  • 11. Data: 2019-05-06 10:34:26
    Temat: Re: Komu profil alu?
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-06 o 08:33, J.F. pisze:

    > Tak pisza, ale myslisz, ze tez falszowali certyfikaty ?

    Nie wiedzieli może jaka jest rola pierścienia, że ma się urwać przy
    przeciążeniu.
    Ktoś zobaczył, że koroduje i zarządził dorobienie nowego?
    Chciał dać zarobić kumplom z warsztatu?

    WM

  • 12. Data: 2019-05-06 11:38:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 15:52:50 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Zmienia w dwie strony ?

    Każdy parametr zmienia się winną, przypadkową stronę, bo mechaniczne własności są
    rezultatem fizycznych procesów, które są w nierównowadze i sobie w którąś stronę
    postępują z czasem. A że tych parametrów jest wiele, to ich wypadkowa może być po
    jakimś czasie taka jaka sama chce.

    > Bo Marcin ma racje - byl za slaby

    A w czym ta racja się według Ciebie wyraża: jaki fizyczny parametr oznacza to "za
    słaby"? Skoro miało się zozpęknąć (krucho), a się nie rozpękło (bo było zbyt
    ciągliwe, to jakie według Ciebie znaczenie ma zasłabość?

    > "NASA performed material properties testing on all four remnants,
    > which resulted in three failing to meet minimum yield strength and two
    > failing to meet both yield and UTS requirements."

    I na prawdę nie widzisz że badali parametry które nic nie mają wspólnego z funkcją
    elementu? Zupełnie jak ci geniusze z Bydgoszczu.

    > po latach lezakowania mogl sie oslabic ?

    Mógł się osłabić, mógł się umocnić, mógł stać się bardziej ciągliwy, bardziej kruchy,
    bardziej podatny na propagację pęknięć, bardziej podatny na korozję w tych
    pęknięćiach, czy też wręcz przeciwnie. Co wybierasz?

    > Tylko czemu w koncu okazal sie za mocny ?

    Nie okazał się za mocny. Okazało się że nie rozpękł się od impulsowego obciążenia,
    czyli okazał się zbyt ciągliwy (malleable). Tylko NASA jeszcze do tego nie doszła.

> [...]
    > observed in the NuStar ring indicated a lack of both dimensional
    > control and quality inspection processes by SPI/TDA. The
    > out-of-tolerance oversized ligament in the NuStar ring would cause an
    > additional unplanned loss of fracture margin. SPI/TDA produced the
    > NuStar extrusion, which was outside the dimensions allowed by the
    > Orbital drawing, but delivered the extrusion with a Certificate of
    > Mechanical Properties claiming it met the drawing requirements."
    >
    > Za gruby ? Ale wczesniej pisza, ze ten konkretny z T8/T9 miescil sie w

    W tolerancji zrobionej na rysunku przez draftsmana który bladego pojęcia nie miał ile
    tam ma być dokładnie grubości żeby to się rozpękło w konkretnych warunkach. Bo
    warunki nie były konkretne.

  • 13. Data: 2019-05-06 11:44:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 17:34:28 UTC+9 użytkownik WM napisał:

    > Nie wiedzieli może jaka jest rola pierścienia, że ma się urwać przy
    > przeciążeniu.
    > Ktoś zobaczył, że koroduje i zarządził dorobienie nowego?
    > Chciał dać zarobić kumplom z warsztatu?

    To czego nie wiedzieli to lepkoplastyczność. Że metale mają zupełnie inne własności
    przy szybkim obciążaniu i że te inne własności mierzy się innymi metodami.

  • 14. Data: 2019-05-06 11:51:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 14:23:40 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    wszystkie nowe informacje to regularnie potwierdzają. Im wyżej w kierownictwie, tym
    głupsze decyzje są podejmowane. Nie spodziewaj się że techniczne szczegóły
    kiedykolwiek wyjdą na jaw.

    > Znam to z praktyki z drugiej strony ... wydaje Ci sie :-(

    Znaczy sprzedajesz blachę w hurtowni? Czy co mi się wydaje?

  • 15. Data: 2019-05-06 12:30:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-06 o 11:44, Konrad Anikiel pisze:

    > To czego nie wiedzieli to lepkoplastyczność. Że metale mają zupełnie inne własności
    przy szybkim obciążaniu i że te inne własności mierzy się innymi metodami.

    Ignorancja techniczna pracowników technicznych stale mnie zaskakiwała.
    Musiałem im np. tłumaczyć na czym polega szkodliwe działanie karbu.
    Tokarz po technikum, zamiast wyliczyć sobie promień stożka z sinusa,
    przychodził do mnie bym mu to wyznaczył w programie CAD.
    Inni mieli tylko wymiary boków prostopadłościanu, a potrzebowali
    zmierzyć przekątną i chodzili w kółko bo z braku dojścia nie wiedzieli
    jak to zrobić.
    Gdy im błyskawicznie policzyłem pitagorasem orientacyjną wartość, to
    była dla nich nieomal magia.

    W przyszłości to się może zmienić, bo powstaną pewnie programy doradcze.
    Inżynier projektant będzie tylko przyuczony do zawodu operatora
    wyspecjalizowanego programu do projektowania.

    WM

  • 16. Data: 2019-05-06 12:44:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Znaczy sprzedajesz blachę w hurtowni? Czy co mi się wydaje?

    W hurtowni jest akurat wzgledny porzadek - jest blacha, jest nr z
    huty/walcowni ... nie ma certyfikatu.
    Ale bedzie, doślą za pare dni.

    Pozniej w zakladzie produkcyjnym za to ... pracownik zapisze sobie
    jaki nr wzial, albo nie zapisze.
    Wprowadzi w komputer rzeczywisty, albo wybierze z dostepnych w
    systemie - taki, jaki mu sie wydaje, ze pobrano.

    Inwentaryzacja - osobny problem. Nikomu sie nie chce tych numerkow
    spisywac, i wprowadzac.
    Potem system komputerowy podpowiada glupoty. Albo i nie pozwala prawdy
    wprowadzic.

    Zaklad cos robi. Produkt dobrze oznaczy, albo kiepsko. A to powiedzmy
    polprodukt i idzie do dalszego przerobu.
    System komputerowy pozwala dokladnie, lub mniej dokladnie zapisac.

    Dodaj jakies dziwne przepisy - np opakowanie zbiorcze wyrobow ma
    zawierac wyroby z jednej partii materiału.
    Robisz np srubki i pakujesz po 100. No ale wyszlo ich z partii 1284
    ... i co zrobic z tymi 84 - wyrzucic ?
    Wrzucic do magazynu, gdyby za 10 lat NASA chciala przebadac ?

    A w ogole to klient zamowil 5 tys, wiec wziales material z dwoch czy
    wiecej partii, ktora srubka jest ktora ... pominmy milczeniem.

    J.

  • 17. Data: 2019-05-06 13:06:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]

    >zasłabość?

    >I na prawdę nie widzisz że badali parametry które nic nie mają

    Widze, i troche mnie to dziwi ... ale tak napisali, to chyba tak bylo.
    Sprawdzili po tych 8 czy 15 latach, wyszedl slabszy niz mial byc.

    Czy od poczatku byl kiepski, czy dobrze mowisz - starzal sie, to juz
    nie wiem.

    ... a czy wszystkim nie zalezy, zeby wlasciwosci po latach byly
    podobne ?
    Moze ten stop prawidlowo zrobiony mało sie starzeje ?
    To jest przeciez powszechnie uzywany stop, gdyby sie mialy parametry
    mocno zmieniac ... samoloty by sie rozpadaly ?

    Tak czy inaczej - NASA przylapala dostawce.
    Ale dlaczego ten nie protestowal, ze przeciez slabszy material nie
    moze byc przyczyna nierozerwania ? :-)

    >Zupełnie jak ci geniusze z Bydgoszczu.

    Ci to nie wiem czy badali parametry, czy zrobili taki sam ... na oko i
    suwmiarke ...

> [...]

    >Nie okazał się za mocny. Okazało się że nie rozpękł się od
    >impulsowego obciążenia, czyli okazał się zbyt ciągliwy (malleable).

    Ale to wiesz, czy zgadujesz ?

    >W tolerancji zrobionej na rysunku przez draftsmana który bladego
    >pojęcia nie miał ile tam ma być dokładnie grubości żeby to się
    >rozpękło w konkretnych warunkach. Bo warunki nie były konkretne.

    Mysle, ze jakos policzyli, ile moze byc.
    Poza tym NASA podobnych wybuchowych technologii uzywa ... to juz
    bedzie z 50 lat, chyba ma doswiadczenie ?

    J.

  • 18. Data: 2019-05-06 14:38:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >Tokarz po technikum, zamiast wyliczyć sobie promień stożka z sinusa,
    >przychodził do mnie bym mu to wyznaczył w programie CAD.

    A ile mial lat i kiedy to bylo ?
    Tokarz, ktory dawno zapomnial co to jest sinus ... a nawet jakby
    pamietal, to jeszcze trzeba obliczyc, a to nie takie latwe bez
    kalkulatora :-)

    J.

  • 19. Data: 2019-05-06 15:18:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-06 o 14:38, J.F. pisze:
> [...]
    > Tokarz, ktory dawno zapomnial co to jest sinus ... a nawet jakby
    > pamietal, to jeszcze trzeba obliczyc, a to nie takie latwe bez

    Każdy z tokarzy miał kalkulator z funkcjami, ale jest też znane
    przysłowie o włościaninie i zegarku :)

    WM

  • 20. Data: 2019-05-07 04:33:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2019 20:08:01 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Widze, i troche mnie to dziwi ... ale tak napisali, to chyba tak bylo.

    Chyba jak było? Że badali złe arametry, i ci co zamawiali, i ci co potem sprawdzali?
    Czy jakoś inaczej było?

> [...]
    > To jest przeciez powszechnie uzywany stop, gdyby sie mialy parametry
    > mocno zmieniac ... samoloty by sie rozpadaly ?

    Jak komuś zależy na stabilności własności mechanicznych, szczególnie w
    odpowiedzialnych konstrukcjach typu rama rowerowa, to kładzie materiał na półkę,
    czeka aż się struktura ustabilizuje i dopiero wtedy mierzy własności wytrzymałościowe
    i decyduje czy to dobry materiał czy niedobry. Tak samo jest z żeliwami, ze spawanymi
    konstrukcjami które mają potem być czymś tam precyzyjnym itd.

    > Tak czy inaczej - NASA przylapala dostawce.

    Przyłapała? Po wielu latach, dwóch spieprzonych startach, 700 milionach dolarów
    straconych, po obudzeniu się konkurencji, czyli utracie najbardziej lukratywnej
    części rynku?

    > Ale dlaczego ten nie protestowal, ze przeciez slabszy material nie
    > moze byc przyczyna nierozerwania ? :-)

    Jak nie protestował? Wybulił 40 milionów, podpisał ugodę.

    > Ci to nie wiem czy badali parametry, czy zrobili taki sam ... na oko i
    > suwmiarke ...

    Zostali pierwszymi na świecie którym udało się ten system spieprzyć.

    > Ale to wiesz, czy zgadujesz ?

    Wnioskuję z dostępnej informacji.

    > Mysle, ze jakos policzyli, ile moze byc.
    > Poza tym NASA podobnych wybuchowych technologii uzywa ... to juz
    > bedzie z 50 lat, chyba ma doswiadczenie ?

    Porównujesz doświadczenie i wiedzę researchera z labu do zawartości rysunku
    dołączonego do specyfikacji zakupowej, zobionego wiele lat po tamtych badaniach. Masz
    pojęcie ile jedno ma wspólnego z drugim? Szczególnie w tak dużych firmach.