  • 41. Data: 2018-03-20 03:56:01
    Temat: Re: LED nixie
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:8bbf7aynx6qq.1cy8ysinfm07j$.dlg@40tude.net...
    > Ale takie rzeczy to tylko w sprzecie "popularnym", gdzie wrazenie
    > estetyczne u klienta ma znaczenie.

    Byle chłamu płacący nie weźmie, każe spieporzać i do innego pójdzie.

    > Przy innych moze byc wazniejsze ze te 7-seg lepiej czytelne niz nixie.

    Pewnie tak. Mnie natomiast zastanawia, czemu, 7-segmentowe, w jakiej bym
    formie widział (z nielicznymi tylko wyjątkami), czy to lite segmenty, czy
    złożone z małych kropek LED, są nieco pochylone w prawo...?

    > Swoja droga - nie bylo nixie 7 seg ?

    IMHO były. W sumie dlaczego nie?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 42. Data: 2018-03-20 04:11:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...usun.slupsk.pl>
    napisał w wiadomości news:5aa42e9c$0$31354$65785112@news.neostrada.pl...
    > odpowiednikiem triody i można zrobić na nim normalny wzmacniacz audio

    A jak ze współczynnikiem wzmocnienia i liniowością? Tylko się obawia, że ze
    względu na cieniutkie żarzenie, będzie to mocno mikrofonować, taki
    mechatron, czy jak mu tam...

    > lub radyjko :-) Na neonówce raczej się to nie uda.

    Ale generator jak najbardziej. A muszę się wczytać, czy zapłonem neonówki
    nie dało by się sterować w jakiś sposób z zewnątrz, dodatkowa elektrona,
    promieniowanie, pole elektryczne, krasnoludki. Jeśli tak, to zrobienie na
    niej czegoś grającego normalną muzykę, przestaje się wydawać nierealne.

  • 43. Data: 2018-03-20 09:27:22
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 20.03.2018 HF5BS <h...@...pl> napisał/a:

> [...]
    > promieniowanie, pole elektryczne, krasnoludki. Jeśli tak, to zrobienie na
    > niej czegoś grającego normalną muzykę, przestaje się wydawać nierealne.

    Sterować zapłonem mozna np. promieniowaniem jonizującym, ale to jest i
    tak sterowanie włącz wyłącz, neonówka ma tylko dwa stany. Równie dobrze
    możesz próbować robić wzmacniacz na tyratronie (tyrystorze) - to właśnie
    taka neonówka ze sterowanym zapłonem :)

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 44. Data: 2018-03-20 12:22:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Szcześniak" <t...@e...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > tak sterowanie włącz wyłącz, neonówka ma tylko dwa stany. Równie dobrze
    > możesz próbować robić wzmacniacz na tyratronie (tyrystorze) - to właśnie

    No, PWM i jadziem...

  • 45. Data: 2018-03-21 00:24:09
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    > No, PWM i jadziem...

    To będzie bardzo m.cz, bo czasów jonizacji i dejonizacji nie
    przeskoczysz. No i pamiętać należy, że tyratron można włączyć, ale już
    nie wyłączyć - łuk zgaśnie tylko jak wyłączysz prąd anody.

  • 46. Data: 2018-03-21 02:13:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 20 Mar 2018 23:24:09 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > To będzie bardzo m.cz, bo czasów jonizacji i dejonizacji nie
    > przeskoczysz. No i pamiętać należy, że tyratron można włączyć, ale już
    > nie wyłączyć - łuk zgaśnie tylko jak wyłączysz prąd anody.

    To opanowane - pierwsze falowniki energetyczne byly na tyratronach.

    J.

  • 47. Data: 2018-03-21 19:23:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To będzie bardzo m.cz, bo czasów jonizacji i dejonizacji nie

    Wiadomo, wyżej siura nie podskoczę.

    > przeskoczysz. No i pamiętać należy, że tyratron można włączyć, ale już
    > nie wyłączyć - łuk zgaśnie tylko jak wyłączysz prąd anody.

    Załatwi się i to - jakby przerzutnik, co jak zajarzy jeden łuk,
    automatycznie wygasi drugi, i tak na zmianę. Jak, to jeszcze się zastanowię.
    I może radia na tym nie zrobię, ale jakiś mały ruch posuwisto-zwrotny, to
    może-może? (choćby do mieszania herbaty w szklance, a co!) :) Skoro cuduje
    się miganie diodkami na całym pakiecie cyfrowym, Arduino, Pierduino, atmel,
    Wujek Zdzisiek, co ja robię na prostym MWA*, to nie zrobię czegoś na
    neonówce/tyratronie? Skoro się nie da, to muszę zobaczyć, jak bardzo się nie
    da :) I przy okazji wybadam, dokąd da się wzbudzić zwykły fotorezystor, bo
    skoro on niechętny szybkim zmianom, to muszę wiedzieć, gdzie ma swoje "wyżej
    ch... nie podskoczę".

    *MWA - po prostu - MultiWibrator Astabilny - a czego się spodziewaliście?
    :)))

  • 48. Data: 2018-03-22 06:36:47
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 21.03.2018 HF5BS <h...@...pl> napisał/a:

> [...]
    > skoro on niechętny szybkim zmianom, to muszę wiedzieć, gdzie ma swoje "wyżej

    Da się. W końcu małe tyratrony, takie jak 2D21, służyły właśnie do
    składania automatyki.

  • 49. Data: 2018-03-22 08:25:53
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 20.03.2018 o 04:11, HF5BS pisze:

    > A jak ze współczynnikiem wzmocnienia i liniowością? Tylko się obawia, że
    > ze względu na cieniutkie żarzenie, będzie to mocno mikrofonować, taki
    > mechatron, czy jak mu tam...

    W jednocyforwym wyświetlaczu VFD jest praktycznie taka sama katoda
    bezpośrednio żarzona jak w lampach bateryjnych z serii 1R5T, 1T4T, 1R5T,
    3S4T z radia turystycznego Szarotka.

> [...]
    > elektrona, promieniowanie, pole elektryczne, krasnoludki. Jeśli tak, to
    > zrobienie na niej czegoś grającego normalną muzykę, przestaje się

    Ale to jest generator relaksacyjny wykorzystujący różnicę między wyższym
    napięciem zapłonu i niższym napięciem gaszenia.

    Mam na myśli zwykłą neonówkę. Jak dodasz do niej elektrodę sterującą, to
    już nie będzie zwykła neonówka. Tak jakby do diody dodać siatkę
    sterującą i twierdzić, że do nadal tylko dioda ;-)

    Ale co byśmy nie kombinowali, fizyka lamp NIXE i VFD jest inna.

    Grzegorz

  • 50. Data: 2018-03-22 09:56:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-03-22 o 06:36, Tomasz Szcześniak pisze:

    > Da się. W końcu małe tyratrony, takie jak 2D21, służyły właśnie do
    > składania automatyki.

    Okrutnie dawno temu zrobiłem fotocelę na tyratronie (MTX90?) i
    fotooporniku (FOK ileś tam). O dziwo, to działało. Fotorezystor jest
    szybki przy wzroście oświetlenia, i przeraźliwie wręcz powolny przy jego
    spadku. Potem zamieniłem tyratron na tyrystor, i też działało :-)

    P.P.