  • 1. Data: 2018-10-08 15:18:08
    Temat: Klawiatura MIDI z velocity
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Dorwałem ostatnio w swoje ręce klawiaturę (kontroler) MIDI, która
    raportuje prędkość, z jaką został wciśnięty klawisz (co jest pochodną
    siły, z jaką został wciśnięty). Jak się wciska słabo, to velocity jest
    mniejsze i gra ciszej, jak się wciska mocniej, to gra głośniej.

    Po wciśnięciu klawisza nie raportuje już siły (ciśnienia), z jakim klawisz
    jest trzymany (bo i takie są -- aftertouch).

    Jak ona to robi?

    Mój typ to dwa sensory, z których jeden łapie na początku wciśnięcia
    klawisza a drugi przy końcu, i pomiar czasu między aktywacją tych dwóch
    sensorów. A może jednak jest to robione inaczej?

  • 2. Data: 2018-10-08 15:42:14
    Temat: Re: Klawiatura MIDI z velocity
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg dorwał ostatnio w swoje ręce klawiaturę (kontroler) MIDI:

> [...]
    > klawisza a drugi przy końcu, i pomiar czasu między aktywacją tych dwóch
    > sensorów. A może jednak jest to robione inaczej?

    Dokładnie tak. Mam tego typu klawiaturę (zepsutą) i schemat do niej.
    Klawisz uruchamia *przełącznik* -- jeden styk jest rozłączny, drugi
    łączony. Pomiędzy jednym a drugim zdarzeniem jest stan, kiedy styku
    w ogóle nie ma.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-10-08 15:48:42
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Mon, 8 Oct 2018 13:18:08 +0000 (UTC), Queequeg pisze:
    > Po wciśnięciu klawisza nie raportuje już siły (ciśnienia), z jakim klawisz
    > jest trzymany (bo i takie są -- aftertouch).

    Jest jeszcze opcja premium: poly aftertouch. :)

> [...]
    > klawisza a drugi przy końcu, i pomiar czasu między aktywacją tych dwóch
    > sensorów. A może jednak jest to robione inaczej?

    Generalnie chyba ta metoda jest standardem od dawna. Można też stosować
    pewne jej wariacje uproszczające nieco konstrukcję:
    http://www.openmusiclabs.com/learning/digital/input-
    matrix-scanning/keyboard/index.html

    k.

  • 4. Data: 2018-10-08 22:16:22
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-10-08 o 15:18, Queequeg pisze:

> [...]
    > siły, z jaką został wciśnięty). Jak się wciska słabo, to velocity jest
    > mniejsze i gra ciszej, jak się wciska mocniej, to gra głośniej.

    Velocity nie reaguje na mocniejsze wciśnięcie klawisza, ale na prędkość
    uderzenia palca.

> [...]
    > klawisza a drugi przy końcu, i pomiar czasu między aktywacją tych dwóch
    > sensorów. A może jednak jest to robione inaczej?

    Dokładnie tak.

    Velocity realizowane jest w taki sposób, że są 2 styki. Pierwszy z nich
    kontaktuje nieco wcześniej od drugiego. Elektronika instrumentu mierzy
    czas pomiędzy zadziałaniem pierwszego, a drugiego styku, a ten zależy od
    prędkości z jaką palec uderza w klawisz. Fizycznie zrealizowane jest to
    w ten sposób, że pod każdym klawiszem znajduje się taka gumka z dwoma,
    przewodzącymi cyckami https://muzyczny.pl/towary1/80264.jpg przy czym
    jeden z cycków wystaje bardziej.

    Jeżeli zaś chodzi o Afrertouch to są 2 rodzaje:

    1. Monophonic Aftertouch (Mono Aftertouch) - działa jednocześnie dla
    wszystkich klawiszy (wszystkich generowanych dźwięków), niezależnie od
    tego, który z klawiszy jest dociskany. W tym przypadku pod klawiszami
    znajduje się pasek elastycznej gumy/gąbki przewodzącej, która reaguje
    zmianą oporności pod wpływem ściskania. Przy czym na płytce drukowanej
    poprowadzone są 2 ścieżki wzdłuż tej gumy/gąbki, wzdłuż całej klawiatury.

    https://syntaur.com/images/3161-Lg.jpg
    https://syntaur.com/images/1862-Lg.jpg

    2. Polyphonic Aftertouch (Poly Aftertouch) - działa niezależnie dla
    każdego klawisza. Tu jest podobnie jak wcześniej tzn. guma/gąbka jest w
    postaci paska, ale pod tym paskiem znajdują się oddzielne pola i jedna
    wspólna ścieżka. Oporność pomiędzy wspólną ścieżką, a danym polem jest
    odczytywana multiplekserem, niezależnie pod każdym klawiszem

    https://cdn.shopify.com/s/files/1/1883/9389/products
    /C...@2...jpg?v=14997258
    42

    Poza ww klawiaturami są jeszcze na rynku klawiatury

    TouchKeys oraz Multitouch, które nie tylko reagują na docisk klawiszy
    (polifonicznie) to jeszcze na obszar klawisza gdzie znajduje się palec.
    Dzięki temu można palce przesuwać w prawo i w lewo, ale także i ślizgać
    je po klawiszach wzdłuż. Jak to jest zrobione od strony technicznej nie
    wiem.

  • 5. Data: 2018-10-08 22:29:56
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 08.10.2018 o 22:16, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > Dzięki temu można palce przesuwać w prawo i w lewo, ale także i ślizgać
    > je po klawiszach wzdłuż. Jak to jest zrobione od strony technicznej nie

    Pojemnościowo, jak w smyrofonie. http://touchkeys.co.uk/ tu nawet
    oferują "nakładki" na "zwykłe" klawisze, które dodają taką opcje. Na
    fotkach widać wyraźnie elektrody na PCB.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2018-10-09 01:10:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-08 o 22:29, Jakub Rakus pisze:

    > Pojemnościowo, jak w smyrofonie. http://touchkeys.co.uk/ tu nawet
    > oferują "nakładki" na "zwykłe" klawisze, które dodają taką opcje. Na
    > fotkach widać wyraźnie elektrody na PCB.

    W którymś z Korgów mam tak, że reaguje też na siłę nacisku klawisza w
    ten sposób, że naciskam klawisz i trzymając go zmieniam nacisk
    pulsacyjnie, i według nacisku jest głośność. Dotyczy to oczywiście
    niektórych tylko instrumentów.
    Jakieś piezo?
    Jak się nazywa taki rodzaj klawiatury?
    Maszyna z końca lat 80-tych, któryś z Music WorkStation czy jakoś tak.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2018-10-09 02:40:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-10-09 o 01:10, Adam pisze:

> [...]
    > Jakieś piezo?
    > Jak się nazywa taki rodzaj klawiatury?
    > Maszyna z końca lat 80-tych, któryś z Music WorkStation czy jakoś tak.

    To jest właśnie Aftertoutch. Co ma się dziać po dociśnięciu klawisza to
    już się wybiera w ustawieniach. To może być zmiana Velocity , Pitchbend
    lub dowolny Control Change.

    Z Control Change mogą to być np. efekty:

    CC1 - Modulation whell or level czyli głegokość modulacji

    CC2 - Breath Controller czyli głębokość przedmuchu dla instrumentów dętych

    CC65 - Portamento czyli płynne przejście z jednego dźwięku do drugiego

    itd.

    Samych Control Change jest 128 z czego część kontrolerów służy do
    ustawiania i resetowania instrumentu. Część kontrolerów od zakresu CC32
    do CC63 to tzw. precyzery dla kontrolerów od zakresu CC0 do CC31 czyli
    pozwalające bardziej precyzyjnie regulować parametr. Dla przykładu CC0
    ma 128 możliwych poziomów regulacji, ale dokładając do niego precyzer
    CC32 który także ma 128 poziomów regulacji mamy już 128 x 128 = 16384
    poziomów regulacji. W tym przypadku akurat CC0 i CC32 służą do zmiany
    banków brzmień, które w połączeniu z Program Change (wybór brzmienia)
    daje nam 128 x 16384 = 2097152 różnych brzmień do wyboru (oczywiście
    teoretycznych, bo jeszcze żadna firma nie wypuściła instrumentu na
    rynek, który miałby tyle brzmień :)

    W sumie w samych Control Change mamy kilkadziesiąt różnych efektów,
    które możemy bezpośrednio sterować Aftertouch-em.

    Ponadto część Control Change to obsługa tzw. RPN i NRPN, które z kolei
    maja wpływ na jeszcze większą liczbę parametrów np. dostrojenie
    instrumentu, rozstrojenie alikwot, regulacja poszczególnych filtrów i
    obwiedni dźwięku ADSR, pracy generatorów, rezonatorów i cholera jeszcze
    wie czego ;)

    Te wszystkie CC możemy sobie przypisać do Aftertouch o ile pozwala na to
    dany model instrumentu (nie wszystkie, zwłaszcza te starsze obsługują
    RPN i NRPN)

    Aby to wszystko zrozumieć trzeba nie tylko znać budowę syntezatorów
    analogowych to także strukturę standardu MIDI.

    Instrumenty cyfrowe standardu MIDI, zwłaszcza te pierwsze z lat 80-tych
    i 90-tych bazowały na modelowaniu analogowym dźwięku.

  • 8. Data: 2018-10-09 10:32:46
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Tue, 9 Oct 2018 02:40:41 +0200, Uzytkownik pisze:
    > Instrumenty cyfrowe standardu MIDI, zwłaszcza te pierwsze z lat 80-tych
    > i 90-tych bazowały na modelowaniu analogowym dźwięku.

    Jakie modele masz na myśli? Pierwsze instrumenty wyposażone w MIDI to
    były instrumenty analogowe (rzecz jasna, sterowane cyfrowo). Pierwsze
    instrumenty w pełni cyfrowe z fabrycznym MIDI to już synteza FM bądź
    odpowiednik. W latach 90. standard był już głęboko zakorzeniony.

    k.

  • 9. Data: 2018-10-09 11:45:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-09 o 10:32, Krzysztof Gajdemski pisze:

> [...]
    > instrumenty w pełni cyfrowe z fabrycznym MIDI to już synteza FM bądź
    > odpowiednik. W latach 90. standard był już głęboko zakorzeniony.

    W latach 90-tych MIDI już było "do wszystkiego" używane, nie tylko
    stricte do instrumentów. Sterowało się i oświetleniem scenicznym, i
    kurtynami, i wyciągami, mikserami, stołami montażowymi.

    Swego czasu zanabyłem książkę z opisem standardu MIDI, ale życie się
    nieco zmieniło, Amiga musiała zostać w kącie, więc niewiele z niej
    zdążyłem skorzystać.

    Natomiast w instrumentach (i modułach brzmieniowych) od razu można było
    rozpoznać na ucho modulację obwiedni od pełnych banków brzmień.
    Oczywiście były jeszcze różne "syntezatory Casio" które można było
    nazwać nędzną podróbką atrapy instrumentu z modulacją obwiedni. Dopiero
    sporo później Casio wypuściło sprzęt nadający się do pracy. Jednak znów
    polegli: nie pamiętam modelu, ale ich pierwsze piana z ważoną trakturą
    chodziły gorzej od byle Kawaia. Za to brzmienie było dobre.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2018-10-09 12:41:31
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Tue, 9 Oct 2018 11:45:36 +0200, Adam pisze:
    > W latach 90-tych MIDI już było "do wszystkiego" używane, nie tylko
    > stricte do instrumentów. Sterowało się i oświetleniem scenicznym, i
    > kurtynami, i wyciągami, mikserami, stołami montażowymi.

    Zgadza się. I co ciekawe, jest tak nadal.

> [...]
    > polegli: nie pamiętam modelu, ale ich pierwsze piana z ważoną trakturą
    > chodziły gorzej od byle Kawaia. Za to brzmienie było dobre.

    Z Casio to nie jest tak do końca. Ta firma bardzo wcześnie (połowa lat
    80.) wypuściła serię instrumentów opartą o syntezę ,,phase distortion"
    (wybieg, które pozwolił na ominięcie patentów Yamahy na syntezę PM).
    Wśród nich były profesjonalne instrumenty, do dziś zresztą cenione za
    brzmienie. Potem (koniec lat 80.) była udana seria VZ. Po tym czasie
    rzeczywiście wrócili do zabawek (pomijając pianina). Ostatnia próba
    powrotu na rynek syntezatorów też się chyba nie powiodła.

    k.