  • 1. Data: 2013-08-16 09:22:26
    Temat: Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?
    Od: ZS <a...@w...pl>

    W czasach akumulatorków kadmowo-niklowych wszyscy mówili żeby
    rozładowywać telefony do końca, aż się wyłączy. Później w polimerowych
    już można było doładowywać i niby nie zmniejszały pojemności. A jak to
    jest w najnowszych? Rozładowywać aż się telefon wyłączy czy nie?
    Mam wkrętarkę ion i rozładowywać ją do końca czy raczej jak słaba to
    doładowywać?

    Miałem kiedyś paluszki cd-ni i chyba z 7 lat wytrzymały rozładowując do
    końca. Teraz kupując nowe to pentagramy np. z 20 cykli wytrzymały w mp3.
    Sanyo się trzymają ale zobaczymy jak długo:)

  • 2. Data: 2013-08-16 09:44:04
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 16.08.2013 09:22, ZS pisze:
> [...]
    > jest w najnowszych? Rozładowywać aż się telefon wyłączy czy nie?
    > Mam wkrętarkę ion i rozładowywać ją do końca czy raczej jak słaba to

    Nie wiem co wy macie z tymi bateriami, doladowywaniem i w ogole. Zawsze
    ladowalem jak mi sie podobalo, nic nie formowalem (czy jak niektorzy
    mawiaja formatowalem) i zarowno w telefonie jak i laptopie bateria
    trzyma dobrze. Dla przykladu tutaj:
    http://imageshack.us/a/img821/668/f7j2.jpg moj 3-letni komputer,
    praktycznie codziennie rozladowywany do 0, bo dlugo trzyma bateria i
    glownie ciagle na baterii pracuje. Po 3 latach i 977 cyklach bateria ma
    81% piertownej pojemnosci. A czuje, ze jakbym ja skalibrowal to
    okazaloby sie, ze jest wiecej, bo czas pracy na baterii wiele sie nie
    zmniejszyl od nowosci.

  • 3. Data: 2013-08-16 09:55:27
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    Dostaniesz wiele odpowiedzi popartych rozmaitymi teoriami i grupa z
    pewnością "ożyje" :)

    NiCd to już raczej zamierzchła przeszłość. Zapomnij.
    NiMH - o tyle lepsze, że bez efektu pamięci i dlatego można je spokojnie
    doładowywać po niepełnym rozładowaniu. Nadal stosowane jako "paluszki"
    do kupienia osobno oraz montowane do wkrętarek, szczoteczek do zębów
    itp. Przy ładowaniu prądem rzędu 1/20C nie grozi im przeładowanie i
    można je "zapomnieć" wyjąć z taniej ładowarki przez parę dni.
    Oba najpierw naładować "nominał X 1.2 - 1.4", potem dobrze jest raz
    (góra dwa) pozwolić im się rozładować prawie do końca. Przebiegunowanie,
    czyli rozładowanie do takiego stanu, że pozostałe ogniwa w szeregu
    wymuszają przepływ prądu przez słabsze ogniwo, na którym napięcie już
    odwróciło się w drugą stronę - działa na to ogniwo niszcząco.

    LiIo i LiPo wymagają specjalistycznej, dedykowanej ładowarki. Ładuje się
    każde ogniwo osobno, tzn w osobnym, kontrolowanym obwodzie.
    Też stosuję zasadę "naładować do pełna i raz (góra dwa) rozładować".
    Potem staram się nigdy nie rozładowywać więcej, niż to konieczne, czyli
    kiedy tylko się da - podpinam zasilacz. Tak traktowany aku w klaptoku
    już 5 lat trzyma na poziomie 70% pierwotnej pojemności.

    LiPo 18650 czy 18350 stają się już tak tanie, jak parę lat temu
    "paluszki" NiMH.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 4. Data: 2013-08-16 10:33:04
    Od: ZS <a...@w...pl>

    W dniu 2013-08-16 09:55, sqlwiel pisze:
> [...]
    > już 5 lat trzyma na poziomie 70% pierwotnej pojemności.
    >
    > LiPo 18650 czy 18350 stają się już tak tanie, jak parę lat temu
    Ja rozumiem że tak ładujesz jest ok ale bardziej interesuje mnie
    zagadnienie czysto teoretyczne na poziomie fizyki czy coś daje
    rozładowywanie do końca czy może przeciwnie, pogarsza to jakość baterii.
    Co do laptopów to w większości wszyscy znajomi mają stale podłączone do
    prądu i każdy narzeka że po 2 latach to trzyma 5-10 minut i to nie ważne
    czy dell samsung, acer, asus czy toshiba. Wiec raczej coś daje to
    rozładowywanie do 0 jak w przypadku neoniusza. Więc idąc tym tropem
    lepiej komórki rozładowywać. Ja rozładowuję baterię w komórkach do końca
    (oczywiście jeżeli się akurat da, czyli wieczór, mam 15% włączam film,
    wifi) i ładuję do rana. Teraz mam 3000mAh i wolałbym żeby tak jak teraz
    komórka tydzień wytrzymywała także za rok a nie połowę.

  • 5. Data: 2013-08-16 11:18:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Aug 2013 09:44:04 +0200, neoniusz napisał(a):
> [...]

    Efekt pamieci lotnicy zauwazyli juz wczesniej, to zalecalo sie do
    konca. Ale to dotyczy NiCd, podobno w mniejszym stopniu NiMH, a do
    Li-ion ma sie nijak.

    Niektorzy twierdza ze li-ion szkodzi i pelne rozladowanie i pelne
    ladowanie. Zaleca sie przechowywac w 40% naladowane.
    Z tego wniosek ze telefon ladowac czesciej, a wkretarke niekoniecznie.

    > Nie wiem co wy macie z tymi bateriami, doladowywaniem i w ogole. Zawsze

    Rozne mamy doswiadczenia.
    I nie wiem - baterie byly do d*, urzadzenie zla ladowaly, tryb pracy
    zly ...

> [...]
    > praktycznie codziennie rozladowywany do 0, bo dlugo trzyma bateria i
    > glownie ciagle na baterii pracuje. Po 3 latach i 977 cyklach bateria ma

    Widac tym razem Apple trafilo w dostawce baterii.

    Przypominam ze raz nie trafilo, co ich kosztowalo pare milionow, bo
    jak sie celuje w bogatego klienta, to trzeba sie liczyc ze go stac na
    adwokata :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-08-16 18:06:01
    Od: Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl>

    W dniu 2013-08-16 10:33, ZS pisze:
    > Co do laptopów to w większości wszyscy znajomi mają stale podłączone do
    > prądu i każdy narzeka że po 2 latach to trzyma 5-10 minut

    To jest fakt. Ja tez tak zaorałem baterie i to w krótszym okresie.

    W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany
    jest non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie baterii,
    wyjęcie jej z laptopa i schowanie do szafy.
    --
    Krzysiek

  • 7. Data: 2013-08-16 19:47:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ZS" kukjve$lvo$...@n...dialog.net.pl

    IMO obecnie należy po prostu używać i nie martwić
    się. Nie przegrzewać, nie mrozić, nie rzucać...

    Można co jakiś czas rozładować do końca i naładować.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2013-08-16 23:50:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof 45" kulild$4oh$...@n...vectranet.pl

    > W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest non stop
    sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie
    > baterii, wyjęcie jej z laptopa i schowanie do szafy.

    W razie padu zasilania lub wyskoczenia wtyczki -- jak znalazł. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2013-08-17 02:57:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ZS" kukjve$lvo$...@n...dialog.net.pl

    >W czasach

    http://pclab.pl/art48537-6.html

    Ale nic z tego nie wynika poza tym, że te
    akumulatory mają automagię sterowniczą. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2013-08-17 10:43:45
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Krzysztof 45" napisał:

    > W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest
    > non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie baterii, wyjęcie
    > jej z laptopa i schowanie do szafy.

    ... a w zamian podłączenie laptopa do UPS-a ;->
    Z całym szacunkiem, ale to jakiś idiotyzm jest. Już abstrahując od tego, że
    taka bateria często jest istotną częścią obudowy, zapewniającą stabilizację
    i odpowiedni obieg powietrza oraz przy okazji niedrogim UPS-em, znakomicie
    zintegrowanym z resztą systemu, to w dodatku posiada własną logikę
    wspomaganą systemem operacyjnym i dedykowanym oprogramowaniem, zapewniającym
    jej optymalne warunki zarówno pracy, jak i spoczynku wg parametrów
    producenta, a nie wg wątpliwej wartości
    internetowych "mądrości". A jeśli ktoś uważa, że jest mądrzejszy od
    producenta, to zawsze może ręcznie pobawić się ptaszkami ;->
    http://zapodaj.net/2bd30907d47c3.jpg.html
    http://zapodaj.net/d48480521c55c.jpg.html

    JoteR