  • 1. Data: 2018-06-23 14:12:04
    Temat: Kynar, płytki uniwersalne i stabilność - ten typ tak ma?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Do tej pory starałem się wszystkie swoje projekty budować na
    dedykowanych PCB. Jednak przy okazji eksperymentów nad procesorami retro
    sięgnąłem po metodę, z której właściwie nigdy nie korzystałem na większą
    skalę - płytki uniwersalne, srebrzanka (do prowadzenia masy i zasilania)
    oraz kynar (do linii sygnałowych).

    Właśnie uruchomiłem komputerek na MOS6502. Działają proste programy w
    kodzie maszynowym i BASIC-u. Jeśli zostawię go w spokoju, potrafi
    działać całymi dniami. Jednak dostrzegłem jedną rzecz - komputer jest
    wrażliwy na wstrząsy i wibracje. To znaczy w powietrzu nawet mogę
    potrząsać płytką dość mocno, jednak jeśli leży na stole to mocniejsze
    stukanie palcem przy krawędzi w końcu spowoduje zawieszenie. Zupełnie
    tak, jakby konstrukcja była wrażliwa na wstrząsy i naprężenia.

    To normalna dolegliwość tej metody montażu, czy powinienem gdzieś szukać
    wadliwego połączenia? Jest jakaś metoda, która mogłaby mi to ułatwić? A
    może przykręcenie płytki do solidnej obudowy załatwi sprawę?

  • 2. Data: 2018-06-23 18:47:23
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > To normalna dolegliwość tej metody montażu?

    Pierwszy system mikroprocesorowy oparty o 8080, z klawiaturą i
    wyświetlaczem, zrobiliśmy na płycie 30 x 30 cm właśnie tą metodą!
    Był bardzo intensywnie użytkowany przez studentów przez 8 lat - nie było
    żadnych problemów, więc to nie metoda montażu jest przyczyną Twoich
    kłopotów.

  • 3. Data: 2018-06-23 20:51:39
    Od: ajt <a...@a...com.pl>

    W dniu 2018-06-23 o 14:12, Atlantis pisze:
> [...]
    > stukanie palcem przy krawędzi w końcu spowoduje zawieszenie. Zupełnie
    > tak, jakby konstrukcja była wrażliwa na wstrząsy i naprężenia.

    Zimny lut lub pęknięta ścieżka zawsze mogą się trafić. Poza tym -
    scalaki w podstawkach? Bo jeśli tak, to tu może tkwić przyczyna :)
    Andrzej
    www.radom.city

  • 4. Data: 2018-06-23 21:06:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 23 Jun 2018 14:12:04 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Jednak dostrzegłem jedną rzecz - komputer jest
    > wrażliwy na wstrząsy i wibracje.
    Złącza lub wtyki. Podociskaj sprężyny, przeczyść. Jak się da, zrezygnuj.
    A przecież można postukać delikatnie w podejrzane miejsca, tak często da
    się dojść paskudy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-06-23 23:24:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.06.2018 20:51, ajt wrote:

    > Zimny lut lub pęknięta ścieżka zawsze mogą się trafić.

    Na to wygląda. Początkowo problem pojawiał się rzadko, ale najwyraźniej
    testy tylko nadwyrężyły to miejsce i teraz jest gorzej. Właściwie na
    chwilę obecną każde mocniejsze naciśnięcie na płytkę (takie, które
    spowoduje jej ugięcie) prowadzi do zawieszenia. Restart zwykle pomaga,
    ale nie zawsze. Czasem trzeba jeszcze ponownie naciskać płytkę albo
    odczekać. Jakiś sposób na debugowanie?

    > Poza tym - scalaki w podstawkach? Bo jeśli tak, to tu może tkwić
    > przyczyna :)

    Tak, wszystkie układy w podstawkach precyzyjnych.

  • 6. Data: 2018-06-24 00:12:29
    Od: ajt <a...@a...com.pl>

    W dniu 2018-06-23 o 23:24, Atlantis pisze:

> [...]
    > spowoduje jej ugięcie) prowadzi do zawieszenia. Restart zwykle pomaga,
    > ale nie zawsze. Czasem trzeba jeszcze ponownie naciskać płytkę albo

    Przelecieć fragment płytki lutownicą, sprawdzić czy pomogło, jak nie,
    zrobić to samo dla kolejnych ścieżek :)

    > Tak, wszystkie układy w podstawkach precyzyjnych.

    To polecam niedawny wątek:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topic/pl.mis
    c.elektronika/xp_ANnUdzyE
    Andrzej
    www.radom.city

  • 7. Data: 2018-06-24 09:15:18
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 23 czerwca 2018 14:12:06 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > wadliwego połączenia? Jest jakaś metoda, która mogłaby mi to ułatwić? A
    > może przykręcenie płytki do solidnej obudowy załatwi sprawę?

    Podobno nie ma głupich pytań, a jednak... Po co zadajesz pytanie, na które i tak
    znasz odpowiedź? Nawet początkujący hobbysta wie, że pająki tak mają. Raz się uda, a
    raz nie. Przyczyna też jest oczywista.

  • 8. Data: 2018-06-24 11:41:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > sięgnąłem po metodę, z której właściwie nigdy nie korzystałem na większą
    > skalę - płytki uniwersalne, srebrzanka (do prowadzenia masy i zasilania)

    Dawno temu komputery byly poszyte wlasnie kynarem i to owijanym na
    kolkach.

    I dzialalo to ponoc lepiej niz lutowane

    Odra wygladala jakos tak: plytki drukowane 20x20cm ze zlaczem na
    krawedzi, jedna obok drugiej - kilkadziesiat w rzedzie i ze trzy take
    rzedy. Zlacze cos kolo 200 pinow.
    I od tylu - piny tych zlacz polaczone jakby losowo, warstwa kynaru
    gruba na palec ...

    Choc w praktyce niezawodnosc tego ... no wymagalo sie klimatyzowanego
    pomieszczenia.

    J.

  • 9. Data: 2018-06-24 12:42:21
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 24.06.2018 o 00:12, ajt pisze:
> [...]

    1. Obejrzeć pod lupką luty.
    2. Delikatnie poruszać połączenia zrobione kynarem patrząc czy się wiesza.
    3. Kilkakrotnie powysuwać układy siedzące w DIPach aby przeczyścić styki.
    4. przelecieć...
    > Przelecieć fragment płytki lutownicą, sprawdzić czy pomogło, jak nie,
> [...]

    Pewnie wątek o złym styku układów w podstawkach precyzyjnych.
    Chyba podstawki precyzyjne już nie takie jak za czasów gdy byłem piękny
    i młody. Może przejść na tanie podstawki blaszkowe :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2018-06-24 12:45:28
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 24.06.2018 o 11:41, J.F. pisze:

    > Dawno temu komputery byly poszyte wlasnie kynarem i to owijanym na
    > kolkach.

    Ale owijało się specjalistycznym sprzętem. Elementy były nowe a nie
    kilkudziesięcioletnie.

> [...]
    > gruba na palec ...
    >
    > Choc w praktyce niezawodnosc tego ... no wymagalo sie klimatyzowanego

    Dziwne, a dopiero co pisałeś " I dzialalo to ponoc lepiej niz lutowane" :)

    --
    pozdrawiam
    MD