  • 1. Data: 2019-07-07 21:06:42
    Temat: Kondensator do wewnętrznego stabilizatora MCU
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejne szybkie pytanie.
    Niektóre mikrokontrolery posiadają wewnętrzny stabilizator,
    odpowiadający za zasilanie rdzenia. Wówczas na odpowiednim pinie (zwykle
    nazwa w stylu VCAP albo VCORE) należy dać kondensator (o pojemności
    kilku uF) do masy.
    Tak wygląda sytuacja w przypadku PIC32, z których zwykle korzystam w
    swoich projektach. Ponieważ wspomniany pin znajduje się pomiędzy
    zwykłymi pinami GPIO, zazwyczaj dawałem tam zwykły kondensator SMD 0603.
    Dzięki temu mógł on być umieszczony relatywnie blisko układu i nie
    trzeba było kombinować prowadzeniem innych ścieżek na około. Przy takim
    tantalu, nawet w rozmiarze SMA, byłoby to już bardziej kłopotliwe.

    Układy niby działają bez problemu, ale jednak ostatnio zacząłem się
    zastanawiać... Czy przypadkiem nie robię czegoś źle? Taki kondensator
    będzie odpowiedni? Ma właściwe parametry do tego typu zastosowań? Chodzi
    mi szczególnie o ESR...

    A jeśli kondensatory MLCC są ok, to może mogę pójść w drugą stronę i
    używać tych w rozmiarze 0402?

  • 2. Data: 2019-07-07 21:49:32
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 21:06, Atlantis pisze:
> [...]
    > mi szczególnie o ESR...
    >
    > A jeśli kondensatory MLCC są ok, to może mogę pójść w drugą stronę i

    Najlepiej zajrzeć do źródła:
    strona 568
    https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PIC
    32MX_Datasheet_v2_61143B.pdf

  • 3. Data: 2019-07-07 22:53:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Jul 2019 21:49:32 +0200, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > Najlepiej zajrzeć do źródła:
    > strona 568
    > https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PIC
    32MX_Datasheet_v2_61143B.pdf

    O ile pamiętam nie patrząc w to źródło producent dopuszcza stosowanie
    mlcc.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-07-08 10:09:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 21:49, t-1 pisze:
    > Najlepiej zajrzeć do źródła:
    > strona 568
    > https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PIC
    32MX_Datasheet_v2_61143B.pdf

    Jeszcze chyba nie spotkałem dokumentacji układu mikroprocesorowego gdzie
    nie byłoby w takiej kwestii przemilczeń.

    Tu napisali - stosować kondensator o małym ESR - np. tantal.

    Tylko, że tantale mają duże ESR w porównaniu z kondensatorami
    ceramicznymi, a zbyt małe ESR kondensatora na wyjściu stabilizatora
    (przy konstrukcji Low-Drop) bywa powodem wzbudzania się stabilizatora. I
    granice zbyt małe najczęściej jest właśnie między tantalem a ceramikiem.
    Jest coraz więcej LowDropów dopasowanych do ceramików, ale dopóki nie
    jest to jednoznacznie napisane to przyjmowanie, że jakoś to będzie nie
    jest dobrym rozwiązaniem.

    Na podstawie tego co jest napisane na wskazanej stronie według mnie nie
    można odpowiedzialnie zdecydować o zastosowaniu kondensatora
    ceramicznego. Chyba, że gdzieś indziej w jakiejś noce aplikacyjnej
    jednoznacznie ten temat poruszyli i napisali, że można. Najbardziej
    wiarygondie wygląda jak jest wykres obszaru stabilności.

    Ale to i tak w miarę świadczy o tym, że w ogóle wiedzą że istnieje temat
    ESR. Najlepszy numer widziałem w którymś WIZNECIE (chyba 5200, już tu na
    grupie o tym pisałem) - ktoś im powiedział, żeby dawać 10uF tantal i do
    tego 100n ceramik to w pdf-ie stoi jak byk - do tej nogi podłączyć
    kondensator 10,1uF.
    P.G.

  • 5. Data: 2019-07-09 10:37:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 8 Jul 2019 10:09:29 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
> [...]
    > można odpowiedzialnie zdecydować o zastosowaniu kondensatora
    > ceramicznego. Chyba, że gdzieś indziej w jakiejś noce aplikacyjnej

    w dok do pic32 strona 27 stoi: "the type can ceramic or tantalum".

    --
    Marek