  • 1. Data: 2020-05-20 10:30:42
    Temat: Kompresor nie startuje czasem.
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Cześć.

    *) Pytanie - trzeci akapit.
    Kupiłem kompresor z Jula Meec Tools 24l.
    (https://www.jula.pl/catalog/narzedzia-i-maszyny/urz
    adzenia-pneumatyczne/kompresory/kompresory/kompresor
    -008554/#tab02)
    Kompresor "prawie działa" niestety czasem przy załączeniu silnik nie
    daje rady wystartować. (przy pustym zbiorniku też).
    Wiem, że to co chce zrobić to przegięcie, ale teraz nie za bardzo mogę
    go wysłać na gwarancje i czekać z miesiąc aż się ustosunkują i załatwią
    sprawę.
    Kiedy kompresor nie startuje to sobie cichutko buczy i ciągnie ~1200W,
    trzeba mu odłączyć zasilanie i załączyć, czasem kilka razy i rusza.
    Kiedy działa bierze ~580W.

    Chcę mu zrobić układ startowy "while(1) {if P > 1kW -> Off - On}"

    Pytanie czy taki silnik (uzwojenie pomocnicze z kondensatorem) najlepiej
    włączać w szczycie czy w zerze napięcia. (interesuje mnie uzyskanie
    największego momentu przy starcie).

    Dla zainteresowanych samym kompresorem, główna jego zaleta, to że jest
    cichy, u mnie z pomiarów wychodziło jakieś 73 dBA a po zabudowie mam 63
    dBA czyli da się normalnie myśleć i rozmawiać pracując metr od kompresora.
    Rzeczywista wydajność to według mnie poniżej 50 l/min (6->7 BAR ~32s).

    --
    AWa.

  • 2. Data: 2020-05-20 11:24:45
    Temat: Re: Kompresor nie startuje czasem.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 10:30, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > dBA czyli da się normalnie myśleć i rozmawiać pracując metr od kompresora.
    > Rzeczywista wydajność to według mnie poniżej 50 l/min (6->7 BAR ~32s).

    W okolicy 1993 kupiliśmy półautomat do układania elementów SMD na PCB. W
    parametrach było zasilanie AC + sprężone powietrze.
    Rozpoznanie wykazało, że oprócz 'normalnych' kompresorów są takie
    specjalizowane podobno dla artystów (a może to było dla malarzy, a ja
    zapamiętałem, że artystów) znacznie cichsze. Kołacze mi się po głowie
    głośność w okolicach 50 dB (głównie zapamiętałem, że znacznie niżej od
    klasycznych dla których to były liczby z zakresu 72..78).
    Nie pamiętam z jakich powodów, ale kupienie wymagało, aby ktoś to
    prywatnie kupił, przywiózł do Polski, wstawił do komisu i już mogliśmy
    go legalnie do firmy kupić. Byli ludzie, którzy się taką usługą parali.
    Wygląda jak nieco przerośnięta turystyczna butla gazowa. Hałas (bez
    żadnej zabudowy) porównywalny do lodówki (więc pewnie jak się zajrzy do
    parametrów lodówek to będzie bardziej wiarygodna informacja niż to co
    zapamiętałem).
    P.G.

  • 3. Data: 2020-05-20 11:33:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    >specjalizowane podobno dla artystów (a może to było dla malarzy, a ja
    >zapamiętałem, że artystów) znacznie cichsze.

    artysci maja cos takiego jak "aerograf". to jest taki miniaturowy
    "pistolet do malowania", ktory oczywiscie potrzebuje miniaturowe
    ilosci powietrza ...

> [...]
    >żadnej zabudowy) porównywalny do lodówki (więc pewnie jak się zajrzy
    >do parametrów lodówek to będzie bardziej wiarygodna informacja niż to

    I mozliwe, ze jest tam cos rodem z lodowki.

    J.

  • 4. Data: 2020-05-20 11:42:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Wiem, że to co chce zrobić to przegięcie, ale teraz nie za bardzo
    >mogę go wysłać na gwarancje i czekać z miesiąc aż się ustosunkują i

    A moze jednak wyslac.
    Albo .. jesli kupiony wysylkowo - odeslac i kupic inny :-)

> [...]
    >rusza.
    >Kiedy działa bierze ~580W.
    >Chcę mu zrobić układ startowy "while(1) {if P > 1kW -> Off - On}"

    A jak to w srodku zrobione ?
    Bo sa silniki, gdzie ten kondensator jest na stale podlaczony, a sa
    takie, gdzie tylko na czas rozruchu sie go podlacza.
    Przez wylacznik odsrodkowy lub termistor.
    Moze ten wylacznik nie zawsze tam dziala, moze kondensator jakis
    uszkodzony i ma przerwe, moze opory startowe za duze - ja bym odeslal.

    J.

  • 5. Data: 2020-05-20 11:44:37
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > Kiedy kompresor nie startuje to sobie cichutko buczy i ciągnie ~1200W,
    > trzeba mu odłączyć zasilanie i załączyć, czasem kilka razy i rusza.

    mam podobne badziewie tylko tańsze:) u mnie tak jest w niższych
    temperaturach. Podgrzanie radykalnei poprawia jego pracę.
    Sprawdź olej w wizjerze.

  • 6. Data: 2020-05-20 11:56:01
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 11:24, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Rozpoznanie wykazało, że oprócz 'normalnych' kompresorów są takie
    > specjalizowane podobno dla artystów (a może to było dla malarzy, a ja

    może po prostu bezolejowe? takie maleństwa co to na biurku może stać

  • 7. Data: 2020-05-20 12:46:26
    Od: Pcimol <...@...com>

    Zrób w układzie sterującym wykrywanie zera i napisz soft tak, żeby można
    było zmieniać punkt załączenia. W ten sposób zrobiłem kiedyś super
    stabilny ściemniacz fazowy na ATTiny2313.

  • 8. Data: 2020-05-20 13:36:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 11:56, sirapacz pisze:

    > może po prostu bezolejowe? takie maleństwa co to na biurku może stać

    Nie wiem. Nie znam się. Chciałem tylko podpowiedzieć, bo zrozumiałem, że
    poziom hałasu ważny.
    A ten kompresor widziałem tylko wtedy - jest w firmie - 240km ode mnie.
    P.G.

  • 9. Data: 2020-05-20 13:50:41
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 20.05.2020 o 11:44, sirapacz pisze:
    > mam podobne badziewie tylko tańsze:) u mnie tak jest w niższych
    > temperaturach. Podgrzanie radykalnei poprawia jego pracę.
    > Sprawdź olej w wizjerze.

    To bezolejowy jest.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2020-05-20 13:53:52
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 20.05.2020 o 11:24, Piotr Gałka pisze:
    > Kołacze mi się po głowie głośność w okolicach 50 dB (głównie
    > zapamiętałem, że znacznie niżej od klasycznych dla których to były
    > liczby z zakresu 72..78).

    Kompresory olejowe o tej wydajności oscylują w granicach 90-98 dBA, więc
    swoje 60 dBA uważam za wynik całkiem całkiem.

    Takie kompresorki "lodówkowe" do aerografów to zupełnie inna bajka.

    --
    AWa.