  • 1. Data: 2010-03-27 16:10:37
    Temat: Kwarcowy zegar scienny - wyciszanie mechaniki
    Od: "Grzechu" <m...@m...com>

    Mam od niedawna zegar scienny kwarcowy (prezent).
    Jest to taki typ, w ktorym wskazowka sekund nie przeskakuje co sekunde lecz
    kreci sie plynnie ze stala predkoscia katowa 1 obr / min.
    Mechanizm sklada sie z cewki i rdzenia, w ktorym wiruje dosyc szybko (na oko
    kilkaset obr/min) mala zebatka, napedzajaca dalej kilkustopniowa przekladnie
    i wskazowki. Wszystkie kola zebate sa plastikowe, na metalowych oskach.
    Dokucza mi "terkotanie" tego calego mechanizmu i chcialbym go wyciszyc.
    Chodzi mi po glowie posmarowanie osiek i zebow olejem wazelinowym do maszy
    do szycia lub WD40. Co bedzie lepsze i nie zatrzyma delikatnego mechanizmu?
    Jakies inne rozwiazania?

  • 2. Data: 2010-03-27 16:20:28
    Temat: Re: Kwarcowy zegar scienny - wyciszanie mechaniki
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 17:10:37 +0100, Grzechu wrote:
> [...]
    >do szycia lub WD40. Co bedzie lepsze i nie zatrzyma delikatnego mechanizmu?

    wd40 to nie olej. nafta odparuje i nic z niej nie zostanie.

    Wiec faktycznie olej/oliwa, moze silikonowy.
    Smaru .. no nie wiem, mozna by sprobowac.

    J.

  • 3. Data: 2010-03-27 16:30:58
    Od: "Bodzio SE" <b...@v...pl>

    Jeżeli jest mechanizm na kołach plastikowych, to po posmarowaniu zegarek
    zacznie Tobie oszukiwać czas, albo w ogóle przestanie działać. Smarowanie w
    zegarkach odbywa się w ich osiach, a nie na zębatkach.

  • 4. Data: 2010-03-27 19:53:49
    Od: "ster" <s...@o...pl>

    > Jakies inne rozwiazania?

    mam takie zegarki, próbowałem - nie ma szans tego wyciszyć, jedyne co troche
    pomaga to wyciągnięcie wskazówki sekundnika

  • 5. Data: 2010-03-27 20:10:33
    Od: "Bodzio SE" <b...@v...pl>

    > mam takie zegarki, próbowałem - nie ma szans tego wyciszyć, jedyne co
    > troche pomaga to wyciągnięcie wskazówki sekundnika

    Można jeszcze spróbować odseperować obudowę mechanizmu od obudowy
    "wizualnej" (reszta zegarka). Jakieś dystanse gumowe.

  • 6. Data: 2010-03-27 20:32:41
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Grzechu pisze:
> [...]
    > do szycia lub WD40. Co bedzie lepsze i nie zatrzyma delikatnego mechanizmu?

    WD40 i inne mazidła go zakleją na amen po jakimś czasie.

    Szybszym rozwiązaniem powinna być niepełna macierz napięć zasilających.

    --
    P. Jankisz ;)
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-03-28 21:50:43
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > Szybszym rozwiązaniem powinna być niepełna macierz napięć
    > zasilających.

    Ale wtedy dokładność zegarka będzie cyklicznie zmienna z rytmem 2x
    na dobę i 6godzinnym ekstremum, nie jestem pewien, czy właścicielowi
    taki zegarek nie wyda się męczący na dłuższą metę.

    J.

  • 8. Data: 2010-03-29 16:55:56
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Grzechu" <m...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Chodzi mi po glowie posmarowanie osiek i zebow olejem wazelinowym do maszy
    > do szycia lub WD40. Co bedzie lepsze i nie zatrzyma delikatnego

    ----------------

    Nie wiem skad ta wiara w moce sprawcze WD-40? Onego czasu pewna pani
    wmawiała mi, ze jest to bardzo skuteczny srodek do smarowania rolek do
    jeżdzenia.
    Nie wiem czy ja wyprowadziłem z błedu mówiac, że jest to prosta droga do
    zrobienia sobie krzywdy?
    Teoretycznie można smarować elementy zegara zbudowanego na plastikowych
    częściach. choc z reguly jesli jest on wykonany z dobrych materiałow nie ma
    takiej potrzeby. Ale czysto teorytecznie dobre smarowanie lekko wycisza i
    przedluza zywotność mechanizmu.
    nawet niektóre zebatki mozna smarowac (te ktore sie szybko obracaja). Ale
    nalezy pamietac o tym że:
    - smar nie moze byc zbyt gesty lub za rzadki,
    - smar nie moze rozpuszczać lub powodowac korozji elementów smarowanych.
    - smary powinny byc specjalnego rodzaju (zegarmistrzowskie), a nie taki
    jakie się ma pod ręką.
    - przy smarowaniu trzeba sie liczyc z cyklicznym czyszczeniem mechanizmu.
    Albowiem smary (oliwy, oleje) lubią gęstnieć i przechowuja wszelkie brudy
    ze startym materialem z ktorego sa wykonane łozyska czy czopy na czele.

    Tanie kwarcowe zegary niesmarowane potrafia chodzic kilkadziesiat lat ( a
    moze i wiecej?) wiec smarowanie nie jest im potrzebne i zabawa w ich
    rozbieranie mycie i ponowne smarowanie tez nie.
    Ale rozumiem, że nie o oszczedzanie mechanizmu tu chodzilo tylko o hałas.
    Musze powiedziec ze przed laty ( latach 80-tych ubiegłego wieku) kupilem za
    ciekie pieniadze (3000 PRL-owskich zł) kwarcowy zegar produkcji polskiego
    METRONU z Torunia. Zegar przerzucał zebatke bodajze bezposrednio koła
    sekundowego (tego od sekundnika) za pomoca plastikowych widełek bedacych
    częścia silnika krokowego.
    Nie bylo to kolo zebate tak jak sie to teraz spotyka tylko jak wspomniałem
    rodzaj widełek. Hałas robilo to zwłaszcza w nocy, gdy ucho inaczej działa,
    ze nie mozna bylo spać. Zbudowałem rodzaj kokonu na mechanizm z gąbki i
    papieru z jakiego sie robi opakowania do soków. Akurat cos takiego mialem.
    Wiadomo ze tam jest tektura, folia aluminiowa i tworzywo sztuczne. Wyciszyło
    mi zegar znacznie, choc nie do konca. Zegar tylko nieznacznie bardziej
    odstawał od sciany.
    to byl rodzaj dodatkowej obudowy na sam mechanizm zegara, ktory tam byl na
    wierzchu ukryty za tarczą.
    Nie miem jak jest zbudowany ten zegar, ale moze udałoby sie go jakos
    wyciszyc gąbka czy filcem? Nieraz wystarczy przykleic punktowo kawałki, aby
    byl juz jakis zadawalajacy efekt.

    pzd. Janusz

  • 9. Data: 2010-03-30 05:59:00
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 27 Mar 2010 17:10:37 +0100, "Grzechu" <m...@m...com> wrote:

> [...]
    >do szycia lub WD40. Co bedzie lepsze i nie zatrzyma delikatnego mechanizmu?

    Ja kiedys powiesilem sobie zegar kwarcowy ze wskazowka i tez nie
    moglem spac. Po jakims czasu sie przyzwyczailem i po klopocie. Teraz
    to juz mi to nie przeszkadza.

    --
    ThinkXtra