  • 1. Data: 2017-09-10 10:37:47
    Temat: Klawiatura nie działa w czasie startu
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Witam,

    Od jakiegoś czasu (trudno mi określić od jakiego, bo zwykle nie
    jest mi to do szczęścia potrzebne) klawiatura przestała mi działać
    podczas POST-u. Nie działa do tego stopnia, że nie reaguje nawet na
    naciskanie caps lock / num lock. Obserwacja podczas startu sugeruje,
    że klawiatura nie dostaje sygnału resetu - a w każdym razie zawsze
    podczas uruchamiania komputera na chwilę zapalała wszystkie kontrolki
    i zaraz potem je zaraz gasiła, a teraz tego nie robi: kontrolki są
    cały czas wygaszone. Dopiero kiedy zacznie uruchamiać się system w
    którymś momencie klawiatura ożywa i wszystko działa normalnie.

    Nie muszę chyba dodawać, że kiedyś było dobrze.

    Klawiatura Microsoftu, podłączana kablem przez złącze PS/2.
    Płyta główna ASUS P5B.

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    PS. Mam pewne podejrzenia, że płyta główna zaczyna zgłaszać upadłość:
    coraz częściej po wciśnięciu wyłącznika komputer nie startuje i muszę
    nacisnąć reset. Ostatnio też zaczęły się pojawiać dziwne zachowania
    podczas pracy (np. zawieszenia albo wygaszenie monitora), których
    wcześniej nie było.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 2. Data: 2017-09-10 10:57:56
    Temat: Re: Klawiatura nie działa w czasie startu
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > nacisnąć reset. Ostatnio też zaczęły się pojawiać dziwne zachowania
    > podczas pracy (np. zawieszenia albo wygaszenie monitora), których

    Całkiem możliwe. To już stara płyta - moja zaczęła szwankować ze 2 lata
    temu, ale głównie dotyczyło to portów USB. Niektóre przestały działać,
    na innych nie chciały działać niektóre urządzenia.

  • 3. Data: 2017-09-10 16:14:33
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-09-10 o 10:57, Uncle Pete pisze:
> [...]
    > nacisnąć reset. Ostatnio też zaczęły się pojawiać dziwne zachowania
    > podczas pracy (np. zawieszenia albo wygaszenie monitora), których
    Masz jakiś dobry punkt przywracania systemu? To przywróć system.
    Możesz sprawdzić czy w opcjach zasilania coś się nie zmieniło (dotyczące
    uśpienia).

    --
    animka

  • 4. Data: 2017-09-10 17:02:38
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2017-09-10 at 10:37, Jan Stożek wrote:
    > Mam pewne podejrzenia, że płyta główna zaczyna zgłaszać upadłość:
    > coraz częściej po wciśnięciu wyłącznika komputer nie startuje i muszę
    > nacisnąć reset.

    To dość typowe objawy zużycia/awarii kondensatorów elektrolitycznych
    na płycie i/lub w zasilaczu (ale raczej na płycie).

    > Ostatnio też zaczęły się pojawiać dziwne zachowania
    > podczas pracy (np. zawieszenia albo wygaszenie monitora), których
    > wcześniej nie było.

    A to i problem z klawiaturą może być skutkiem tych problemów
    z zasilaniem. Ja bym na początek wymienił kondensatory dookoła
    procka i mostka północnego (bo tam najcieplej i to te zwykle
    wysiadają.)

    --
    mrg

  • 5. Data: 2017-09-10 19:12:14
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-09-10 16:14, Animka wrote:
    > Masz jakiś dobry punkt przywracania systemu? To przywróć system.
    > Możesz sprawdzić czy w opcjach zasilania coś się nie zmieniło (dotyczące
    > uśpienia).

    Jeszcze raz: to uszkodzenie sprzętowe płyty głównej. Żadne przywracanie
    systemu czy inne szamańskie sztuczki nie pomogą.

  • 6. Data: 2017-09-10 19:16:52
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > z zasilaniem.  Ja bym na początek wymienił kondensatory dookoła
    > procka i mostka północnego (bo tam najcieplej i to te zwykle

    IMHO to średnio opłacalne zajęcie - no chyba że sprawa jest oczywista i
    widzimy spuchnięty kondensator. Trzeba dobrać odpowiednie kondensatory,
    wylutować stare, wlutować nowe, nic przy okazji nie uszkadzając przez
    brak wprawy. Duża strata czasu, a wynik bardzo niepewny. Tym bardziej że
    płyta, delikatnie mówiąc, nie jest nowa, może czas na upgrade...

  • 7. Data: 2017-09-10 20:15:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/10/2017 4:14 PM, Animka wrote:
    > Masz jakiś dobry punkt przywracania systemu?

    Masz jakiś system z przywracaniem POSTu ?

  • 8. Data: 2017-09-10 20:29:02
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle marrgol napisał w Sunday 10 of September 2017
    17:02:

    > To dość typowe objawy zużycia/awarii kondensatorów elektrolitycznych
    > na płycie i/lub w zasilaczu (ale raczej na płycie).

    Zasilacz był zmieniany względnie niedawno (poprzedni poszedł
    się był gonić), więc raczej na płycie.

> [...]
    > z zasilaniem. Ja bym na początek wymienił kondensatory dookoła
    > procka i mostka północnego (bo tam najcieplej i to te zwykle

    Biorąc pod uwagę moje doświadczenie w lutowaniu na
    wielowarstwowych płytach obawiam się, że szykuje mi się wymiana płyty
    głównej albo komputera. :/

    Dzięki.

  • 9. Data: 2017-09-10 20:31:41
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Uncle Pete napisał w Sunday 10 of September 2017
    10:57:

    > Całkiem możliwe. To już stara płyta - moja zaczęła szwankować ze 2
    > lata temu,

    Moja przeleżała była jakiś czas w szafie - może tylko dlatego
    jeszcze działa. ;)

    Dzięki.

  • 10. Data: 2017-09-10 22:48:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Masz jakiś system z przywracaniem POSTu ?

    No jak nie, jak tak ;)
    Podwójne BIOS-y (a nawet wielokrotne, jak w niektórych serwerach) znane
    są od dawna.

    A wbrew pozorom może być problem BIOS-u: opcja legacy USB, ale dotyczy
    to klawiatur USB, raczej nie PS/2, które to powinno mieć Vcc na sztywno.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam