  • 1. Data: 2020-02-24 08:40:57
    Temat: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wyciągnąłem szafy konsolę "Rambo" - popularną na początku lat
    dziewięćdziesiątych "bazarową" podróbkę Atari 2600. Po podłączeniu do
    telewizora dawała obraz przez modulator, był on jednak mocno zaszumiony.
    Na początku wymieniłem wszystkie kondensatory elektrolityczne, a potem
    zainstalowałem composite mod. Jakość obrazu na telewizorze jest teraz
    nieporównywalnie lepsza. Mogłem więc przystąpić do dalszych testów.

    Zauważyłem dwa objawy:
    1) Mogę przełączać się pomiędzy wbudowany grami, jednak większości nie
    jestem w stanie uruchomić. Startuje jedynie klon Pac-mana, który
    uruchamia się po naciśnięciu dowolnej strzałki. Podejrzewam, że w moim
    jedynym padzie przestał działać przycisk "fire", odpowiedzialny za
    uruchamianie większości gier.
    2) Próba uruchomienia gier z kartridży Atari 2600 zakończyła się
    niepowodzeniem. Konsola po uruchomieniu wyświetla albo ekran w
    jednolitym kolorze (czasem z jakimiś artefaktami) albo szubko
    zmieniające się, ruchome linie.

    Czy te podróbki obsługiwały w ogóle kartridże z oryginalnego Atari? A
    może to typowe uszkodzenie i powinienem zacząć np. od przeczyszczenia
    styków albo poszukania zimnego lutu?

  • 2. Data: 2020-02-24 09:37:21
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > zainstalowałem composite mod. Jakość obrazu na telewizorze jest teraz
    > nieporównywalnie lepsza. Mogłem więc przystąpić do dalszych testów.

    podziel się źródłem tego moda.

> [...]
    > uruchamia się po naciśnięciu dowolnej strzałki. Podejrzewam, że w moim
    > jedynym padzie przestał działać przycisk "fire", odpowiedzialny za

    Joystick od amigi/c64/atari załatwia temat
    NIE podłączaj padów od klonów pegasusa (nie pamiętam dokładnie, ale tam
    jakieś różnice były w pinach - sprawdź przed podłączeniem).

> [...]
    >
    > Czy te podróbki obsługiwały w ogóle kartridże z oryginalnego Atari? A
    > może to typowe uszkodzenie i powinienem zacząć np. od przeczyszczenia

    Muszę ustalić czy mam oryginalne 2600 czy klona (ale dolary przeciwko
    orzechom, że klon) i jestem prawie pewien, że odpalałem na nim carty. Do
    sprawdzenia.
    Sprawdź od trywiału - czy nie masz syfu w gnieździe.

  • 3. Data: 2020-02-24 09:51:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.02.2020 09:37, sirapacz wrote:

    > podziel się źródłem tego moda.

    Użyłem tego schematu:
    https://www.instructables.com/id/ATARI-2600-Video-Co
    mposite-mod/

    Przy czym klon oczywiście różni się od oryginalnego Atari. Poszczególne
    klony różnią się od siebie. W tym przypadku było jednak łatwo, bo za
    pomocą Googla dość łatwo ustaliłem na których pinach układu scalonego
    znajduje znajduje się wyjście audio i kompozytowe wyjście wideo.

    Niektóre schematy w sieci w obwodzie emitera umieszczają jeszcze
    rezystor 75 omów. U mnie działa w porządku bez niego.

    > Joystick od amigi/c64/atari załatwia temat
    > NIE podłączaj padów od klonów pegasusa (nie pamiętam dokładnie, ale tam
    > jakieś różnice były w pinach - sprawdź przed podłączeniem).

    Tak, zdaję sobie z tego sprawę. Pady/joysticki z Atari/C64/Amigi
    zawierały tylko zestaw styków, połączonych z konkretnymi pinami. Były
    też chyba jakieś piny analogowe do podłączenia "wiosełek".
    Pad od Pegasusa zawierał już jakieś dodatkowe układy logiczne i (pomimo
    identycznego złącza) nie był kompatybilny.
    Posiadany przeze mnie pad jest standardowym padem do Atari 2600.

  • 4. Data: 2020-02-24 18:07:27
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.02.2020 08:40, Atlantis wrote:
    > Czy te podróbki obsługiwały w ogóle kartridże z oryginalnego Atari? A
    > może to typowe uszkodzenie i powinienem zacząć np. od przeczyszczenia
    > styków albo poszukania zimnego lutu?

    Ponoć ZX Spectrum Next okazał się prawdziwym hitem. Mnie się marzy żeby
    tak Amigę 1200 odświeżyli...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2020-02-24 19:17:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/02/2020 18:07, Mateusz Bogusz wrote:
    > Mnie się marzy żeby
    > tak Amigę 1200 odświeżyli...

    Absolutnie się nie zgadzam. A1200 była zbiorem głupstw hardwareowych a
    mówię to jako koder i posiadacz do dzisiaj choć z cieżkim sercem.

  • 6. Data: 2020-02-24 22:41:28
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    > Ponoć ZX Spectrum Next okazał się prawdziwym hitem. Mnie się marzy żeby
    > tak Amigę 1200 odświeżyli...

    Ciekawy jestem skąd informacja że okazał się hitem skoro
    wyprodukowali tylko jedną partię za przedpłaty?
    Cenowo wygląda nie najlepiej, współczesny C64 kosztuje
    500zł a Spectrum Next 400 euro, jakieś trzy razy drożej.

    Co do Amigi to zrobili, ale wersję bez klawiatury,
    Kiedyś kosztowała 500zł lub 700zł za wersję z flopem.
    Nie emuluje AGA.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2020-02-25 00:51:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.02.2020 19:17, heby wrote:
    > Absolutnie się nie zgadzam. A1200 była zbiorem głupstw hardwareowych

    Zgoda, faktycznie tak jak ZXSNext mogą zrobić A500 z obsługą AGA i
    emulacją wyższych 68x000.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2020-02-25 09:06:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.02.2020 22:41, RadoslawF wrote:

    > Cenowo wygląda nie najlepiej, współczesny C64 kosztuje
    > 500zł a Spectrum Next 400 euro, jakieś trzy razy drożej.

    Źle do tego podchodzisz. Next potrafi odtworzyć chyba każdy komputer z
    rodziny Spectrum, w dodatku daje możliwość zbootowania CP/M. Programy
    można uruchamiać wprost z karty pamięci.
    Dodatkowo urządzenie oferuje we własnym trybie - szybszy procesor, dużo
    lepsza grafika, hardware'owe sprite'y.

    > Co do Amigi to zrobili, ale wersję bez klawiatury,

    Armiga to nie to samo co Next. Jak sama nazwa wskazuje, to Amiga
    emulowana na ARM-ie, tyle tylko, że ze sprzętową stacją dyskietek.
    Next to sprzęt odtworzony w FPGA.

  • 9. Data: 2020-02-25 09:18:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.02.2020 18:07, Mateusz Bogusz wrote:

    > Mnie się marzy żeby tak Amigę 1200 odświeżyli...

    W pewnym sensie...
    http://wordpress.hertell.nu/?p=587

  • 10. Data: 2020-02-25 09:48:05
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-02-25 o 09:06, Atlantis pisze:

    > Źle do tego podchodzisz. Next potrafi odtworzyć chyba każdy komputer z
    > rodziny Spectrum, w dodatku daje możliwość zbootowania CP/M. Programy
    > można uruchamiać wprost z karty pamięci.

    To samo co popularne emulatory.
    Główna zaleta nexta (dla mnie) to spektrumowa klawiatura.
    Wiem że nie jest na sto procent zgodna z oryginałem ale jest.

    > Dodatkowo urządzenie oferuje we własnym trybie - szybszy procesor, dużo
    > lepsza grafika, hardware'owe sprite'y.

    I nie wiadomo czy ktoś kiedyś coś na to napisze w ilości zachęcającej
    do kupienia tego sprzętu.

    > Armiga to nie to samo co Next. Jak sama nazwa wskazuje, to Amiga
    > emulowana na ARM-ie, tyle tylko, że ze sprzętową stacją dyskietek.
    > Next to sprzęt odtworzony w FPGA.

    Emulowana jest tu i tam. Ja tam rasistą nie jestem więc
    nie dostrzegam wyższości FPGA nad płytką z ARM.
    Wada armigi to brak klawiatury i emulacja tylko OCS.