  • 1. Data: 2014-07-16 11:57:15
    Temat: Kochertalbrucke
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taki sobie most,czy bardziej wiadukt
    http://de.wikipedia.org/wiki/Kochertalbr%C3%BCcke

    Czy mi sie wydaje, czy to zaprzeczenie wszystkich mostow ?
    Zadnych lukow, lin, czy modnych ostatnio want ... tam jednak przeslo
    ma ponad 100m, czy mi sie wydaje, czy to nieoptymalna konstrukcja ?

    Swoja droga - jaki jest stosunek masy wlasnej mostu do maksymalnego
    obciazenia (sumarycznego) ? Bo w Millau tez najpierw nasuneli przeslo
    na podpory, a potem ustawili maszty i podlaczyli wanty ...

    J.

  • 2. Data: 2014-07-19 18:20:43
    Temat: Re: Kochertalbrucke
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu środa, 16 lipca 2014 11:57:15 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > obciazenia (sumarycznego) ? Bo w Millau tez najpierw nasuneli przeslo
    >
    > na podpory, a potem ustawili maszty i podlaczyli wanty ...

    Tego typu mosty wzorowane sa na akweduktach.
    Na poczatku XIX wieku zbudowano slynny Pontcysyllte Aqueduct.
    http://youtu.be/jKR-n2civjQ

    Tu jest wizualizacja jego budowy:
    http://youtu.be/pZcMGUBP1c8

    WM

  • 3. Data: 2014-07-19 23:07:59
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-16 11:57, J.F. pisze:

> [...]
    > Zadnych lukow, lin, czy modnych ostatnio want ... tam jednak przeslo
    > ma ponad 100m, czy mi sie wydaje, czy to nieoptymalna konstrukcja ?

    Projektowali i budowali go prawie czterdzieści lat temu.
    Inna technika, inne trendy inna jak sam zauważasz moda.
    Ale chyba najbardziej postęp techniczny - możliwość stosowania
    lin, amortyzatorów, siodełek o parametrach niemożliwych do uzyskania
    w latach 70 ubiegłego wieku. Do tego dochodzą techniki obliczeniowe i
    kontrolne
    parametrów eksploatacji. Dlatego teraz pełno podwieszanych.

  • 4. Data: 2014-07-20 17:43:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 19 Jul 2014 23:07:59 +0200, cef <c...@i...pl> wrote:
    > parametrów eksploatacji. Dlatego teraz pełno podwieszanych.

    Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, że teraz są
    takie? Bo chyba JF o to pytał...

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-07-20 19:29:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jul 2014 17:43:53 +0200, Marek napisał(a):
    > Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, że teraz są
    > takie? Bo chyba JF o to pytał...

    Ja pytalem dlaczego w tym jednym nie ma lukow.
    Luki jak widac mozna zastapic wantami, ale want tez tam nie ma, tylko
    prosta belka.

    A luki sie stosuje od 2000 lat, wiec nie mozna zwalac na rozwoj
    technologii :-)

    J.

  • 6. Data: 2014-07-20 21:10:17
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-20 17:43, Marek pisze:

    > Ale to lepiej czy gorzej (technologicznie) czy taniej, że teraz są
    > takie? Bo chyba JF o to pytał...

    Chyba taniej skoro ich tyle stawiają, ale jak znam życie, to decyzja
    o typie konstrukcji zawsze wymaga kompromisów i zależy od wielu rzeczy.

    JF pytał obok dlaczego nie ma łuków.
    Bo to niemiecki projekt? :-)

  • 7. Data: 2014-07-20 22:15:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-20 19:29, J.F. pisze:

> [...]
    > prosta belka.
    >
    > A luki sie stosuje od 2000 lat, wiec nie mozna zwalac na rozwoj

    Jeżdżę dużo po niemieckich drogach (niekoniecznie autostradami)
    i wiele takich bezłukowych mostów widać.
    Chciałem znaleźć długi most, który jest gdzieś na 1 pomiędzy Osnabrueck
    a Muenster, ale za to natknąłem się na taki link.
    http://www.karl-gotsch.de/Album/D_AB.htm
    Większość jednak bez łuków.

  • 8. Data: 2014-07-20 23:19:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jul 2014 22:15:25 +0200, cef napisał(a):
> [...]
    > Chciałem znaleźć długi most, który jest gdzieś na 1 pomiędzy Osnabrueck
    > a Muenster, ale za to natknąłem się na taki link.

    No, liczyc mi sie nie chce, z grubsza polowa jednak luki czy wanty ma.

    Czyzby jednak moda ? Niemiecka szkola architektury ?

    Czy sie jednak myle, i taki most nie jest wiele gorszy od innych ?
    A moze byl czas, gdy sie z kosztami nie liczyli ?

    J.

  • 9. Data: 2014-07-22 21:11:08
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-20 23:19, J.F. pisze:

    > No, liczyc mi sie nie chce, z grubsza polowa jednak luki czy wanty ma.

    A ja policzyłem i to nie jest połowa.
    Mosty z łukami (wliczając pierwsze trzy, które są delikatnie tylko
    łukowe)- 12szt
    Mosty z wantami - szt 3 (w tym w jednym liny nietypowo od dołu)
    Wszystkich mostów w tym linku 56 szt.

    Czuwaj.