  • 1. Data: 2019-08-18 20:11:19
    Temat: Kontroler klawiatury na 8042
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chciałbym wrócić do kilku moich starych projektów komputerów w stylu
    "retro". Jeden oparty na MCY7880, drugi na MOS6502. Obydwa działają,
    odpalając BASIC z EPROMU i udostępniając interfejs tekstowy przez RS232.
    Teraz jednak chciałbym dodać im bardziej standardowy interfejs w postaci
    złącza klawiatury AT lub PS/2 oraz ekranu CRT (wyjście kompozytowe).

    Chciałbym uniknąć stosowania współczesnych wynalazków, w postaci układu
    AVR emulującego interfejs klawiatury PS/2 i sterownik ekranu. W miarę
    możliwości chciałbym się oprzeć na układach, które same w sobie można
    uznać za retro. Najbardziej "wiernym epoce" rozwiązaniem byłoby
    zastosowanie jakiejś klawiatury matrycowej na układzie w rodzaju 8255,
    jednak tego też wolałbym uniknąć.

    Dlatego myślałem o zastosowaniu układu 8042, stosowanego w klawiaturach
    pecetów 286/386. Nie wiedzieć czemu zawsze wydawało mi się, że 8042 to
    nic innego, jak 8048, fabrycznie zaprogramowany (maska? OTP?) do
    pełnienia konkretnej funkcji - sterownika klawiatury PS/2. Tymczasem
    szukać w internecie jakiejś dokumentacji i o ile bez trudu znajduję
    opisu wykorzystania tego układu w roli mikrokontrolera (jak się okazuje,
    tak jak w przypadku rodziny 8051 można go zmusić do pobierania
    instrukcji z zewnętrznej pamięci) to nijak nie widzę nigdzie schematu
    kontrolera PS/2. Najważniejsza informacja jakiej potrzebuję, to które
    piny mam połączyć z konkretnymi wyprowadzeniami gniazda DIN.

    Czyżbym się mylił i to nie było takie proste? Czyżby nie istniał jeden
    "standard" i różni producenci wgrywali tam rożny soft, w którym piny
    były wykorzystywane na różny sposób?