  • 1. Data: 2019-11-09 09:37:37
    Temat: Kondensatory energetyczne i mostek RLC
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Czy pomiar pojemności kondensatora energetycznego zwykłym mostkiem RLC
    ma sens ? Niby mostek pracuje w zakresie ( pojemności do 500 uF ), a
    pojemności łatwo przelicza się na kVAr. Otrzymane wartości obiegają na
    (+) od nominalnych, jakieś 10-20%. Trudno natomiast szacować upływność,
    bo kondensatory mają wbudowane rezystory rozładowcze.

    Kondensatory marki Nokian, ok. 20 letnie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2019-11-09 10:32:08
    Temat: Re: Kondensatory energetyczne i mostek RLC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 Nov 2019 09:37:37 +0100, PeJot napisał(a):

    > Czy pomiar pojemności kondensatora energetycznego zwykłym mostkiem RLC
    > ma sens ? Niby mostek pracuje w zakresie ( pojemności do 500 uF ), a

    Ale taki prawdziwy mostek, czy miernik ... niekoniecznie mostkowy ?

    pomyslmy:
    -to chyba nie MLCC, ale pojemnosc moze zalezec od napiecia :-)
    akurat mostek moze miec napiecie duze, a moze tez miec malutkie :-)

    -czestotliwosc moze miec znaczenie dla duzych zwijanych kondensatorow
    foliowych, a mostek moze dzialac np 50Hz.
    Ale jak przyrzad uniwersalny, to pewnie ma wieksza czestotliwosc.

    - w mostku przydalby sie kondensator odniesienia podobnego rzedu
    pojemnosci, a przeciez nie wsadzili tam 500uF, ani nawet 50uF.
    mostkowo mozna i wieksze stosunki mierzyc, ale projekt powinien
    byc odpowiedni ...

    > pojemności łatwo przelicza się na kVAr. Otrzymane wartości obiegają na
    > (+) od nominalnych, jakieś 10-20%.

    Calkiem przyzwoita dokladnosc - dawniej by podali, ze to w granicach
    tolerancji.

    > Trudno natomiast szacować upływność,
    > bo kondensatory mają wbudowane rezystory rozładowcze.

    Chyba relatywnie duze, bo nikomu na stratach nie zalezy.

    Teoretycznie w mostku mozna to skompensowac.

    J.

  • 3. Data: 2019-11-09 13:07:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-11-09 o 10:32, J.F. pisze:

    > Ale taki prawdziwy mostek, czy miernik ... niekoniecznie mostkowy ?

    A taki Fluke PM6304 Programmable RLC Meter. Może faktycznie
    niekoniecznie mostkowy.

    > pomyslmy:
    > -to chyba nie MLCC, ale pojemnosc moze zalezec od napiecia :-)

    Ano może. Ale z drugiej strony, w XXI wieku jakoś nie jestem fanem
    metody technicznej, 400 V i setek amperów prądu.

    > akurat mostek moze miec napiecie duze, a moze tez miec malutkie :-)
    >
    > -czestotliwosc moze miec znaczenie dla duzych zwijanych kondensatorow
    > foliowych, a mostek moze dzialac np 50Hz.

    Akurat tu 100 Hz, ale i przy 1 kHz wynik jest podobny.

    > Calkiem przyzwoita dokladnosc - dawniej by podali, ze to w granicach
    > tolerancji.

    Dziwi mnie trochę ta stała odchyłka na (+).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2019-11-09 21:12:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 Nov 2019 13:07:11 +0100, PeJot napisał(a):

    > A taki Fluke PM6304 Programmable RLC Meter. Może faktycznie
    > niekoniecznie mostkowy.

    > Ano może. Ale z drugiej strony, w XXI wieku jakoś nie jestem fanem
    > metody technicznej, 400 V i setek amperów prądu.

    Nie trzeba setek amperow - wystarczy ze miernik zmierzy ładunek i
    napiecie.

    Tylko jesli dobrze licze - 400V na 500uF to 40J ... z malej bateryjki
    bedzie troche trwalo ładowanie :-)

    Ale akurat metoda techniczna moze sie tu sprawdzic, jesli dobrze licze
    to 500uF to 6 ohm przy 50Hz, niecale 70 A przy 400V...

    J.

  • 5. Data: 2019-11-09 22:04:52
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-11-09 o 21:12, J.F. pisze:

    > Ale akurat metoda techniczna moze sie tu sprawdzic, jesli dobrze licze
    > to 500uF to 6 ohm przy 50Hz, niecale 70 A przy 400V...

    Z byle gniazdka w ścianie tyle nie uciągnę, trzeba by się konkretnie
    zorganizować.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem