  • 1. Data: 2009-11-27 11:12:39
    Temat: Kompas słoneczny
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    czy ktoś może spotkał się z takim wynalazkiem??
    Potrzebuję kupić.
    Chodzi o pokazywanie kąta między wschodem słońca a północą - dokładnie
    w którym miejscu w danym miesiącu roku można spodziewać się
    wschodzącego słonca. Bardzo by mi to ułatwiło "znajdowanie" miejsca na
    fotografowanie wschodów słonca.
    Znalazłem takowy w Outdoor Photography (płytka z naniesionymi kontami
    i miesiącami), ale nie wiem czy będzie dobrze pokazywał w Polsce
    (szerokość geograficzna niby prawie ta sama).

    Pozdrawiam
    Les

    PS. Być może nazywa się to inaczej!

  • 2. Data: 2009-11-27 11:46:41
    Temat: Re: Kompas słoneczny
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Les pisze:
    > czy ktoś może spotkał się z takim wynalazkiem??

    Czego to ludzie nie wymyślą. W życiu nie spodziewałbym się że jest coś
    do pokazywania czegoś co doskonale widać. :)

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 3. Data: 2009-11-27 12:05:23
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Umie to chyba każdy turystyczny GPS :)

  • 4. Data: 2009-11-27 12:10:42
    Od: StaM <a...@y...com>

    On 27 Lis, 13:05, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> wrote:
    > Umie to chyba każdy turystyczny GPS :)

    Nie wydaje mi sie. Po drugie wynajdywanie czyjegos konta jest
    nielegalne. Mozna by sie zgodzic, kiedy odnajdujesz wlasne konto.
    StaM

  • 5. Data: 2009-11-27 12:16:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 12:12, Les <s...@p...fm> wrote:
> [...]
    > i miesiącami), ale nie wiem czy będzie dobrze pokazywał w Polsce
    > (szerokość geograficzna niby prawie ta sama).

    odpowiedz jest natychmiastowa ale musisz uscislic o jaki rodzaj
    wschodu slonca Ci chodzi
    rozroznia sie 3 rodzaje wschodow ( switow ) slonca

    a) astronomiczny
    b ) nawigacyjny
    c ) cywilny.

  • 6. Data: 2009-11-27 12:31:07
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> napisał w wiadomości

    > Czego to ludzie nie wymyślą. W życiu nie spodziewałbym się że jest coś do
    > pokazywania czegoś co doskonale widać. :)

    No co ty. W nocy wschodu nie widać. A jeszcze jak jest pochmurno i
    mgliście...

  • 7. Data: 2009-11-27 12:32:44
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    >wschodu slonca Ci chodzi
    >rozroznia sie 3 rodzaje wschodow ( switow ) slonca

    Domyslam się, że koledze chodzi o fotograficzny :)

  • 8. Data: 2009-11-27 12:38:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 13:32, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> wrote:

    > Domyslam się, że koledze chodzi o fotograficzny :)

    jesli fotograficzny to pierwszy bedzie najwczesniejszy , trzeci
    najpozniejszy.

    ale jeszcze nalezy ustalic o jaki rodzaj polnocy chodzi czyli azymut
    liczony w stosunku do
    - bieguna magnetycznego
    - bieguna geograficznego.
    ?

    jesli w stosunku do bieguna magnetycznego , aby go wyznaczyc konieczna
    jest znajkomosc izogon - bez tego nie mozna tego dokladnie zrobic.

    problem jak widac jest powazny.

  • 9. Data: 2009-11-27 12:46:58
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > i miesiącami), ale nie wiem czy będzie dobrze pokazywał w Polsce
    > (szerokość geograficzna niby prawie ta sama).

    Proponuję proste rozwiazanie alternatywne: zwykły kompas + jakakolwiek mapa
    do orientacji w terenie, a w domu sprawdzasz azymut wschodzacego słońca
    programem planetaryjnym w komputerze, co możesz zrobić dla dowolnej daty i
    miejsca. Spośród darmowych programów tego typu [jest ich caa masa], prostych
    w obsłudze może być Stellarium, Hello Nothern Sky [www.hnsky.org -dość
    prymitywny, ale prosty i ten akurat znam najlepiej] ewentualnie Cartes du
    Ciel. Wszystkie mają polskie wersje jezykowe. Poza tym jeszcze prosty
    programik Astrojawil autorstwa Janusza Wilanda -ten ostatni chyba akurat jest
    idealny do takich rzeczy.
    Instalujesz najprostsza możliwą wersję któregoś z nich [nie potrzebujesz tych
    wszystkich wypasionych katalogów gwiazd, asteroid i komet], wpisujesz
    współrzedne miejsca [Uwaga:nie musza wcale być dokładne, paredziesiat km w
    jedna lub druga nie zrobi różnicy], strefę czasowa i jazda -wschody i zachody
    słońca Twoje, możesz też robic analogiczne fotki z ksieżycem.
    Przykładowe dane z HNSKY na dzisiaj [27.11] dla okolic Lublina: zachód Słońca
    ok. 16.33, azymut 236st.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 10. Data: 2009-11-27 12:52:13
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Marcin [3M] pisze:
    > No co ty. W nocy wschodu nie widać. A jeszcze jak jest pochmurno i
    > mgliście...

    Północ da się określić i w nocy. Ewentualnie normalnym kompasem. Wschód
    będzie 90 st w prawo. W miesiącach letnich słońce pojawi deko w lewo od
    kiedunku wschód a w zimowych tyle samo w prawo. Myślę że większej
    dokładności jak 45 st, do określenia gdzie będzie słońce, nie jest do
    takich celów potrzebne.