  • 1. Data: 2019-10-16 09:12:04
    Temat: Kocioł kondensacyjny, system kominowy z tworzywa sztucznego
    Od: Kris <k...@g...com>

    Producenci oferują do swoich kotłów systemy kominowe z tworzywa sztucznego
    Facet który mi projekt robił twuierdzi ze to jest wg polskich przepisów
    niedopuszczalne
    Czytam w necie i faktycznie np tu:
    https://instalreporter.pl/ogolna/systemy-kominowe-do
    -kotlow-kondensacyjnych/
    piszą tak:

    "pora w tym miejscu wspomnieć o kominach z tworzywa sztucznego - polipropylenu (PP).
    W wielu krajach Europy PP jest stosowany jako materiał na wkłady kominowe, czy rury
    spalinowe układów koncentrycznych. Tego typu rozwiązanie jest w Polsce zabronione.
    Już raz tutaj wymieniane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w § 266. 1. stanowi
    ,,Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z materiałów niepalnych". Różni
    producenci, szczególnie firmy kotlarskie, starają się obejść ten przepis i
    certyfikują system kominowy razem z kotłem, ale pomimo posiadania znaku CE nie
    spełniają wymagań dla materiałów konstrukcyjnych w świetle obowiązujących przepisów
    prawa budowlanego na terenie naszego kraju."

    To jak to w końcu jest- można stosować systemy kominowe z tworzywa sztucznego czy
    nie można?

  • 2. Data: 2019-10-16 18:00:55
    Od: e...@g...com

    Była na ten temat dyskusja m.inn. z Użytkownikiem. O ile mnie pamięć nie myli, jeśli
    komin z tworzywa jest w systemie z kotłem, jeden producent, to kominiarza powinien to
    odebrac. Komin jest wtedy w instalacji gazowej. Duża część producentów kotłów ma
    systemy z tworzywa m.inn. Termet.

  • 3. Data: 2019-10-16 21:46:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-16 o 09:12, Kris pisze:
> [...]
    przepisów prawa budowlanego na terenie naszego kraju."

    > To jak to w końcu jest- można stosować systemy kominowe z tworzywa sztucznego czy

    Oczywiście, że można, pod warunkiem, że są to wyroby certyfikowane, a
    nie zwykła rura kanalizacyjna, a baranów należy odsyłać na drzewo.

    Aby można było stosować wkłady kominowe z tworzyw sztucznych zmieniono
    zapis w *§ 266.*pkt 1. Rozporządzenia dotyczącego warunków budynków i
    ich usytuowania.

    Poprzednio było "Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z
    materiałów niepalnych."

    Obecny zapis brzmi:

    *§ 266.*  1. Przewody spalinowe i dymowe powinny być wykonane z wyrobów
    niepalnych.
    2. Przewody lub obudowa przewodów spalinowych i dymowych powinny
    spełniać wymagania określone w Polskiej Normie dotyczącej badań
    ogniowych małych kominów.
    3. Dopuszcza się wykonanie obudowy, o której mowa w ust. 2, z cegły
    pełnej grubości 12 cm, murowanej na zaprawie cementowo-wapiennej, z
    zewnętrznym tynkiem lub spoinowaniem.
    4. Między wylotem przewodu spalinowego i dymowego a najbliższym skrajem
    korony drzew dorosłych należy zapewnić zachowanie odległości co najmniej
    6 m, z zastrzeżeniem § 271 ust. 8.

    wyraz "materiałów" zastąpiono wyrazem "wyrobów"

    Różnica jest taka, że jeżeli obudowa takiego komina jest niepalna lub
    konstrukcja uniemożliwia podtrzymanie ognia lub też zastosowano materiał
    palny, ale samogasnący to wyrób jest niepalny.

    Ponadto o stosowaniu wkładów kominowych z tworzyw sztucznych mówi norma
    PN-EN-14471

    Kolega Ileeoo pisał o przewodach wentylacyjnych, ale wentylacja to
    całkiem inna bajka:

    *§ 267.*  1. Przewody wentylacyjne powinny być wykonane z materiałów
    niepalnych, a palne izolacje cieplne i akustyczne oraz inne palne
    okładziny przewodów wentylacyjnych mogą być stosowane tylko na
    zewnętrznej ich powierzchni w sposób zapewniający nierozprzestrzenianie
    ognia.
    2. Dopuszcza się w budynkach PM, z wyjątkiem garaży, wykonanie przewodów
    wentylacyjnych nierozprzestrzeniających ognia, pod warunkiem że nie są
    one prowadzone przez drogi ewakuacyjne oraz nie przepływa nimi powietrze
    o temperaturze powyżej 85°C lub zanieczyszczenia mogące się odkładać.
    3. Odległość nieizolowanych przewodów wentylacyjnych od wykładzin i
    powierzchni palnych powinna wynosić co najmniej 0,5 m.
    4. Drzwiczki rewizyjne stosowane w kanałach i przewodach wentylacyjnych
    powinny być wykonane z materiałów niepalnych.
    5. W kuchni lub w aneksie kuchennym w mieszkaniu dopuszcza się
    stosowanie przewodów wentylacji wywiewnej z materiałów co najmniej
    trudno zapalnych.
    6. Elastyczne elementy łączące, służące do połączenia sztywnych
    przewodów wentylacyjnych z elementami instalacji lub urządzeniami, z
    wyjątkiem wentylatorów, powinny być wykonane z materiałów co najmniej
    trudno zapalnych, posiadać długość nie większą niż 4 m, przy czym nie
    powinny być prowadzone przez elementy oddzielenia przeciwpożarowego.
    7. Elastyczne elementy łączące wentylatory z przewodami wentylacyjnymi
    powinny być wykonane z materiałów co najmniej trudno zapalnych, przy
    czym ich długość nie powinna przekraczać 0,25 m.
    8. Izolacje cieplne i akustyczne zastosowane w instalacjach:
    wodociągowej, kanalizacyjnej i ogrzewczej powinny być wykonane w sposób
    zapewniający nierozprzestrzenianie ognia.

  • 4. Data: 2019-10-17 08:22:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

  • 5. Data: 2019-10-17 08:50:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 16 października 2019 21:46:47 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Oczywiście, że można, pod warunkiem, że są to wyroby certyfikowane, a
    > nie zwykła rura kanalizacyjna, a baranów należy odsyłać na drzewo.

    Poczytałem troche w tym temacie i wychodzi mi ze kwestia nie jest jednoznaczna
    Na pewno można stosować systemy kominowe z kanałami WEWNĘTRZNYMI z tworzyw sztucznych

    >Ponadto o stosowaniu wkładów kominowych z tworzyw sztucznych mówi norma
    >PN-EN-14471
    Zgodnie z artykułem 5 ustawy z dnia 12 września 2002 o normalizacji stosowanie
    polskich norm jest dobrowolne.
    Polska Norma może być wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej i
    wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału.
    Jednak polskie normy mogą być powoływane przepisach prawnych po opublikowaniu ich w
    języku polskim
    Norma 14471 została przetłumaczona przez polski komitet normalizacyjny 2007 roku i od
    tej pory została już dwukrotnie zastąpiona kolejną normą wersja angielska a następnie
    kolejną nową również w wersji angielskiej więc chyba nie można się na dzisiaj na nią
    powoływać w przepisach prawnych

  • 6. Data: 2019-10-17 08:53:40
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

  • 7. Data: 2019-10-17 09:04:25
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.10.2019 o 18:00, e...@g...com pisze:

> [...]
    powinien to odebrac. Komin jest wtedy w instalacji gazowej. Duża część producentów
    kotłów ma systemy z tworzywa m.inn. Termet.

    Jeśli napisał to ten przywołany facio, to nie bez kozery nazywany
    jest tu użyszkodnikiem i expierdem, gdyż w Polsce - co już było
    powiedziane w tym wątku - nie można stosować wkładów kominowych
    z tworzyw sztucznych, niezależnie od tego, czy producenci kotłów
    "mają systemy z tworzywa", czy nie. Albowiem dura lex sed lex.
    Skąd się zatem wzięło przekonanie w takim Termecie, że komin
    z plastiku jest prawidłowym rozwiązaniem dla ich kotłów gazowych?
    Ano pewnie stąd, że w wielu krajach europejskich prawodawstwo
    dopuściło do stosowania kominy wyprodukowane z określonych tworzyw
    sztucznych. Mają one dość wąskie warunki zastosowania, jednak
    jako wyroby wykonane z materiału palnego nie mogą być stosowane
    w Polsce, mimo że Polska jest w Europie. Koniec, kropka.

  • 8. Data: 2019-10-17 09:18:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 października 2019 09:04:28 UTC+2 użytkownik collie napisał:
    > Mają one dość wąskie warunki zastosowania, jednak
    > jako wyroby wykonane z materiału palnego nie mogą być stosowane
    > w Polsce, mimo że Polska jest w Europie. Koniec, kropka.

    I powinni to i u nas zmienić
    Spaliny z kotła kondensacyjnego osiągają temperaturę maks 100stC
    Dla komina przy kotle gazowym kondensacyjnym największym problemem nie jest
    temperatura a skraplający się kondensat
    I tu tworzywo sztuczne będzie bardziej odporne na jego działanie niż stal
    kwasoodporna.

  • 9. Data: 2019-10-17 18:02:51
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > I powinni to i u nas zmienić
    > Spaliny z kotła kondensacyjnego osiągają temperaturę maks 100stC
    ja mam najtańszego termeta z castoramy. tak taniego że na jednym
    wyświetlaczu są wszystkie parametry. wiec zrobiłem "uprgade" pieca,
    zainwestowałem w 3 termometry po 1usd każdy. stąd wiem ze podczas
    normalnej pracy temperatura (zamknieta komora, albo turbo, ale nie
    kondensacyjny) temperatura na wylocie jest znacznie niższa niż 100
    stopni. da sie przekroczyć setkę, ale ciężko. musiałbym grzać wodę nie
    do 40 stopni(prysznic) tylko dużo wyżej. tak że... w kondensacyjnym
    myślę że ta stówa - to już sytuacja mocno awaryjna

    ToMasz

  • 10. Data: 2019-10-18 05:41:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-17 o 09:04, collie pisze:

    > Jeśli napisał to ten przywołany facio, to nie bez kozery nazywany
    > jest tu użyszkodnikiem i expierdem,

    Po pierwsze nie jest tu nazywany tylko obrażany przez jednego debila,
    którym to jesteś ty.

    Expierdem i użyszkodnikiem to ty tu jesteś i powtarzasz pierdoły, bo
    masz zerowe pojęcie w tym temacie.

> [...]
    > z tworzyw sztucznych, niezależnie od tego, czy producenci kotłów
    > "mają systemy z tworzywa", czy nie. Albowiem dura lex sed lex.

    Masz coś na poparcie swoich tez?

    Ja wskazałem konkretne zapisy prawne i normatywne.

    > Skąd się zatem wzięło przekonanie w takim Termecie, że komin
    > z plastiku jest prawidłowym rozwiązaniem dla ich kotłów gazowych?

    Uważasz, że ty wiesz wszystko najlepiej i lepiej od producentów kotłów,
    którzy ponoszą odpowiedzialność za swoje wyroby?
    Nie wiesz o tym, że wiele kotłów ma specjalne adaptery zaraz na wyjściu
    z kotła, aby móc połączyć dany model kotła ze standardowymi zestawami
    kominowymi, a adaptery te są bardzo często z tworzywa sztucznego i w
    wielu przypadkach nawet nie ma możliwości, aby je czymś zastąpić.

    Myślisz, że firmy te robiłyby sobie na złość i na siłę wchodziły w
    konflikt z prawem oferując do swoich kotłów systemy kominowe z plastiku?

> [...]
    > jako wyroby wykonane z materiału palnego nie mogą być stosowane
    > w Polsce, mimo że Polska jest w Europie. Koniec, kropka.

    W Polsce kilka lat wstecz był zapis, który nie dopuszczał do użytkowania
    kominów z tworzyw sztucznych, ale ten zapis został zmieniony właśnie po
    to, żeby można było użytkować kominy certyfikowane z tworzyw sztucznych.
    Stąd się bierze to mylne przekonanie i powtarzanie bzdur przez
    kompletnych ignorantów takich jak ty. Koniec, kropka.

    Jeżeli zaś chodzi o zestawy kominowe jak ludzie mnie pytają jaki wybrać
    czy stalowy czy plastikowy to polecam stalowy, ale nie dlatego, że
    plastikowego nie wolno montować, lecz dlatego, że stal o wiele lepiej
    przewodzi ciepło i dzięki temu w takim zestawie kominowym istnieje
    dodatkowa wymiana ciepła, czyli zwiększa się sprawność grzewcza.
    Jeżeli zaś chodzi o systemy kominowe z tworzyw sztucznych to za nimi
    przemawia wysoka odporność na kwasy i korozję. Niestety niektóre firmy
    produkujące systemy stalowe odpierniczają taka popelinę, że w kominach
    robią się dziury w przeciągu 3-4 lat.