  • 41. Data: 2022-01-27 12:35:41
    Temat: Re: Komputerek CP/M na Z80 - problem z uruchomieniem
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Jan 2022 02:50:05 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

    > Hmm, w sumie to komputera z CP/M to nawet nie widziałem, nie mówiąc o używaniu.
    > A ze starych PC-tów to tetrisa na XT widziałem - hmm, tak mi się zdaje, że kolory
    były
    > CGA, ale może to był tryb CGA, a karta już EGA a nawet lepsza, bo chyba ChiWriter
    na tym
    > działał - a może to było już nawet AT?
    >
    > No ale tak czy siak - programy na CP/M używające jego API, projektowanego jeszcze
    > w czasach teletype, a nie terminala, jakoś działały - np. tak wordstar z
    pełnoekranowym edytorem.

    na teletype to dzialal ED :-)

    > Nie sądzę, by programy na PC w trybie tekstowym wymagały jakieś wspanialszej
    animacji.
    > Więc na CP/M dawało się przez prymitywne wywołania systemowe, a na PC już nie?
    > Nad tym się właśnie zastanawiam.
    >
    > Chyba że CP/M ten wordstar potrafił w sposób naprawdę widoczny odświeżać ekran,
    takie
    > "odwijanie papieru z rolki" ;>

    Wordstarowi sie definiowalo sekwencje sterujace do terminala.
    Tzn wpisywalo debuggerem gdzies na poczatku programu.

    Jak terminal byl porzadny, to jakis fikusny scroll tam byl,
    i dzialalo nawet zgrabnie.
    Bardziej mi przeszkadzalo ze ja mu Ctrl-costam aby szukac ... i
    komputer zamiera, bo sie jakas nakladka z dysku ładuje.

    W biosie IBM PC niby jakies operacje dla scroll sa, ale chyba nikt nie
    korzystal - rozkaz MOVSB robil to prosciej :-)

    > No cóż, ja miałem od razu VGA - i to nadzbiór.
    > Ale do dziś mnie zastanawia - jak taka karta wyświetlała na początku
    > jakieś napisy (zwykle w trybie tekstowym), np. swoją nazwę, to czy
    > taki obraz tworzył przy resecie jakiś procesor na tej karcie czy
    > też był to efekt BIOS-skanu i wywoływania przez BIOS PC-ta initu z
    > BIOSu karty graficznej?

    Dokladnie tak.

    Dlugo na tych kartach nie bylo procesora az tak ambitnego,
    a i jak byl, to chyba sam nie wyswietlal niczego.

  • 42. Data: 2022-01-27 12:57:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Jan 2022 12:35:31 +0100, Mateusz Viste wrote:

    > Tutaj BIOS nazywają "CP/M I/O drivers", i wszystko podpisane przez DR:
    >
    > http://www.nesssoftware.com/nesssoftware/doc/dr/cpm_
    source/bios.pdf

    > Jakiś wyjątek?

    To jest cos dziwnego. Jakas implementacja wzorcowa?

    Spojrz na adres 1500 - tam jest wektor skokow do funkcji, tak ma byc.

    I mamy tam np CONIN, CONOUT (console input/output)

    15F8 - jest i CONIN. Wola CI, kasuje bit Parity.

    1601 - CONOUT. Wywołuje CO. I sprawdza, czy to był LF,
    a jesli tak to małe czekanko

    Widzisz gdzies CI, CO ?

    Kolejne funckje - SELDSK - co ona wlasciwie robi?
    SETTRK, SETSEC, SETDMA - tylko zapamietuja wartosci, jesli dobrze
    widze.

    READ, WRITE - wolaja SETFUNC, i WAIT0. WAIT nawet ladnie rozpisany.
    A SETFUNC widzisz? A przeciez czytanie i pisanie zalezy od uzytego
    sterownika dyskietek. Czekanie zreszta tez.

    J.

  • 43. Data: 2022-01-30 10:19:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.01.2022 16:33, jacek pozniak wrote:

    > Spróbuj rezystorem 470 podciągnąć do plusa linię zegara. Pamiętam, że miałem
    > straszne problemy z pamięciami dynamicznymi jeśli go nie było. Podejrzałem
    > go na jakimś schemacie jakiegoś kompa z Z80.

    Chyba faktycznie spróbuję, bo ten rezystor występuje na schematach
    większości klonów ZX Spectrum, chociaż nie zawsze z tak niską wartością
    (np. w Sizifie-512 jest 2k). Tutaj jednak go brakuje.
    Jak to nie pomoże, to poszukam wolniejszego generatora kwarcowego.