  • 1. Data: 2012-05-29 10:47:07
    Temat: Katalogowa moc IRF4905 a temperatura.
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Niech mnie ktoś oświeci!

    Jest sobie np. taki tranzystor jak IRF4905.
    Producent podaje maksymalną temperaturę pracy 175*C dla struktury i 200W
    maksymalną moc rozpraszaną. Obudowa TO220.
    Ponadto RqJC = 0.75 *C/W , RqCS=0,5 *C/W.

    Zakładając idealne chłodzenie radiatora to rezystancja termiczna
    wyniesie co najmniej 1,2 *C/W.

    Pytanie:
    Czy te 200W to tylko w jakimś krótkim czasie może się wydzielić?

    W dłuższym czasie tego nie widzę bo temperatura struktury musiałaby
    wynieść ponad 240 stopni C. Nie znalazłem także informacji o ewentualnym
    maksymalnym czasie trwania impulsu przy którym ta moc wydzielałaby się
    na drenie.

    O co chodzi z tą mocą maksymalną podawaną w nocie katalogowej ?

    G.B.

  • 2. Data: 2012-05-29 11:06:12
    Temat: Re: Katalogowa moc IRF4905 a temperatura.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Tuesday, May 29, 2012, 10:47:07 AM, you wrote:

> [...]
    > wyniesie co najmniej 1,2 *C/W.
    > Pytanie:
    > Czy te 200W to tylko w jakimś krótkim czasie może się wydzielić?

    Podaje się moc dla temperatury obudowy (Tc) równej 25 stopni.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-05-29 11:06:26
    Od: Piotr Głębski <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 maja 2012 10:47:07 UTC+2 użytkownik Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
    napisał:
> [...]
    > na drenie.
    >
    > O co chodzi z tą mocą maksymalną podawaną w nocie katalogowej ?

    Przy wymuszonym obiegu powietrza (wtedy chłodzimy całą powierzchnią układu więc
    rezystencja termiczna będzie mniejsza) można utrzymać utrzymać ten tranzystor w
    temperaturze zapewniającej nie przekroczenie maksymalnej temperatury struktury. 200W
    to po prostu dodatkowe ograniczenie. Z praktycznego punktu widzenia lepiej wybrać coś
    w obudowie lepiej rozpraszającej ciepło, zamiast walczyć z odpowiednim chłodzeniem.

  • 4. Data: 2012-05-29 11:11:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-05-29 10:47, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
> [...]
    > Ponadto RqJC = 0.75 *C/W , RqCS=0,5 *C/W.
    > O co chodzi z tą mocą maksymalną podawaną w nocie katalogowej ?

    No masz wyraźnie: jak zapewnisz odpowiednią temperaturę obudowy, to
    możesz i 200W z niego wyciągnąć. Zresztą masz wyraźnie napisane: przy Tc
    25 stopni. Jak zapewnisz - to się ciesz.
    Tak na wszelki wypadek, gdybyś tego nie zauważył:

    175-200*0,75=25

    Przy innych tranzystorach masz to samo.

    Normalnie do tych pomiarów to kiedyś kawał zbiornika z wodą był, i to
    jeszcze o takiej specjalnej konstrukcji z wykorzystaniem parowania.
    Tego zbiornika to na oczy nie widziałem, więc mogę się powymądrzać.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2012-05-29 11:30:35
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Dariusz Dorochowicz nabazgrał(a):

> [...]
    > 25 stopni. Jak zapewnisz - to się ciesz.
    > Tak na wszelki wypadek, gdybyś tego nie zauważył:

    Fakt - nie zauważyłem, bo podszedłem do sprawy pragmatycznie.

> [...]
    > jeszcze o takiej specjalnej konstrukcji z wykorzystaniem parowania. Tego
    > zbiornika to na oczy nie widziałem, więc mogę się powymądrzać.

    Czyli warunki mocno laboratoryjne ;-).

    Dzięki wszystkim za odpowiedź.
    G.B.