  • 1. Data: 2020-02-19 20:21:02
    Temat: Konstrukcje z profili aluminiowych jako elektryczne obwody ochronne
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Temat trochę interdyscyplinarny, zapytanie do inżynierów projektujących
    konstrukcje przemysłowe z profili aluminiowych ( Item, Bosch ). Jeżeli
    taka konstrukcja ma cokolwiek związanego z prądem elektrycznym, np. ma
    zamontowane silniki elektryczne, to z uwagi na bezpieczeństwo
    użytkowania powinna być uziemiona. I tu zaczynają się problemy. Profile
    aluminiowe są anodowane i skręcenie śrubami i łącznikami kilku takich
    detali zwykle nie zapewnia połączenia elektrycznego o wystarczająco
    niskiej rezystancji. W praktyce widuje się czasem połączenia elektryczne
    kilku aluminiowych profili wykonane przewodem w izolacji żółto-zielonej,
    a więc pracujące jako obwody ochronne, ale nie jest to regułą. To samo
    dotyczy np. drucianych siatek ochronnych, które, o ile nie są zgrzewane
    w oczkach, nie zapewniają odpowiedniego połączenia elektrycznego. Jak
    podejść praktycznie do tematu takich konstrukcji, które z w/w względów
    mogą stanowić zagrożenie porażeniem elektrycznym, a jednocześnie pewne
    połączenie elektryczne wszystkich elementów metalowych wydaje się
    niewykonalne ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2020-02-20 13:49:22
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > taka konstrukcja ma cokolwiek związanego z prądem elektrycznym, np. ma
    > zamontowane silniki elektryczne, to z uwagi na bezpieczeństwo
    > użytkowania powinna być uziemiona. I tu zaczynają się problemy.

    Żaden ze mnie konstruktor (najwyżej majsterkowicz amator), ale czy sama
    obudowa silnika nie jest uziemiona? Jeśli tak, to może to załatwia temat
    a jeśli nie, to może doprowadzić do silnika uziemienie i podłączyć do jego
    obudowy albo do profilu bezpośrednio stykającego się z silnikiem?

  • 3. Data: 2020-02-20 16:09:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-20 o 13:49, Queequeg pisze:

    > Żaden ze mnie konstruktor (najwyżej majsterkowicz amator), ale czy sama
    > obudowa silnika nie jest uziemiona?

    Jest uziemiona.

    Jeśli tak, to może to załatwia temat

    To uziemienie załatwia temat dla tego konkretnego silnika i może dla
    elementu do którego jest przykręcony. Ale już reszta profili nie ma
    dobrego kontaktu elektrycznego. tj. o wystarczająco niskiej rezystancji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2020-03-08 05:55:06
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > To uziemienie załatwia temat dla tego konkretnego silnika i może dla
    > elementu do którego jest przykręcony. Ale już reszta profili nie ma
    > dobrego kontaktu elektrycznego. tj. o wystarczająco niskiej rezystancji.

    Pytanie, przed czym tak naprawdę chcesz chronić. Jeśli przed przebiciem w
    silniku, to powinno załatwić temat. Jest jakaś możliwość, że potencjał
    dostanie się do elementów bez dobrego kontaktu elektrycznego z silnikiem
    (np. przechodzi przez nie przewód i może się, teoretycznie, przetrzeć)?

  • 5. Data: 2020-03-08 09:14:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-03-08 o 05:55, Queequeg pisze:

    > Pytanie, przed czym tak naprawdę chcesz chronić.

    Ogólnie przed przebiciem do elementów metalowych, wszystkich, nie tylko
    silnika. I nie mogę założyć że anoda na konstrukcji zabezpieczy przed
    czymś takim.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem