  • 1. Data: 2017-02-24 14:54:30
    Temat: Kto ma pierwszeństwo?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Mamy dwa pasy, obydwoma jadą samochody. Dojeżdżamy do ulicy, która ma
    trzy. Chcemy skręcić w lewo.

    Jak wygląda kwestia pierwszeństwa każdego z dwóch pasów na każdym
    z trzech pasów po skręcie? Innymi słowy, jeśli obydwoma pasami jadą
    samochody, które chcą skręcić na ten sam pas i się stukną, to czyja
    będzie wina dla wjazdu na lewy pas, prawy i środkowy?

    To samo pytanie dla skrętu w prawo.

    Tak naprawdę najbardziej interesuje mnie kwestia środkowego pasa, bo
    intuicyjnie czuję (i tak robię), że lewy powinien skręcić na lewy, a prawy
    na prawy, żeby się nikomu drogi nie przecięły. Tylko kto ma pierwszeństwo
    do wjazdu na środkowy pas? Ten z prawego, bo zasady ogólne?

    Jeśli niejasno napisałem... to rysunek:

    -------------------------
    - - - - - - - - - - - - -
    - - - - - - - - - - - - -
    ----------. .----------
    | | |
    | |
    | | |
    | |
    | | |
    | |
    | | |

    --
    [ GSX 1300 R Hayabusa 2000r & Yaris I FL 1.3 Terra 2004r ]
    [ PMS+ PJ+ S+ p+ M- W P+:++ X+ L++ B+ M++ Z+++ T w- CB++ ]

  • 2. Data: 2017-02-24 15:16:18
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.02.2017 o 14:54, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > na prawy, żeby się nikomu drogi nie przecięły. Tylko kto ma pierwszeństwo
    > do wjazdu na środkowy pas? Ten z prawego, bo zasady ogólne?

    Tak bym obstawiał, że ten z prawego ma pierwszeństwo z zasad ogólnych.
    Co gorsza jak się z prawego na lewy _przy_ skręcie będzie wpychał to
    również ma pierwszenstwo, bo w sumie czemu nie (oprócz logiki, ale tego
    na razie nie mieszajmy, bo rozważamy PoRD;)

    Shrek

  • 3. Data: 2017-02-24 15:34:24
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 24.02.2017 o 15:16, Shrek pisze:

> [...]
    > również ma pierwszenstwo, bo w sumie czemu nie (oprócz logiki, ale tego
    > na razie nie mieszajmy, bo rozważamy PoRD;)

    ktoś mi kiedyś tłumaczył, że lewy(e) pas(y) zajmują po skręcie
    skrajną(e) lewą(e) pozycję, a prawy ma wybór między pasem 1 a 2 - ale
    nie wiem dlaczego :)

    Łukasz

  • 4. Data: 2017-02-24 15:39:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.02.2017 o 15:34, ddddddddddddd pisze:

    > ktoś mi kiedyś tłumaczył, że lewy(e) pas(y) zajmują po skręcie
    > skrajną(e) lewą(e) pozycję, a prawy ma wybór między pasem 1 a 2 - ale
    > nie wiem dlaczego :)

    No właśnie "na logikę" to lewy zajmuje lewy, prawy prawy, a środkowy to
    taki nieokreślony, więc zasada prawej ręki. Ale to na logikę. A jak na
    "przepis", to jadąc z prawego na lewy przy skręcie masz pierwszeństwo.

    Na szczęście na codzień logika ma pierwszeństwo przed prawem, aczkolwiek
    widziałem jak trzy pasy nei starczyły na nwa samochody (i to na prostej;)

    Shrek.

  • 5. Data: 2017-02-24 16:16:13
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Fri, 24 Feb 2017 15:34:24 +0100
    ddddddddddddd <d...@f...pl> wrote:

    > ktoś mi kiedyś tłumaczył, że lewy(e) pas(y) zajmują po skręcie
    > skrajną(e) lewą(e) pozycję, a prawy ma wybór między pasem 1 a 2 - ale
    > nie wiem dlaczego :)

    Jeśli już to odwrotnie. Masz ruch prawostronny i obowiązek jazdy jak najbliżej prawej
    krawędzi jezdni, zatem ten z prawego zajmuje prawy, tez z lewego środkowy,
    ewentualnie lewy.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 6. Data: 2017-02-24 16:19:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.02.2017 o 16:16, szerszen pisze:

    > Jeśli już to odwrotnie. Masz ruch prawostronny i obowiązek jazdy jak najbliżej
    prawej krawędzi jezdni, zatem ten z prawego zajmuje prawy, tez z lewego środkowy,
    ewentualnie lewy.

    Ale jeśli ten z prawego wjedzie na środkowy, to twoje możliwie blisko
    prawej wypada na lewym, a jak wogóle pojedzie na lewy, to na pasie zieleni;)

    A na poważnie - możliwie blisko prawej nie ma wpływu na pierwszeństwo.

    Shrek

  • 7. Data: 2017-02-24 16:37:39
    Od: "Manik" <g...@o...pl>

    > Na szczęście na codzień logika ma pierwszeństwo przed prawem,
    >
    > Shrek.

    Na szczęście na codzień sądy kierują się prawem, a nie durnym pierwszeństwem
    Shreka.

  • 8. Data: 2017-02-24 16:43:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.02.2017 o 16:37, Manik pisze:

    > Na szczęście na codzień sądy kierują się prawem, a nie durnym
    > pierwszeństwem

    Jesteś z tych co się z prawego pasa przy skręcie wbijają na lewy mając w
    d4 logikę, a za to z ustawą PoRD w ręku?

    Shrek.

    Shrek

  • 9. Data: 2017-02-24 16:52:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jesteś z tych co się z prawego pasa przy skręcie wbijają na lewy
    >mając w d4 logikę, a za to z ustawą PoRD w ręku?

    Skoro tak na kursie ucza ...
    Szczegolnie jesli chce sie na tym lewym pasie znalezc, a miejsca jest
    malo - bo krotki dystans i/lub korek ...

    J.

  • 10. Data: 2017-02-24 17:06:22
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

> [...]
    > samochody, które chcą skręcić na ten sam pas i się stukną, to czyja
    > będzie wina dla wjazdu na lewy pas, prawy i środkowy?

    Tego z lewej.