  • 1. Data: 2010-11-07 10:22:50
    Temat: Kondensator do gaszenia przepięć indukcyjnych
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Mówi się że na wyjściu zasilacza (dowolnego) nie jest potrzebna dioda
    włączona w kierunku zaporowym ponieważ prawie zawsze jest tam na
    wyjściu kondensator i to on potrafi skutecznie wytłumić ewentualne
    przepięcia.
    Nie chodzi mi tu o sam zasilacz lecz lecz o ten właśnie kondensator.

    możecie mi wytłumaczyć na jakiej podstawie kondensator tłumi
    przepięcia? Słyszałem też że do cewki przekaźnika można go przyłączyć
    i też nie będzie potrzebna dioda bo to on skutecznie je wygasi.

    Jak to jest i jak to działa?

  • 2. Data: 2010-11-07 10:45:39
    Od: "KM" <n...@o...pl>

    "slawek7" <s...@w...pl> wrote in message
    .googlegroups.com...
[...]

    Moze to chodzi o jakis uklad RC do tlumienia przepiec ? Ewentualnie sam
    warystor jako element ograniczajacy...
    Pisze to bardziej w odniesieniu do tlumienia nieporzadanych napiec w
    przypadku stycznikow i innych ukladow z duza indukcja.

    Pozdrawiam
    KM

  • 3. Data: 2010-11-07 10:53:47
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    przepięcia? Słyszałem też że do cewki przekaźnika można go przyłączyć
    i też nie będzie potrzebna dioda bo to on skutecznie je wygasi.

    Tak jak w zasilaczu hydraulicznym w domku jednorodzinnym ze studnią. Za
    pompą możesz dać zawór jednokierunkowy (dioda). Ale tak nikt nie robił. Daje
    się zbiornik z poduszką powietrzną (kondensator). Taki gasi wszelkie
    przepięcia.
    S*

  • 4. Data: 2010-11-07 11:31:30
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-07 11:22, slawek7 pisze:
> [...]
    > przepięcia? Słyszałem też że do cewki przekaźnika można go przyłączyć
    > i też nie będzie potrzebna dioda bo to on skutecznie je wygasi.

    Do tlumienia przepiec stosuje sie warystory lub elementy o podobnych
    wlasciwosciach w zasilaczach. To o czym piszesz to tlumienie pradow
    wyindukowanych w ukladach przekaznikow .

    W zasilaczach ten kondenstaro na wyjsciu ma za zadanie wygladzenie
    tetnien.

  • 5. Data: 2010-11-07 15:25:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Mówi się że na wyjściu zasilacza (dowolnego) nie jest potrzebna dioda
    włączona w kierunku zaporowym

    Jeżeli masz na myśli diodę równolegle do wyjścia zasilacza, to jest
    potrzebna w przypadku podłączania dowolnego urządzenia - czytaj: w
    zasilaczach labolatoryjnych, serwisowych.

    ponieważ prawie zawsze jest tam na
    wyjściu kondensator i to on potrafi skutecznie wytłumić ewentualne
    przepięcia.

    Ale nie wytłumi odwrotnego podłączenia zasilania do zasilacza - patrz wyżej.

    możecie mi wytłumaczyć na jakiej podstawie kondensator tłumi
    przepięcia? Słyszałem też że do cewki przekaźnika można go przyłączyć
    i też nie będzie potrzebna dioda bo to on skutecznie je wygasi.

    Wersję "hydrauliczną" masz w poprzednim poście...
    Równolegle do przekaźnika daje się diodę kiedy zależy nam na krótkim czasie
    załączenia przekaźnika. Kondensator spowalnia załączenie.

    --
    Desoft

    Jak to jest i jak to działa?

  • 6. Data: 2010-11-07 15:42:30
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Wiecie, raczej chodzi mi o to do jakiego stopnia kondensator jest w
    stanie przejąc na siebie impulsy np szpilki przepięć. Z zasilaczem to
    był przykład bo kiedyś tak przeczytałem.

    Wiec chodzi o to jak to możliwe że kondensator wytłumi szpilki
    przepięć? I nie tylko w przypadku jakiejś cewki ale tak ogólnie?

  • 7. Data: 2010-11-07 15:53:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 07:42:30 -0800 (PST), slawek7 wrote:
    >Wiec chodzi o to jak to możliwe że kondensator wytłumi szpilki
    >przepięć? I nie tylko w przypadku jakiejś cewki ale tak ogólnie?

    Zeby na kondensatorze wystapil wzrost napiecia, to musi do niego
    doplynac stosowny ladunek. A to oznacza duzy prad przez odpowiednio
    dlugi czas. A jak ma byc szpilka, to prad musi byc bardzo duzy.

    I sie okazuje ze tego pradu brakuje.

    J.

  • 8. Data: 2010-11-07 16:19:46
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-07 16:42, slawek7 pisze:
> [...]
    >
    > Wiec chodzi o to jak to możliwe że kondensator wytłumi szpilki
    > przepięć? I nie tylko w przypadku jakiejś cewki ale tak ogólnie?

    Szpilek przepiec raczej nie (szybciej wybuchnie) ale szpilki tetnien jak
    najbardziej.

  • 9. Data: 2010-11-07 16:54:47
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]

    >Wiec chodzi o to jak to możliwe że kondensator wytłumi szpilki
    przepięć? I nie tylko w przypadku jakiejś cewki ale tak ogólnie?

    Elektrony mieszkają na powierzchni przewodnika a nie w objętości.

    Aby przepięcie (szpilka) się rozpłynęła musi trafić na dużą powierzchnię.
    Kondensator taką ma.
    Dużą powierzchnię ma też drut cewki. Ale tam jest wąskie gardło na wejsciu.
    Potrzebna jest zatem duża powierzchnia z szybkim dostępem. Taki jest
    kondensator. Cewka to odwrotność.
    S*

  • 10. Data: 2010-11-07 19:09:52
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 7 Lis, 11:22, slawek7 <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > włączona w kierunku zaporowym ponieważ prawie zawsze jest tam na
    > wyjściu kondensator i to on potrafi skutecznie wytłumić ewentualne
    Do problemu w tym przypadku trzeba podejść "energetycznie". W każdej
    indukcyjności podczas przepływu prądu gromadzi się energia, którą
    można opisać wzorem E= (L*I^2)/2 (słownie: jedna druga iloczynu
    indukcyjności razy kwadrat prądu). Gdy przerywamy prąd właśnie ta
    zgromadzona energia musi "zniknąć"... a dokładnie biorąc gdzieś się
    wydzielić. Aby mogła się wydzielić powstaje szpilka napięcia naukowo
    zwana "deltą Diraca" (http://pl.wikipedia.org/wiki/Delta_Diraca).
    Układy półprzewodnikowe tej delty nie lubią i często przez to ulegają
    przebiciu. Układy styków mechanicznych też nie lubią ale na ogół nie
    ulegają uszkodzeniu. Deltę Diraca widać w postaci przeskakującej
    iskry. Aby zmniejszyć napięcie przy przerywaniu prądu w indukcyjności
    wystarczy zapewnić "ujście" tej energii w bezpieczny sposób.
    Podłączenie diody powoduje, że mimo przerwania prądu zasilania cewki
    prąd dalej sobie płynie przez właśnie tę diodę a energia wydziela się
    na złączu diody i na rezystancji wewnętrznej indukcyjności. Niestety
    ten nadal płynący zmniejsza szybkość zadziałania układu. W przypadku
    cewki przekaźnika zworka odskoczy od bieguna magnesu z pewnym
    opóźnieniem. Chcąc zwiększyć szybkość wyłączenia przekaźnika wystarczy
    szeregowo z diodą włączyć rezystor. Pamiętać trzeba wtedy, że na tym
    rezystorze pojawi się szpilka napięcia i wartości U=I*R (słownie:
    iloczyn prądu płynącego przez cewkę razy wartość rezystancji).
    Ponieważ przy takim połączeniu rezystancja na której wydziela się
    energia zgromadzona w polu magnetycznym cewki jest większa to czas
    wydzielania się tej energii jest krótszy. Przy równoległym połączeniu
    z indukcyjnością kondensatora energia pola magnetycznego przekształci
    się w energię zgromadzoną na kondensatorze i odwrotnie... powstaną
    oscylacje gasnące ze względu na straty w obwoedzie przede wszystkim na
    rezystancji cewki. Pomijając straty można napisać przybliżony wzór na
    napięcie na kondensatorze wychodząc z zasady zachowania energii E
    (cewki) = E (kondensatora) czyli (L*I^2)/2= (C*U^2)/2. Podłączenie
    kondensatora może być równie skuteczne jak podłączenie diody ale
    powstaje nowe "zagrożenie". Ten kondensator trzeba naładować w
    momencie załączenia prądu! Wtedy przez tranzystor załączający prąd w
    cewce płynie duży impuls prądowy. Można ten impuls ograniczyć
    włączając szeregowo z tym kondensatorem rezystor.