  • 1. Data: 2019-11-07 19:59:33
    Temat: Kiedy 128 bitów koprocesora ?
    Od: Borneq <b...@a...hidden.p>

    Moim pierwszym komputerem na studiach był w 1992 czy 1993 roku 386sx
    33MHZ, z dość dużym dyskiem 80 MB.
    W tym także czasie przeczytałem w czasopiśmie "Komputer" że powstał
    koprocesor ziennoprzecinkowy 80387 z niesamowitymi możliwościami: 80
    bitów, największe liczby to ponad 10^4000, 18-19 cyfr dokładności (a
    może więcej, bo 18-19 double?), wiele funkcji.
    Potem w 486dx już miałem wbudowany koprocesor.
    Tyle że przez lata nie podbito dokładności.Z 80 bitów i tak głownie
    używam 64 bity, jak w c/c++ użyć 80? bo w starym pascalu był typ
    extended, a w C z powodów przenośności nie używa się jakoś 80 bitów.
    A przydałoby się 128 bitów, może 160 i 256?
    Wprawdzie GMP/MPIR+MPFR nie takie długie liczby potrafi liczyć, ale
    zawsze jest to software a nie hardware i koprocesor mógłby liczyć szybciej.

  • 2. Data: 2019-11-07 20:50:16
    Temat: Re: Kiedy 128 bitów koprocesora ?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/11/2019 19:59, Borneq wrote:
    > A przydałoby się 128 bitów, może 160 i 256?

    https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_754-2008_revision

    [w sekcji See also są przykłady implementacji w hardware]

    Chwilowo support hardware jest tylko w jakiś mainframe. Suweren do
    oglądania porno i grania w CS nie potrzebuje wiec nikłe szanse na
    popularyzację w domowym złomie.

  • 3. Data: 2019-11-08 08:41:19
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-07 o 19:59, Borneq pisze:
> [...]
    > Wprawdzie GMP/MPIR+MPFR nie takie długie liczby potrafi liczyć, ale
    > zawsze jest to software a nie hardware i koprocesor mógłby liczyć szybciej.

    96 bitów miał Coldfire z tego co pamietam, ale 128 bitów też miał któryś
    z koprocesorów riscowych pod koniec lat 90... ale już nie pamiętam,
    który to był.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 4. Data: 2019-11-08 09:56:39
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 7 listopada 2019 19:59:49 UTC+1 użytkownik Borneq napisał:
> [...]
    > używam 64 bity, jak w c/c++ użyć 80? bo w starym pascalu był typ
    > extended, a w C z powodów przenośności nie używa się jakoś 80 bitów.

    Używa się. Tylko to użycie nie jest bezpośrednio wyeksponowane dla użytkownika.
    Koprocesor używa 80 bitów w obliczeniach pośrednich liczb 64-bitowych, żeby
    minimalizować błędy wprowadzane przez zaokrąglenia.

    > A przydałoby się 128 bitów, może 160 i 256?

    Przydałoby się do czego?

    Raczej trendy w przemyśle są takie, że w wielu zastosowaniach (głównie deep learning)
    używa się liczb zmiennopozycyjnych o zmniejszonej precyzji:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Half-precision_floatin
    g-point_format

    Producenci hardware'u śledzą trendy w przemyśle. I dla przemysłu, najwidoczniej, typ
    "double" jest w większości przypadków zadowalający.

    > Wprawdzie GMP/MPIR+MPFR nie takie długie liczby potrafi liczyć, ale
    > zawsze jest to software a nie hardware i koprocesor mógłby liczyć szybciej.

    No właśnie tutaj jest "Hund begraben".

    Precyzja koprocesora ma to do siebie, że jaka by nie była, będzie zawsze skończona.
    Co więcej, liczby zmiennopozycyjne *z definicji* reprezentują niedokładną arytmetykę,
    w której 1 + 2 nie zawsze równa się 3.

    Liczby zmiennopozycyjne charakteryzują się tym, że można ich używać zarówno w skali
    mikro, jak i w skali makro -- ale gdy przechodzimy od jednej skali do drugiej,
    tracimy precyzję.

    Źródłowym pytaniem jest to, co chcesz liczyć, w jaki sposób, i do czego chcesz tych
    wyników używać - i dlaczego to, co daje GMP, jest niewystarczające.

  • 5. Data: 2020-04-04 22:49:03
    Od: Antoni <0...@w...pl>

    W dniu 07.11.2019 o 19:59, Borneq pisze:
    > Moim pierwszym komputerem na studiach był w 1992 czy 1993 roku 386sx
    > 33MHZ, z dość dużym dyskiem 80 MB.

    Mój miał 12
    A teraz w modzie są tribity