  • 1. Data: 2020-11-30 19:14:22
    Temat: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    Czołem, czy ktoś z szanownych grupowiczów robił już eksperymenty z
    wykorzystaniem silnika BLDC od roweru jako wiatrak do ładowania
    akumulatora 12V? Chodzi mi o praktyczne pomiary i turbinę VAWT lub HAWT.

    Skłaniam się raczej do VAWT bo nie mogę tego wysoko wystawiać, max 4m a
    tutaj sporo rozwiazań w zakresie "śmigieł"/rozpiętości i w sumie trudno
    wybrać. To nie może być konstrukcja wielgachna ale szukam optymalnych
    rozwiązań. Nie podnoszę tutaj prędkości wiatru, lokalizacji chociaż to
    bardzo istotne ale nie w tym wątku. Interesuje mnie rozwiązanie ok 5m/s
    jako skuteczne.
    Niby są jakieś dane na elektrodzie/forach ale nie znalazłem
    szczegółowych opisów dla niskich obrotów/mocy (chodzi o ~30-50W) bo
    więcej nie potrzebuję. Niby te silniki BLDC maja moc 250W (36V) i jeden
    już sobie zaimplementowałem do roweru jako prądnicę (działa znakomicie)
    i mogę opisać bo rewelka z oświetleniem, ładowanie telefonu ale chcę
    zrobić wiatrak, który będzie mi doładowywał akumulator 12V 60Ah (mam już
    solara 100W) ale o tej porze roku słoneczka jakoś mało ale czasem dmucha
    ładnie.

    Coś zacząłem już kleić ale wiatru nie ma ostatnio (max 2m/s) więc nici z
    badań i stąd zapytanie czy warto użyć BLDC rowerowego, czy raczej samemu
    kombinować cewki, magnesy zamiast gotowca?
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 2. Data: 2020-11-30 19:44:45
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >HAWT.

    >Skłaniam się raczej do VAWT bo nie mogę tego wysoko wystawiać, max 4m

    IMO - VAWT to trudnosci z łożyskowaniem i wytrzymaloscia, ale przy
    maluchu moze sie uda.

    Tego typu konstrukcja np
    https://www.elektriko.pl/lampy-solarne/turbiny-wiatr
    owe-coma-300-9800w-o-pionowej-osi-obrotu/97421.html

    No i ponoc VAWT wymaga rozruchu, bo samo nie ruszy ... trzeba bedzie
    nad sterownikiem popracowac :-)

> [...]
    >jeden już sobie zaimplementowałem do roweru jako prądnicę (działa
    >znakomicie) i mogę opisać bo rewelka z oświetleniem, ładowanie

    Tzn jak - pedalami ladujesz ?
    No, jesli ludzie pedaluja dla zdrowia, to czemu nie :-)

    Ale obroty pasuja ?

    >Coś zacząłem już kleić ale wiatru nie ma ostatnio (max 2m/s) więc
    >nici z badań i stąd zapytanie czy warto użyć BLDC rowerowego, czy
    >raczej samemu kombinować cewki, magnesy zamiast gotowca?

    IMO - samemu nie zrobisz. A przynajmniej nie dobrze.

    Rowerowy powinien byc w miare dobry, bo chyba sie tam staraja o
    sprawnosc ... ale czy obroty pasuja ...

    J.

  • 3. Data: 2020-11-30 20:27:46
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.11.2020 o 19:44, J.F. pisze:

    > IMO - VAWT to trudnosci z łożyskowaniem i wytrzymaloscia, ale przy
    > maluchu moze sie uda.

    Tutaj problemu z łożyskami nie ma. Koło ma zamontowane łożyska
    fabryczne, raczej solidne bo muszą udźwignąć ok 50Kg (rower z jeźdźcem)
    a konstrukcja łopat raczej jest lżejsza. Co prawda rozłożenie siły
    nacisku idzie na jedno łożysko ale ja nie widzę tutaj problemu.

> [...]
    owe-coma-300-9800w-o-pionowej-osi-obrotu/97421.html

    > No i ponoc VAWT wymaga rozruchu, bo samo nie ruszy ... trzeba bedzie nad

    To zależy czy turbina jest Darrieus Savonius. Savonius nie wymaga
    rozpędzania :) Stąd też pytam o wydajność/doświadczenia.

    > Tzn jak - pedalami ladujesz ?
    > No, jesli ludzie pedaluja dla zdrowia, to czemu nie :-)

    Jak najbardziej. Nie jeżdżę wyczynowo ale turystycznie.

    > Ale obroty pasuja ?

    Pasują jak najbardziej. Przy prędkości 5km/h mam 3A ale używam ok 1A
    ładując akumulator 15Ah/6V (instalacja 6V bo prądnica przy 10km/h osiaga
    dopiero napięcie 12V a nie chciałem stosować przetwornicy step UP.
    Zastosowałem step DOWN). Co do "czucia" obciążenia to przy 1,5A
    praktycznie nie odczuwalne ale 3A już czuć (mam potencjometr do
    obciążenia więc mogę sobie regulować). Hamowanie odbywa się z podaniem
    maxa do akumulatora i idzie tam ok 10A przez ok. 10sek, co skutecznie go
    podładowuje :) zatem na brak energii w rowerze nie narzekam. <4tys
    lumenów skutecznie oślepia, znaczy oświetla drogę (regulowane):D

    > IMO - samemu nie zrobisz. A przynajmniej nie dobrze.

    Czekam na wiatr co rozgoni... znaczy już zrobiłem wiatrak VAWT z rur PCV
    8szt wys 1m ale nawet działkowe butelki PET na krety się nie kręcą bo
    nie ma wiatru ostatnio :(

    > Rowerowy powinien byc w miare dobry, bo chyba sie tam staraja o
    > sprawnosc ... ale czy obroty pasuja ...

    Właśnie będę zmierzał do obliczeń, bo nie zrobiłem...ile obr/min muszę
    uzyskać żeby wyciągnąć 2A 12V. Wygląda że 120obr/min bo kręcąc ręką
    2obr/sek wychodzi mi 13V. Co prawda jak obciążę to żarówką 21W to ciężko
    idzie więc tutaj będzie kombinacja z długością ramion turbiny, żeby
    pokonać obciążenie...ale to dopiero pierwsze próby i kiedy wiatr się
    pojawi to mogę robić pomiary. Liczę, że ktoś już próbował bo w filozofię
    też jestem dobry :p

  • 4. Data: 2020-11-30 21:17:09
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.11.2020 o 20:27, LordBluzg(R) pisze:
    [...]
> [...]
    > pokonać obciążenie...ale to dopiero pierwsze próby i kiedy wiatr się
    > pojawi to mogę robić pomiary. Liczę, że ktoś już próbował bo w filozofię

    Tak generalnie to może być mniejsza prędkość obrotowa bo przecież można
    zastosować podwajacz napięcia czy jakiś sterownik (sporo rozwiązań)
    albo przetwornicę step UP. Gdzie nawet przy 60obr/min mam jakąś moc.
    Jaką? No i tutaj jest znak zapytania. Mogę to określić w sumie ręcznie i
    chyba po jutrze zrobię dokładne pomiary kiedy mam możliwość uzyskania
    30W (12V/3A) z określeniem siły na każde 0,5m promienia odległości od
    środka wirnika.

    Problemem jest tylko obciążenie
    mechaniczne/łopat/ramion/prądnicy/obrotów do uzyskania najlepszej
    skuteczności. Pomijam też miejsce ustawienia wiatraka, bo oczywiście że
    wybiorę jakiś "komin" a mam taką możliwość w sumie, posiadając na
    działce 2 świerki o wysokości 15m. Ten problem jednak pozostawiam sobie
    jako "dopalenie" całości. Interesuje mnie zatem wynik warunków surowych.
    Czasu ostatnio więcej na dziubania więc po pierwszych testach z obsługą
    wiatru, uzupełnię dopiski :)

  • 5. Data: 2020-11-30 22:06:37
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.11.2020 o 21:17, LordBluzg(R) pisze:
    > chyba po jutrze

    AutoPac
    "Pojutrze"

    Piłem, bo mogę :]

  • 6. Data: 2020-11-30 22:59:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.11.2020 o 19:14, LordBluzg(R) pisze:
    [...]

    > Coś zacząłem już kleić ale wiatru nie ma ostatnio (max 2m/s) więc nici z
    > badań i stąd zapytanie czy warto użyć BLDC rowerowego, czy raczej samemu
    > kombinować cewki, magnesy zamiast gotowca?

    Zdjęcie poglądowe.

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/f7f9a401a1a8f00d

  • 7. Data: 2020-12-01 12:24:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >jeźdźcem) a konstrukcja łopat raczej jest lżejsza. Co prawda
    >rozłożenie siły nacisku idzie na jedno łożysko ale ja nie widzę tutaj

    IMO - zalezy jak te turbine zamocujesz.
    Jesli pradnica bedzie gdzies w srodku jak tu

    > Tego typu konstrukcja np
    > https://www.elektriko.pl/lampy-solarne/turbiny-wiatr
    owe-coma-300-9800w-o-pionowej-osi-obrotu/97421.html

    to obciazenia nieduze.
    Jesli niesymetrycznie, to pojawia sie duze momenty, a wiec i sily.

    >To zależy czy turbina jest Darrieus Savonius. Savonius nie wymaga
    >rozpędzania :) Stąd też pytam o wydajność/doświadczenia.

    Ale Savionius chyba mniej wydajny.

    >Jak najbardziej. Nie jeżdżę wyczynowo ale turystycznie.

    Turystycznie to mi pary brakuje na jezdzenie, ale ja kondycji nie mam
    :-(

    Ja o pradnicy pisze.

    J.

  • 8. Data: 2020-12-01 12:28:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >można zastosować podwajacz napięcia czy jakiś sterownik (sporo
    >rozwiązań) albo przetwornicę step UP. Gdzie nawet przy 60obr/min mam

    Problem jest w samej pradnicy, bo one lubia szybkie zmiany pola, a
    wiec duze obroty.
    Przy niskich wydajnosc spada.

    J.

  • 9. Data: 2020-12-01 13:13:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.12.2020 o 12:24, J.F. pisze:
    [...]
> [...]
    >>

    > to obciazenia nieduze.
    > Jesli niesymetrycznie, to pojawia sie duze momenty, a wiec i sily.

    Zdjęcie już podałem więc nie widzę problemu.

    > Ale Savionius chyba mniej wydajny.

    Jesli uzyskam przy 5m/s 30W to mi wystarczy. Nie potrzebuję nadwyżek
    prądu bo nie mam co z nim zrobić. Akumulator potrzebuje 2-3A i tyle
    wystarczy.

    > Turystycznie to mi pary brakuje na jezdzenie, ale ja kondycji nie mam :-(

    Ja też nie mam kondycji a jazda 20km/h mi wystarcza na rozruszanie
    dupska i często jeżdżę z przyczepką (siedzi tam pies) do lasu odległego
    o parę kilometrów czy na działkę.

    > Ja o pradnicy pisze.

    To nie problem dla mnie, jednak to czasochłonne, stąd pytanie do
    grupowiczów, czy coś takiego ktoś już robił z kołem od roweru.
    Wykonanie cewek, magnesy itd to też jakiś nakład finansowy a koła
    rowerowe są dla mnie dostępne groszowo. Silniki BLDC w rowerach są
    wykonane solidnie i z punktu są nastawione na nieduże obroty (ilość
    cewek/magnesów) co można sobie odszukać u producentów a ich moc
    odpowiednia dla moich potrzeb. Skoro turbiny wiatrowe (nawet ta do
    której linkujesz) mają moce 1000W i więcej to chyba logiczne że wiatr
    musi pokonać opór obciążenia i wytworzyć taką moc.

    Sprawdziło mi się doskonale w rowerze i mam tam spokojnie 30W (uzyskałem
    znacznie więcej w testach) więc kombinuję z wiatrakiem. Sam możesz
    obliczyć sobie obroty koła wiedząc że średnica koła to 28' a prędkość
    15km/h produkuje wspomniane 12V 30W to wychodzi coś ok 120obr/min a
    takie turbiny osiągają obroty do ok 200obr/min co prawda przy dużych
    wiatrach. Mi się jednak wydaje bardzo mocno, że istota leży w wykonaniu
    odpowiednich ramion i powierzchni "skrzydeł" dla pokonania siły oporu
    obciążonej prądnicy. No nic, muszę poczekać aż zawieje, żeby
    eksperymentować :/
    Możliwe, że docelowo będzie to połączenie obu stylów czyli Darrieus i
    Savonius w jednym, coś jak tutaj ale inaczej :D
    https://pl.wind-turbine-models.com/turbines/358-dorn
    ier-darrieus-savonius-5-5-kw

  • 10. Data: 2020-12-01 13:29:24
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.12.2020 o 12:28, J.F. pisze:

    > [...]
    >
    > Problem jest w samej pradnicy, bo one lubia szybkie zmiany pola, a wiec
    > duze obroty.
    > Przy niskich wydajnosc spada.

    Skoro (tak domniemam) przy 300obr/min mam 250W, co prawda to jest to moc
    producenta podana jako silnik a nie prądnica to przy 30obr/min
    powinienem mieć 25W a docelowo wystarczy mi 60obr/min. Wiem, ze to nie
    jest liniowe ale jak wspomniałem, najpierw dokonam doświadczalnie
    pomiaru siły promienia/długosci obciążając prądnicę na 30W (żarówka) a
    dopiero później przyjdą doświadczenia wykonania łopat turbiny, żeby
    uzyskać zadowalające mnie parametry.
    BTW w filmiki na YT nie wierzę, bo ściemniają tam maksymalnie :D
    Tutaj masz jakiś przykład:
    https://www.youtube.com/watch?v=aRHryvhIXck&ab_chann
    el=RoboElektrownie