    -=-

    Moja praktyka:
    - od czasu do czasu zauważam błędy na HDD (ostatni
    raz dzisiaj -- plik z ikoną łyknął dwa błędy)

    - często widzę błędy w zdjęciach -- mając kilka
    kopii, wiem, gdzie jest błąd, gdyż na oko
    pliki mogą być zdrowe, choć zawierają błędy

    - padły mi 2 krążki niemal dokładnie w tym samym miejscu
    tak, że trudno je było odczytać niedługo po wypaleniu;
    były to 2 kopie tej samej płyty Encyklopedii PWN;
    były to dobre nośniki firmowe i dobra/sprawna
    nagrywarka NEC

    - skopiowałem na HDD obrazki partycji z weryfikacją, po czym
    niezwłocznie zweryfikowałem poprawność bajt po bajcie za
    pomocą Total Commandera -- znalazłem EWIDENTNY błąd

    - kopiuję często partycje systemowe i czasami ;) kopia jest
    nieprzydatna (niedawno, może w marcu br., zleciłem dwukrotne
    skopiowanie tej samej partycji, ale jedna kopia jest dobra
    a druga była uszkodzona/nieprzydatna tuż po skopiowaniu)

    -=-

    Moje spostrzeżenia:
    - na 2 godziny dobre są SD, ale na dłużej raczej lepsze są HDD
    - CD i DVD są tanie, ale niezbyt poręczne
    - SD itp. flaszki są poręczne, ale: stosunkowo drogie, zwykle
    niezbyt szybkie, niezbyt pewne...
    - chmury są dobre, ale info może wpaść w ręce niepowołane
    (można szyfrować)
    - HDD są: wytrzymałe, tanie, poręczne, pojemne, łatwe do nadpisania
    (choćby tymi samymi danymi -- tzw. regeneracja) i weryfikacji...

    IMO bezpieczniej napisać na 5 starych/wysłużonych (wygrzebanych ze
    śmietnika, czyli kupionych jako używane/polisingowe, ale czystych
    od widocznych błędów fatalnych) HDD niż na jednej SD, choćby
    i najlepszej, ale można to samo zbakapować na różnych nośnikach:
    - na poręcznej flaszce (by przenieść z kompa na komp)
    - na DVD, by odłożyć na półkę
    - na HDD, by było bezpiecznie i poręcznie...

    -=-

    Ostrzeżenie -- nawet HDD leżący spokojnie na półce daleko od
    źródeł zła (ciepła; wstrząsów; straszliwych pół elektrycznych,
    elemagnetycznych czy magnetycznych -- choćby daleko od piorunów)
    może łyknąć błędy!!! (takie błędy znajduję!)

    IMO zwielokrotnienia zapisu daje dobre efekty, gdyż prawdopodobieństwo
    utraty wszystkich kopii jest małe, o ile te kopie nie są przechowywane
    tuż obok siebie (mogą wszystkie spłonąć lub zostać skradzione) czy
    w skandalicznych warunkach (na półce samochodu stojącego pod chmurką)
    i nie wierzymy w złośliwego pecha osobowego dybiącego rozumnie właśnie
    na nasze dobro, jakim są instalki [Windows10 itp.] ważnych programów...

    -=-

    Małe pliki można bakapować obok filmów DVD/CD -- ja tak bakapowałem,
    ale po latach te bakapy okazywały się nieprzydatne, gdyż inne kopie
    były poręczniejsze a tych kopii miałem dużo. Filmy nierzadko nie
    wypełniają do końca (po brzegi) płyt, więc czasami można coś małego
    upchnąć obok filmu. Rzecz jasna nie wtedy, gdy tak preparujemy film,
    by wypełnił płytę po brzegi.

    -=-

    Z BR itp. nie miałem styczności, więc nie poruszam tego problemu.

    --
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'