  • 1. Data: 2020-06-01 17:47:53
    Temat: LEDki oświetleniowe...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Wątek zaczynający się LEDKami żyje już innym życiem -- po
    mutacjach genetycznych... Więc rozpoczynam osobny wątek...

    Weźmy jasne (50 W, 5 klm) LEDki nieściemnialne na 230 V
    i dajmy ogranicznik prądu (opornik) na niskim napięciu,
    bo mniemam, że wewnątrz oprawczyni jest zasilacz
    obniżający napięcie do 12 V i filtrujący tętniaki...

    Czy taki opornik ma sens? Czy skutecznie zmniejszy
    i moc ciągniętą ze ściany, i jasność oprawczyń?...
    Czy przyokazyjnie wydłuży czas życia LEDek? [będzie
    genem długowieczności?] Czy nie zakłóci zbyt mocno
    pracy LEDek -- czy nie popsuje: temperatury barwowej,
    CRI, niemrugalności itp.?

    Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
    jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?
    (oprawczynie byłyby w górze, zaś sprawcy zmian staliby
    znacznie niżej) [na drabinie ewolucyjnej?]

    Może nawet dałoby się wstawić włącznikoregulator
    w ścienną puszkę, tak by włączać światło tuż po
    wejściu do kuchni?...

    Gdyby można było łatwo (najlepiej zdalnie) regulować
    jasność i moc -- chyba wybrałbym 6 oprawczyń 120 cm,
    36 W, 3600 lm...

    -=-

    Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 2. Data: 2020-06-01 18:56:00
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]

    >bo mniemam, że wewnątrz oprawczyni jest zasilacz
    >obniżający napięcie do 12 V i filtrujący tętniaki...

    zle zakladasz.
    W srodku moze byc przetwornica ze stabilizatorem, a moze byc tylko
    kondensator ograniczajacy.
    Przy tej mocy - przetwornica.

    Napiecie wcale nie musi byc 12V - chyba, ze to te panele/listwy z
    tasmami.

    >Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
    >jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?

    Moze nie pomoc, jesli przetwornica ze stabilizatorem.

    Sciemnianie LED - temat rzeka.

    -sa typy "sciemnialne",

    -ale sie okazuje, ze potrzebuja specjalnego sciemniacza.

    -regulator napiecia, np autostransformator - moze nie zadzialac.

    >Gdyby można było łatwo (najlepiej zdalnie) regulować
    >jasność i moc -- chyba wybrałbym 6 oprawczyń 120 cm,
    >36 W, 3600 lm...

    A nie za jasno ?

    No i ... nie wystarczy ich wylaczac czesciami ?

    >Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

    Przeciez sam nie zrobisz zasilacza.

    J.

  • 3. Data: 2020-06-01 19:39:57
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 czerwca 2020 17:48:21 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:
    > Wątek zaczynający się LEDKami żyje już innym życiem...

    Przetwornice wewnątrz żarówek LED większych mocy mają sprzężenie zwrotne od prądu
    diod, a nie ich napięcia zasilania. Trzeba odczytać nazwę układu scalonego
    zastosowanego w przetwornicy, wyszukać w Google jego opis, zrozumieć zasadę działania
    zbudowanej na nim przetwornicy i dokonać zmian w wartościach elementów aby obniżyć
    prąd płynący przez diody. Wkładanie szeregowego z LEDami rezystora tylko pogorszy
    sytuację bo prąd płynący przez diody będzie taki sam, a na rezystorze będzie się
    wydzielało dodatkowe ciepło. Oprawka żarówki będzie cieplejsza :(

  • 4. Data: 2020-06-01 20:06:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > 36 W, 3600 lm...
    >
    > -=-
    >
    > Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

    Na p.b.b nie przeszkadzają mi Twoje konstrukcje retoryczne, ale na p.m.e
    może byś się sprężył i był ściśle merytoryczny.

    Są różne przetwornice. Bywają takie ze stabilizacją prądu i są one
    często stosowane do zasilania LEDów, ale nie mam pojęcia czy w LEDówkach
    też czy tylko w normalnej elektronice. Przy stabilizatorze prądu
    włączenie opornika w celu ograniczenia jasności jest nietrafionym pomysłem.

    Według mnie dla nie elektronika _najprostsze_ zrobienie sobie
    'wiecznego' oświetlenia w domu polegałoby na oparciu się na taśmach LED.
    Z tym, że należy:
    - wybrać dobre taśmy (z pamięci nie powiem co to znaczy),
    - dać im dobre odprowadzanie ciepła (np. nalepiać na konstrukcje z
    aluminium),
    - zasilić LEDy obniżonym napięciem tak aby świeciły 2x słabiej niż autor
    taśmy zaplanował.
    - skompensować to podwajając liczbę LEDów.

    Przypuszczam, że to obniżone napięcie to około 11V zamiast 12V.
    Napięcie ze standardowego zasilacza taśm LEDowych 12V można obniżyć
    opornikiem - wtedy trzeba go dobierać zależnie ile LEDów jest przez
    niego zasilane.
    Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
    https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwer
    salne-tht/micro-commercial-components/
    Na takiej diodzie straci się około 0,7V.
    Jak prąd nadal za duży to można dołożyć drugą, a jak to już za dużo to
    tę drugą dołożyć Schottkiego.
    Oczywiście energetycznie optymalniej będzie skonstruować zasilacz dający
    od razu odpowiednie napięcie ale piszę o nie elektroniku.
    P.G.

  • 5. Data: 2020-06-01 20:25:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ed53323$0$545$6...@n...neostrada.pl

    > W srodku moze byc przetwornica ze stabilizatorem, a moze byc
    > tylko kondensator ograniczajacy. Przy tej mocy - przetwornica.

    Więc co w tym złego, że dałbym rezystor między przetwornicę i LEDki?

    > Napiecie wcale nie musi byc 12V - chyba, ze to te panele/listwy z tasmami.

    Obojętne, jakie...

    > Moze nie pomoc, jesli przetwornica ze stabilizatorem.

    Przetwornica daje stałe napięcie czy stały prąd?
    IMO za tę cenę daje stałe napięcie...

> [...]

    > -ale sie okazuje, ze potrzebuja specjalnego sciemniacza.
    > -regulator napiecia, np autostransformator - moze nie zadzialac.

    Nie -- jeśli bym ściemniał... Matce i bez ściemniania byłoby
    ciemno. ;) Ale chcę oszczędzić energię i swoje oczęta...

    > No i ... nie wystarczy ich wylaczac czesciami ?

    Dużo roboty z wyłącznikami, ponadto kupiłbym uniwersalne
    120 cm i dostosowywałbym do pomieszczeń...

    - na szafki kuchenne matce
    (mógłbym dać 2x120 cm i dwa włączniki)
    - na szafki kuchenne sobie
    (mnie by starczyło kilkaset lumenów)
    - na szafki pokojowe matce
    (tu konieczna byłaby regulacja, i to ,,oddolna'')
    - za łóżko sobie
    (starczyłoby kilkaset lumenów+regulacja)
    - na sufity sobie
    (tu też mile widziana regulacja)
    - do garażu
    (można dać dużo, oby włączać ruchem)

    > Przeciez sam nie zrobisz zasilacza.

    Kupiłbym gotowe, ale regulowane...

    Matka nie będzie obsługiwała skomplikowanych
    urządzeń -- szkoda jej czasu i fatygi na taką obsługę...
    Natomiast ja lubię ściemniać -- choćby teraz ekran
    laptopa, by lepiej widzieć...

    Lubię też ściemniane okulary -- ale to inna klechda domowa...
    Nie mam światłowstrętu, nie mam depresji, ale oczom warto dawać odpoczynek...

    Nie lubię ogromnych kontrastów jasności...
    Niby szybko przystosowuję się do zmian natężenia światła, ale
    raczej lubię wyrównane oświetlenie, z małymi kontrastami jasności,
    stąd dążenie do świecenia w sufit czy za łóżko...

    Taśmy bez gładkich oprawek są dobre w chwili klejenia do szafek, ale że łapią brud...

    Nie chcę światła włączanego klaskaniem itp. -- raczej na ruch lub zbliżenie ręki...

    -=-

    Dla mnie mogłoby być dobre światło regulowane z laptopa (czy smartfonu,
    którego teraz nie mam) o ile można by było obyć się też bez laptopa itp...

    Idąc teraz do: kuchni,łazienki, wc czy gdziekolwiek -- włączyłbym z laptopa...
    Ale do tego musiałoby być także regulowanie ,,normalne''...

    -=-
    - tanio
    - jasno
    - z regulacją płynną lub wielostopniową
    (choćby czterostopniową: 1, 1/2, 1/4, 1/8)
    - łatwo w montażu
    - trwale

    -=-

    W necie świat nęci -- ale w sklepach jest inaczej...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 6. Data: 2020-06-01 20:39:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" rb3g2g$3nk$1$P...@n...chmurka.net

    > Są różne przetwornice. Bywają takie ze stabilizacją prądu

    Owszem, dlatego pytam.

    > - zasilić LEDy obniżonym napięciem tak aby świeciły
    > 2x słabiej niż autor taśmy zaplanował.

    OWSZEM!!!

    > - skompensować to podwajając liczbę LEDów.

    Dokładnie tak...

    > Przypuszczam, że to obniżone napięcie to około 11V zamiast 12V.
    > Napięcie ze standardowego zasilacza taśm LEDowych 12V można
    > obniżyć opornikiem - wtedy trzeba go dobierać zależnie ile
    > LEDów jest przez niego zasilane.

    Takie coś musi przepuszczać niebagatelną moc -- 50 W chociażby...

    > Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
    > https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwer
    salne-tht/micro-commercial-components/

    To też dobry pomysł...

    > Na takiej diodzie straci się około 0,7V.
    > Jak prąd nadal za duży to można dołożyć drugą, a jak to
    > już za dużo to tę drugą dołożyć Schottkiego.
    > Oczywiście energetycznie optymalniej będzie skonstruować

    Nie można kupić gotowego za kilka pln?
    Mogę sam zbudować, choć jestem leniwy...
    Mogę zlecić zbudowanie... (byłoby drogo)

    > zasilacz dający od razu odpowiednie napięcie ale piszę o nie elektroniku.

    Raczej:
    - regulowane napięcie z ograniczeniem do bezpiecznego
    - lub regulowany prąd z ograniczeniem do bezpiecznych
    parametrów (napięcie, natężenie, tempriczer -- niby
    natężenie zależy od napięcia, ale chyba warto zadbać
    o ograniczenie wszystkiego przy merdaniu jasnością)

    Można by nawet pokusić się o automagiczne dostosowywanie jasności do panujących
    warunków...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 7. Data: 2020-06-01 21:29:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A nie możesz sprawdzić co się stanie jak dołożysz opornik? Doświadczenie jest miarą
    poznania świata.

  • 8. Data: 2020-06-02 10:09:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    "J.F." 5ed53323$0$545$6...@n...neostrada.pl

    >Więc co w tym złego, że dałbym rezystor między przetwornicę i LEDki?

    Zadziala, albo nie zadziala, grzac sie bedzie.

    >Obojętne, jakie...

    Tylko zasilaczy na 12V pelno, a na 55V to niekoniecznie.

    >Przetwornica daje stałe napięcie czy stały prąd?
    >IMO za tę cenę daje stałe napięcie...

    W cenie znikoma roznica.

    > Sciemnianie LED - temat rzeka.
    [...]

    >Kupiłbym gotowe, ale regulowane...

    no i widzisz - jak Ci sie te lampy tak bardzo podobaja, to trzeba
    kupic jedna, rozebrac, zobaczyc jaki tam zasilacz.
    Przydalby sie fachowy elektronik, bo prawdopodobnie uda sie dorobic
    regulacje do istniejacego zasilacza.

    Albo kupujesz lampe z regulacja.

    Albo ... kupujesz trzy mniejsze lampy, i instalujesz dwa lub wiecej
    wylacznikow.

> [...]
    >raczej lubię wyrównane oświetlenie, z małymi kontrastami jasności,
    >stąd dążenie do świecenia w sufit czy za łóżko...

    W kuchni sie raczej na sufit nie gapisz, wiec taka duza lampa LED na
    suficie powinna dobrze dzialac.

> [...]
    >laptopa...
    >Ale do tego musiałoby być także regulowanie ,,normalne''...

    naprawde wolisz odpalic laptopa, zeby wlaczyc swiatlo w lazience ? :-)

    J.

  • 9. Data: 2020-06-02 13:45:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Takie coś musi przepuszczać niebagatelną moc -- 50 W chociażby...

    Element włączony w szereg z jakimś obciążeniem nie 'widzi' jaką
    przepuszcza moc. On 'widzi' tylko prąd który przez niego przepływa i moc
    która się na nim wydziela.

    Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym
    straci się 1V to:
    Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu
    to taśma pobierze około 25W. Można do tego podejść na zasadzie proporcji
    - jak 11V to 25W to 1V to 2.3W.
    Więc ten element przepuszczający niebagatelną moc będzie sam miał moc 2.3W.
    Jeśli w związku z tym podwoisz liczbę LEDów to oczywiście na tym
    elemencie szeregowym będzie 4.6W.

    salne-tht/micro-commercial-components/

    > To też dobry pomysł...

    Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.
    Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć
    na kilka kawałków i do każdego dać osobną diodę.

    > Nie można kupić gotowego za kilka pln?

    Nie wiem.
    Była tu kiedyś dyskusja. Jest tu ktoś, kto całe oświetlenie w domu sobie
    zrobił na LEDach. On chyba podawał jakieś linki do zasilaczy za grosze,
    które kupuje.
    Według mnie napięcie 11V jest nietypowe i na pewno łatwiej kupić
    zasilacze 12V.

> [...]
    >   natężenie zależy od napięcia, ale chyba warto zadbać
    >   o ograniczenie wszystkiego przy merdaniu jasnością)

    Do regulacji jasności LED lepiej się sprawdzi regulacja prądu bo jasność
    LEDów jest proporcjonalna do prądu. A przy regulacji napięcia to dla tej
    samej wartości napięcia może być różna jasność np. zależnie czy LEDy
    gorące czy zimne.

    Nie mówię, że to jest optymalne rozwiązanie, ale pierwsza w miarę prosta
    opcja jaka mi przychodzi do głowy jakbym chciał zrobić sobie regulację
    jasności taśm LED to byłoby zrobienie impulsowej przetwornicy z
    regulacją prądu zasilanej z kupnego zasilacza do LEDowych taśm (pozwala
    to nie zajmować się kwestią izolacji od sieci AC).
    Na każdym zasilaczu (step-down) musi wystąpić jakiś spadek napięcia, ale
    skoro i tak chcemy się ograniczyć (ze względu na żywotność LEDów) do 11V
    to ten 1V powinien pozwolić się zmieścić z naszym regulatorem prądu.

    > Można by nawet pokusić się o automagiczne dostosowywanie jasności do
    > panujących warunków...

    Z dostosowywaniem się do jasności to mam kiepskie doświadczenia.
    Zrobiliśmy do naszego systemu wyświetlacz aktualnego czasu automatycznie
    dopasowujący się do oświetlenia.
    Najpierw zrobiłem to na fotorezystorach z TME.
    Po kilku latach nie do kupienia.
    No to przerobiłem płytkę na jakiś (przewlekany - bo punkt pomiaru musi
    być powyżej płytki) czujnik półprzewodnikowy (oczywiście wymagało to też
    przeliczenia charakterystyk pomiaru jasności i zmiany oprogramowania).
    Po kilku latach - Obsolete.
    No to znalazłem jakiś SMD i zrobiłem dla niego maleńką płyteczkę do
    montażu jej na długich drutach - że jakby element przewlekany.
    Po pierwsze się okazało, że trafiłem na element typu popcorn (coś
    ostatnio zaczęli w elementach optycznych takiego stosować, że
    przylutowanie tego graniczy z cudem) i 50% się psuło, a po drugie po
    kilku latach znów Obsolete.
    Niedawno znów wyszukiwałem czym by to badziewie zastąpić. Wybrałem coś
    nowego. Zmontowaliśmy 50 sztuk - starczy na 2..3 lata i przy kolejnym
    montażu pewnie znów się okaże że element już nie do dostania.

    No i zdarza się, że klienci zgłaszają, że nasz wyświetlacz musi mieć
    jakiś problem z zakłóceniami bo reaguje na iskrzenie w przełączniku przy
    gaszeniu światła i przygasa :)
    P.G.

  • 10. Data: 2020-06-02 17:18:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ed60957$0$17351$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > Przydalby sie fachowy elektronik, bo prawdopodobnie uda sie
    > dorobic regulacje do istniejacego zasilacza.

    Dawno kupiłbym jedną, gdyby transport jednej był za free.
    Chyba kupię ze dwie czy trzy i uzupełnię do 100 plnów
    innymi LEDkami, choćby bulbami czy kwadratowymi plafonami...

    > Albo kupujesz lampe z regulacja.

    ________ .___ .__ _________
    / _____/ __| _/______|__| ___\_____ \
    / \ ___ / __ |\___ / |/ __ \ / __/
    \ \_\ \/ /_/ | / /| \ ___/| |
    \______ /\____ |/_____ \__|\___ >___|
    \/ \/ \/ \/<___>

    http://patorjk.com/software/taag/#p=display&v=3&f=Gr
    affiti&t=Gdzie%3F

    __________ __ __
    _________
    \____ /____ |__|____ | | _______ ____ ____ ____ ___\_____
    \
    / /\__ \ | \__ \ | |/ /\__ \ _/ ___\/ __ \ / \_/ __ \ /
    __/
    / /_ / __ \_ | |/ __ \| < / __ \_ \ \__\ ___/| | \ ___/| |
    /_______ (____ / /\__| (____ /__|_ \(____ / \___ >___ >___| /\___ >___|
    \/ \/ \______| \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/<___>

    > Albo ... kupujesz trzy mniejsze lampy, i instalujesz dwa lub wiecej wylacznikow.

    Też można...

    > W kuchni sie raczej na sufit nie gapisz, wiec taka
    > duza lampa LED na suficie powinna dobrze dzialac.

    Lepiej niż wisząca...

    > naprawde wolisz odpalic laptopa, zeby wlaczyc swiatlo w lazience ? :-)

    Laptop jest zwykle włączony i zastrzegłem:
    o ile można by było obyć się też bez laptopa itp...

    Teraz, leżąc przed laptopem i zamierzając iść
    gdziekolwiek, mógłbym z laptopa włączyć światło...