  • 1. Data: 2018-03-05 10:25:44
    Temat: Kontroler silnika BLDC
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chcę sobie zbudować napęd do niewielkiego wózka elektrycznego. Nie
    potrzebuję dużych obrotów, musi to być silnik ze sporym momentem przy
    starcie i wolnoobrotowy. Miałem do wyboru albo jakiś tradycyjny
    silnik szczotkowy z przekładnią albo coś bardziej nowoczesnego czyli
    silnik bldc z segway'a. Zdecydowałem się na to drugie, bo takie
    silniki chodzą na Allegro za kilakdziesiat złotych, mają odpowiednią
    moc a przede wszystkim banalnie prosty montaż bo to jest silnik
    zintegrowany z kołem z nieruchomą osią, którą wystarczy przykręcić do
    ramy.
    Wybór takiego silnika podyktowany był też tym, że  jest stosowany w
    segway'u gdzie wymagany jest płynny start z dużym momentem a tego
    właśnie potrzebuję.
    Ponieważ jeszcze nie doktoryzowałem się w temacie budowy kontrolera
    bldc
    postanowiłem dla fun'u zbudować go samemu  by poznać fizykę zjawiska
    (zamiast korzystać z gotowców, o nich trochę później).
    Silnik jest z czujnikami halla, więc nie ma kombinacji z backEMF.
    Trochę mi zajęło wykrycie odpowiedniej dla niego sekwencji komutacji
    ale się udało (kolory kabelków wprowadzały w błąd,). Silnik płynnie
    się obraca (przy złej sekwencji szarpie, ma problem  z swobodnym
    obrotem i pobiera duży prąd). No i wszystko byłoby ok gdyby nie jeden
    problem, mianowicie ma problem ze startem. Przeczytalem kilka not
    aplikacyjnych (popularnego producenta mcu) do budowy takich
    kontrolerów i żadna z nich nie poruszyła tego problemu.
    Wygląda to tak, że nie umie sam wystartować, gdy się go popchnie to
    już obraca się swobodnie. Gdy stawi się mu opór  doprowadzając do
    zatrzymania to się znowu "zatyka".
    Nie jest to związane ze złą sekwencją komutacji, przetestowałem
    wszystkie możliwe kombinacje tabeli komutacji i tylko w jednej obraca
    się prawidłowo.
    Taki niepewny start go dyskwalifikuje z zastosowania.
    Parametry silnika: moc ok 300W, sekwencja halla co 60°.
    Co może być przyczyną takiego zachowania? Czy jest jeszcze cos, co
    powinno być uwzględnione oprócz odpowiedniego sekwencjonowania
    uzwojeń zgodnie tabelą komutacji? , Jakieś wyprzedzenie sekwencji?
    Nie mogąc poradzić sobie z tym problemem uznałem, że coś robię źle i
    postanowilem nabyć gotowy kontorler z ebaya do takich silników.
    Wybralem najbardziej popularne na hasło "bldc controller max 500W
    with hall". Przetestowałem dwa różne i działają jeszcze gorzej niż
    ten mój :(. Mają ten sam problem z "zatykaniem" się przy starcie a
    dodatkowo przy starcie jakby nie mogły sie zdecydować, który kierunek
    obrotów wybrać. Oczywiscie pozostaje jeszcze kupno kontrolera z
    wyższej półki za kilka stówek, ale czy mam gwarancję że będzie
    działał prawidłowo?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-03-05 10:34:21
    Temat: Re: Kontroler silnika BLDC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Nie jest to związane ze złą sekwencją komutacji, przetestowałem
    >wszystkie możliwe kombinacje tabeli komutacji i tylko w jednej obraca

    IMO jednak jest.
    Jesli odpowiednio ustawisz prad w cewkach, to powstaje moment
    napedowy.

    Nie powstaje ? To cos nie tak z tym pradem.

    No chyba ze ... przy malych obrotach czujniki przestaja dzialac.

    J.

  • 3. Data: 2018-03-05 10:52:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 5 Mar 2018 10:34:21 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie powstaje ? To cos nie tak z tym pradem.

    Też to rozważam, bo na razie nie testuje na pełnej mocy, nie mam w
    prototupie radiatorow na mosferach kluczujacych. Ale bez obciążenia
    powinien ruszyć.

    > No chyba ze ... przy malych obrotach czujniki przestaja dzialac.

    No właśnie, czujniki halla zwracają sekwencje obracając rotorem bez
    zasilania uzwojeń , bo "widzą" aktualną pozycję magnesów rotora. I
    tutaj rodzi się pytanie: czy zasilajac uzwojenia, hall "zobaczy" inną
    sekwencję wynikającą z wpływu pola z zasilanego uzwojenia? Bo tego
    szczegółu wprost noty nie tłumaczą.
    Ale skoro podczas biegu jałowego jest prawidłowy obrót, to sekwencje
    są prawidłowe. TYLKO w jednej kombinacji tabeli komylutacji silnik
    prawidłowo się obraca, więc...?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-03-05 11:46:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Mon, 5 Mar 2018 10:34:21 +0100, "J.F."

    >Też to rozważam, bo na razie nie testuje na pełnej mocy, nie mam w
    >prototupie radiatorow na mosferach kluczujacych. Ale bez obciążenia
    >powinien ruszyć.

    Powinienes widziec czy plynie jakis prad i czuc czy kolo mozna obrocic
    swobodnie czy stoi sztywno.

    Od Segwaya ... to chyba nie ma ma tam hamulca ?

> [...]
    >tutaj rodzi się pytanie: czy zasilajac uzwojenia, hall "zobaczy" inną
    >sekwencję wynikającą z wpływu pola z zasilanego uzwojenia? Bo tego

    Imo - powinny pokazywac pozycje rotora.
    Ale zaklocenia jakies od cewek pewnie beda.

    J.

  • 5. Data: 2018-03-05 12:12:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    Zapomniałem o może istotnym szczególe. Jak już wspominałem przy
    prawidłowej sekwencji komutacji silnik obraca się swobodnie.
    Natomiast nie daje się mu zmienić kierunku obrotów zamieniając dwa
    dowolne przewody (z 3) zasilające uzwojenie. Mam inne silniki bldc
    (wysokoobrotowe), bez halla więc z backemf i tam zmiana obrotów
    przez zamianę przewodów działa bez problemu
    Tutaj nie, silnik buczy i nie chce się obracać, a powinien w
    przeciwną.
    W sieci jest pełno tabel sekwencyjnych, jest nawet animacja:

    https://youtu.be/43JMIuwVrY4

    W notach aplikacyjnych są te same tablice. Co ciekawe mój silnik dla
    tych standardowych tabel nie chciał działać. Musiałem szukać innych
    kombinacji sygnałów z halla (nie zmieniając kluczowania uzwojeń), dla
    których ktecii się swobodnie.
    No i teraz nasuwa się pytanie, skoro wykryłem sekwencje, dla których
    się obraca swobodnie to czemu zamiana przewodów zasilających nie
    powoduje zmiany obrotow?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2018-03-05 14:05:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-03-05 o 12:12, Marek pisze:
> [...]
    > No i teraz nasuwa się pytanie, skoro wykryłem sekwencje, dla których się
    > obraca swobodnie to czemu zamiana przewodów zasilających nie powoduje

    Bo kluczujesz go wg sygnałów z hall-a a że przy zmianie uzwojeń
    sekwencje się nie zgadzają to silnik nie chodzi, uruchom go bez hall-a
    jak opanujesz zmianę kierunku to dopiero popraw program aby obsługiwał
    zewn synchronizację z hall-i.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2018-03-05 14:56:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 5 Mar 2018 11:46:44 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Powinienes widziec czy plynie jakis prad i czuc czy kolo mozna
    > obrocic
    > swobodnie czy stoi sztywno.

    Trudno powiedzieć, czasami sprawia wrażenie zablokowanego, ale jak
    się popchnie to ruszy i kręci się swobodnie.

    > Imo - powinny pokazywac pozycje rotora.
    > Ale zaklocenia jakies od cewek pewnie beda.

    Ja nie mam na myśli zakłócenia, pytam czy mapa stanów zmieni się
    zupełnie gdy uzwojeniach będzie prąd. Literatura tego nie precyzuje,
    przedstawia się tylko tabele stanów wyjść halla w zależności od
    położenia rotora ale nie mówi się czy to na biegu jałowym bez
    zasilania uzwojeń czy przy obrocie z zasilaniem.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-03-05 15:01:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]
    >(wysokoobrotowe), bez halla więc z backemf i tam zmiana obrotów
    >przez zamianę przewodów działa bez problemu

    No bo tu musisz tez zmienic czujniki.

    J.

  • 9. Data: 2018-03-05 15:10:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 5 Mar 2018 14:05:39 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > hall-a
    > jak opanujesz zmianę kierunku to dopiero popraw program aby

    Ale jak uruchomić bez halla? Nie chcę się bawić w backemf...
    W takim razie jak działa zmiana kierunku w innych sterownikach
    przekładając tylko kable? To zadziała tylko z sterowaniem backemf?
    Czy ten problem ze zmianą obrotów może mieć związek z utykaniem przy
    starcie? Bo jeśli nie to problem zmiany obrotow nie jest dla mnie
    istotny (mogę zmienić sekwencje programowo a nie przekładać
    przewody), chce tylko poznać dobrze zasadę działania.
    Czy mogę uznać, że jeśli jałowo i pod niewielkim obciążeniem kręci
    się swobodnie, bez szarpania i bez nadmiernego poboru prądu to
    sekwencje są OK, a problem ze startem jest związany z czymś innym?
    Np. do startu jest wymagana inna sekwencja.
    Bo jak dotąd rozumiem to tak, że mając info o położeniu rotora z
    halla _zawsze_ zostanie załączone odpowiednie uzwojenie wymuszające
    obrot rotora bez martwego położenia. A właśnie ta sytuacja przypomina
    coś na kształt martwego położenia, pomimo prawidłowego załączenia
    odpowiedniego uzwojenia wg informacji z halla rotor jest
    "zakleszczony" w martwym położeniu.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-03-05 16:45:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 5 Mar 2018 15:01:38 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No bo tu musisz tez zmienic czujniki.

    No ale napisałem, że bez czujników a z backemf zamiana przewodów
    daje zmianę kierunku. Skąd kontroler wtedy wie (nie wnikałem jak
    działa backemf stąd pytam) jaką sekwencje załączania uzwojeń wybrać?
    Bo zawsze startuje prawidłowo w odpowiednim kierunku zgodnie z
    ułożeniem przewodów.

    --
    Marek