  • 1. Data: 2017-04-29 13:43:34
    Temat: Kto ma rację?
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    Witam,

    trochę dłuższe opowiadanie, ale mam nadzieję, że nie znudzi.

    Wczoraj konfigurowałem internet u mojego kolegi w nowo oddanej
    deweloperce. Jest tam tak, że w mieszkaniu są dwa gniazdka RJ45 i RJ11.
    Na klatce, na każdym piętrze jest szafka, a w niej switch do którego
    wchodzą kable od RJ45, a pod nim koncentrator, do którego wchodzą
    dwużyłowe kable od RJ11. Koncentrator musi być typu VoIP, ponieważ on
    sam jest połączony patchcordem ze switchem od ethernetu. (Być może
    ethernet oferuje jakiś SIP, QoS itp. dla lepszej gwarancji trwałości
    połączenia). Wszystko to jest oczywiście własnością lokalnego operatora
    oferującego internet + telefon.

    Akurat szafka na korytarzu z tym sprzętem była otwarta, przez co mogłem
    do niej zajrzeć i wtedy z sąsiedniego mieszkania wyszedł jakiś facet
    "prawnik", który wziął mnie chyba za montera z firmy:

    Zaczął mnie pytać, jak podpisze umowę z Orange, to po ilu dniach
    przełączymy mu sygnał.

    Ja mu mówię, że to niemożliwe, bo to jest infrastruktura tylko tego
    operatora.

    "Prawnik" zaczął mi cytować jakieś treści ustaw odnośnie pętli lokalnej.

    No to ja mu mówię: Proszę Pana, pętla lokalna to jest tylko kabelek,
    który z Pana mieszkania kończy się tutaj - na chwilę nawet wypiąłem jego
    RJ11 z tego koncentratora i pokazuję - jak Orange dojdzie dotąd z
    własnym kablem, to Panu podłączą, ale teraz to powiedzą, że brak
    możliwości technicznych.

    On coś się dalej zaczął pluć, że go jakieśtam kabelki nie obchodzą, on
    jest obywatelem, płaci podatki i mu się należy itp. itd... i taki tam
    bełkot.

    No i ja się teraz zastanawiam - kto ma rację - ja, że pętla lokalna
    kończy się 5 metrów od lokalu i inny operator musiałby tam dojść z
    własną infrastrukturą, czy on, że Orange ma prawo puszczać sygnał po
    Ethernecie tego operatora? Bo najśmieszniejsze jest to, że "prawnik"
    sobie wyobraża, że będzie miał Neostradę. Hehe, ciekawe jak mu DSL tam
    doprowadzą. Chyba będą musieli założyć DSLAM w tej skrzynce na jego piętrze.

    Swoją drogą, zastanawiałem się jaki jest sens wydawać pieniądze na
    switch i koncentrator kilkuportowy na każdym piętrze, jeśli jeden switch
    i jeden koncentrator 32-portowy w piwnicy załatwiłby cały blok. Ale
    teraz wydaje mi się, że chodzi o to, że dzięki temu pętla lokalna jest
    bardzo krótka i konkurencja musiałaby dojechać z własną infrastrukturą
    aż do tego piętra, co czyni dla nich interes o wiele mniej opłacalny.

    Powiedzcie, kto ma rację - ja czy "prawnik" i czy dobrze odgadłem sens
    takich krótkich pętli lokalnych.

  • 2. Data: 2017-04-29 17:22:08
    Temat: Re: Kto ma rację?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 13:43:34 +0200, SnCu napisał(a):
> [...]
    > On coś się dalej zaczął pluć, że go jakieśtam kabelki nie obchodzą, on
    > jest obywatelem, płaci podatki i mu się należy itp. itd... i taki tam

    O ile kojarze, to chyba mialo dzialac w druga strone:
    Na zyczenie operatora X, TP/Orange ma mu udostepnic (za oplatami)
    miejsce na centrali, zasilanie, dostep do linii, aby klient/jego linia
    mogl byc podlaczony do urzadzenia operatora X.
    No i tryb drugi, gdy nic w technice nie zmianiamy, a operator X robi
    tylko za posrednika w wystawianiu faktur.

    Czy to dotyczylo tez malych operatorow ? chyba nie.
    Ale Netia juz nie jest taka mala.

> [...]
    > kończy się 5 metrów od lokalu i inny operator musiałby tam dojść z
    > własną infrastrukturą, czy on, że Orange ma prawo puszczać sygnał po

    Tak to by jakos wygladalo ... byc moze na obecnym operatorze ciazy
    obowiazek umozliwienia tego.

    Cos mi tez chodzi po glowie, ze budynek/administrator powinien
    umozliwic budowe sieci w srodku, ale Orange od paru lat chyba
    niechetny budowaniu (bo mu zaraz jakies pasozyty podp* klienta).

    > Swoją drogą, zastanawiałem się jaki jest sens wydawać pieniądze na
    > switch i koncentrator kilkuportowy na każdym piętrze, jeśli jeden switch
    > i jeden koncentrator 32-portowy w piwnicy załatwiłby cały blok.

    Elektronika jest tania, a kable drogie :-)

> [...]
    > aż do tego piętra, co czyni dla nich interes o wiele mniej opłacalny.
    >
    > Powiedzcie, kto ma rację - ja czy "prawnik" i czy dobrze odgadłem sens

    No coz, czasy sie zmienily, klient juz nie chce telefonu, bo ma
    komorke, tylko internet i TV. To juz nie wymaga "kabla do centrali".

    Zreszta juz dawniej bylo pojecie "koncentrator wyniesiony",

    J.

  • 3. Data: 2017-04-29 18:39:42
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-04-29 o 17:22, J.F. pisze:

    > Cos mi tez chodzi po glowie, ze budynek/administrator powinien
    > umozliwic budowe sieci w srodku,

    Wydaje mi się, że chyba nikt nie utrudnia. Po prostu do developera
    zgłosił się tylko jeden oferent ("mam zaciskarkę, a szwagier umie
    kernelować kompila") i stąd właśnie taka infrastruktura, a cały ten cyrk
    z dwużyłowym RJ11 jest chyba tylko do spełnienia jakichś wymagań
    budowlanych, że ma być linia telefoniczna do każdego mieszkania.

    > ale Orange od paru lat chyba
    > niechetny budowaniu (bo mu zaraz jakies pasozyty podp* klienta).

    Czyli wróciliśmy do czasów P.P.T.T. - nie założymy Panu telefonu, bo nie
    mamy wolnych linii i co nam Pan zrobi?

    > No coz, czasy sie zmienily, klient juz nie chce telefonu, bo ma
    > komorke, tylko internet i TV. To juz nie wymaga "kabla do centrali".

    A TV tam jest w formie zbiorczej satelity na multiswitchach. Taki układ
    to nawet chyba UPC odstręcza - jak ludzie sobie pokupują tunery DVB-S,
    nawet z kartą nc+ czy CP, to ile potem przejdzie na UPC?

  • 4. Data: 2017-04-29 18:44:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 18:39:42 +0200, SnCu napisał(a):

> [...]
    > z dwużyłowym RJ11 jest chyba tylko do spełnienia jakichś wymagań
    > budowlanych, że ma być linia telefoniczna do każdego mieszkania.

    Byc moze troche inaczej - mieszkanie klient chce z internetem, to sie
    developer z dostawca jakos dodagali ... i trzeci do podzialu nie jest
    im potrzebny...

    > Czyli wróciliśmy do czasów P.P.T.T. - nie założymy Panu telefonu, bo nie
    > mamy wolnych linii i co nam Pan zrobi?

    IMO troche sie zmienilo. Nie zalozymy panu linii, bo sie nam nie
    oplaca. Ale telefon zalozymy. Radiowy/komorkowy.

    J.

  • 5. Data: 2017-04-29 22:24:48
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 29.04.2017 o 13:43, SnCu pisze:
    > Witam,

    /.../

    > Powiedzcie, kto ma rację - ja czy "prawnik" i czy dobrze odgadłem sens
    > takich krótkich pętli lokalnych.

    Po pierwsze Orange teraz nie ma obowiązku świadczyć usługi komukolwiek.
    Szczególnie internetu.
    Co do tej infrastruktury to gdybyś był łaskaw powiedzieć, kto jest owym
    operatorem?

    2. Orange świadczy usługi tylko na swoich kablach i eksperymentalnie
    trochę na kablach kablówkowych kilku operatorów.

  • 6. Data: 2017-04-29 22:58:04
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-04-29 o 22:24, Smok Eustachy pisze:

> [...]
    > Szczególnie internetu.
    > Co do tej infrastruktury to gdybyś był łaskaw powiedzieć, kto jest owym

    To jest lokalny krakowski dostawca internetu za pomocą LAN-u. Obejmuje
    Prądnik i kawałek Nowej Huty. Nieznany w ogóle poza Krakowem.
    Przypuszczam, że jak wiele takich małych interesów, zaczynali od
    sąsiedzkiej sieci LAN w jednym bloku.

    Jak w zeszłym roku zakładałem internet w tworzonym przedstawicielstwie
    mojej firmy w centrum Krakowa, nawet do nich dzwoniłem, bo mieli
    korzystną ofertę, ale mi odpowiedzieli że nie mają i nie planują zasięgu
    w śródmieściu. W efekcie biuro siedzi na DOCSIS-ie od UPC.

  • 7. Data: 2017-04-29 23:41:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    > Czyli wróciliśmy do czasów P.P.T.T. - nie założymy Panu telefonu, bo nie
    > mamy wolnych linii i co nam Pan zrobi?

    A komórkie se kupie i kusnijcie mnie w rzec, drodzy państwo i co mi teraz
    zrobicie?

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)

    P,NMSP :)

  • 8. Data: 2017-04-29 23:48:10
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    > Elektronika jest tania, a kable drogie :-)

    Dziś to jest lekko na odwrót :-)
    Wszyscy robią GPON (czyli w zasadzie tylko kable z piasku) bo to tanie
    i szybkie... a później ktoś to gdzieś włącza.
    Czy to lokalny op, czy mniej lokalny, czy tepsa - jeden czort. Dziwię
    się, że deweloper poszedł moim skromnym zdaniem - w "techniczny skansen"
    stawiając miedziane switche. IMO - bezsens.
    Kto tam co podłączy? - poza błogosławionym wcześniej operatorem.
    Komu będzie się chciało to naprawiać, pilnować zasilania itp...
    współczuje mieszkańcom.

    --
    B.G

  • 9. Data: 2017-04-30 00:33:32
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-04-29 o 23:48, B.G pisze:

> [...]
    > się, że deweloper poszedł moim skromnym zdaniem - w "techniczny skansen"
    > stawiając miedziane switche. IMO - bezsens.

    Nie dopisałem, ale switch ma uplink na światłowodach wpinanych przez
    SFP. Więc miedzi jest tylko kilka metrów na odcinku
    RJ45 - UTP5e - switch
    RJ11 - kabel telefoniczny - koncentrator - patchcord - switch

    To jest w zasadzie tak samo, jak operator światłowodowy zostawi
    klientowi pudełko z wejściem światłowodowym i wyjściem ethernet +
    telefon, tylko że tutaj pudełko jest na klatce, wspólne dla całego piętra.

    Prawdopodobnie chodzi o spełnienie jakichś wymagań prawnych, żeby do
    nowo oddanego mieszkania dochodziła fizyczna linia telefoniczna. Potem
    lokator i tak zrobi sobie, co będzie chciał, a może wejdą inni
    operatorzy i podłączą telefony, internety i telewizje dowolnymi innymi
    nośnikami.

  • 10. Data: 2017-04-30 19:28:14
    Od: on <o...@o...no>

    Jeśli to nowoddany budynek wielorodzinny to podlega "OBWIESZCZENIU
    MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie
    ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w
    sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie", a tam jest jasno napisane jak powinna wyglądać instalacja
    Telekomunikacyjna:

    Rozdział 8a mówi, że w budynku ma być przynajmniej:
    - kanalizacja telekomunikacyjna budynku
    - telekomunikacyjne skrzynki mieszkaniowe
    - infrastruktura światłowodowa
    - zbiorcza instalacja antenowa telewizji naziemnej i satelitarnej
    - okablowanie z parowych kabli symetrycznych
    - okablowanie z kabli współosowych

    Punkt połączenia instalacji telekomunikacyjnej z publiczną siecią
    telekomunikacyjną (punkt styku) powinien być usytuowany w odrębnym
    pomieszczeniu technicznym, zgodnym z warunkami technicznymi, na
    pierwszej kondygnacji podziemnej lub pierwszej kondygnacji nadziemnej
    budynku.

    W każdym innym przypadku budynek nie spełnia wymagań prawa budowlanego i
    nie powinien zostać odebrany, chyba że pozwolenie na budowę wydano przed
    wejściem w życie tego rozporządzenia.

    1422

    Wynika z tego, że "pan prawnik", jak każdy inny lokator, ma prawo
    przypuszczać, że każdy operator, który doprowadzi sygnał do budynku
    będzie mógł korzystać z okablowania w tym budynku.