  • 1. Data: 2018-10-04 16:20:44
    Temat: LM317 a wewnętrzne źródło napięcia odniesienia, 6V3?
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy ktoś się gdzieś natknął jakie napięcie ma wewnętrzne źródło napięcia
    odniesienia w LM317?
    Bo z moich obserwacji gdybam, że nie jest to widoczne na zewnątrz typowe
    1,25V
    Patrząc na strukturę wewnętrzną
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf
    strona 12
    rozdział 8.2 Functionalny block diagram, widać tam Zenerkę (pewnie jakieś
    złącze EB zasialne napięciem wstecznym) D1 na napięcie 6V3 zasilaną FET-em
    Q1 - czyli wygląda na źródło prądowe minimalizujego pływanie napięcia przy
    zmianach napięcia wejściowego. Czyli gdybam, że wzorzec chodzi na 6V3 i
    dopiero kolejne bloki tworzą sobie dopiero napięcie 1,25V - widoczne już na
    nogach stabilizatora.
    Jak się zmienia napięcie wejściowe dla LM317, od wartości rzędu 20V do
    dolnego progu w okolicy 6V, to wyjściowe napięcie ustawione na wartość równą
    temu zewnętrznemu Uout=Uref =1,25V (czyli noga ADJ do masy), jakoś się
    stabilnie trzyma. Schodząc poniżej 6V widać, że już zaczyna też szybciej
    płynąć w dół to niby referencyjne 1,25V - czyli tak jakby następował koniec
    stabilizacji napięcia odniesienia.
    A chcąc uzyskać minimu 1,25V na wyjściu, zakłada się teoretycznie, że na
    wejście damy ze 3V zapasu względem napięcia wyjściowego (żeby w ciepło jak
    najmniej szło) i będzie gadać, a tu się okazuje, że już poniżej 6V na
    wejściu stabilizator licho stabilizuje.
    Nie natknąłem się w przeglądanych pdf aby gdzieś podano jakie minimalne
    napięcie zasilania. Podają tylko, że Vin-Vout >= 3V
    Więc przy np 12V out gada bez problemu przy 15V na wejściu.
    Ale dla przypadku Uout=1,25V już ta zależność, że minimum różnicy "3V"
    kiepsko się sprawuje.

  • 2. Data: 2018-10-04 17:10:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >że wzorzec chodzi na 6V3 i dopiero kolejne bloki tworzą sobie dopiero
    >napięcie 1,25V - widoczne już na nogach stabilizatora.

    Ale tam nie masz 6.3V.

    Tzn - napiecie Vin-Vout moze byc duze, ale moze byc tez male, rzedu
    1.5V.

    Napiecia zasilania uklad wcale nie widzi - widzi tylko potencjaly na
    liniach Vin, Vout i ADJ.
    I otwiera sie lub zamyka w zaleznosci od Vout-ADJ, stabilizujac 1.25V.

    Wiec trzeba spojrzec na ADJ ... hm, glupia sprawa, rzeklbym, ze jak
    spadnie potencjal ponizej ok 0.6V wzgledem Vout, to sie otworza Q17 i
    Q19.

    Chyba spadek napiecia na R14 trzeba doliczyc.
    I byc moze tam sie gdzies kryje uklad kompensujacy wplyw temperatury.

    Tak czy inaczej - D1 ma spora szanse nie osiagnac 6.3V, i bedzie na
    niej tylko Vin-Vout.
    Ale po co m w takim razie ta D1 ?

    Hm, przeciez prad ADJ jest w katalogu, 50uA typowo i 100uA max , co
    nam daje 0.6-1.2V spadku na 12kohm ... cos mi sie tu nie zgadza...

> [...]
    >zaczyna też szybciej płynąć w dół to niby referencyjne 1,25V - czyli
    >tak jakby następował koniec stabilizacji napięcia odniesienia.

    A nie powinno, bo powinien juz gdzies tak od 2V spadku napiecia
    dzialac.

    J.

  • 3. Data: 2018-10-04 17:22:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-10-04 o 16:20, jedrek pisze:
> [...]
    > Więc przy np 12V out gada bez problemu przy 15V na wejściu.
    > Ale dla przypadku Uout=1,25V już ta zależność, że minimum różnicy "3V"

    Patrząc na wykresy na dole strony 8 to chyba jednak tak nie jest (nie
    żebym tego układu często używał i sprawdzał takie zależności).
    Patrząc na schemat, to owa zenerka jest tylko pomocniczym źródłem
    zasilania.
    Na stronie
    https://en.wikipedia.org/wiki/LM317
    jest z kolei informacja że ten układ ma właśnie źródło 1.25V. Myślę że
    okolice Q17 i Q19 to początek tego, czego szukasz. Tak strzelam, bez
    specjalnej analizy układu. Lewa strona to chyba bezpiecznik termiczny.

    Ale może masz układy innego producenta.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2018-10-04 18:33:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Więc przy np 12V out gada bez problemu przy 15V na wejściu.
    > Ale dla przypadku Uout=1,25V już ta zależność, że minimum różnicy "3V"

    Dlaczego?
    Przecież scalak w obu przypadkach jest w dokładnie takiej samej sytuacji
    (na wyjściu 1,25 względem Adj, na wejściu 4,25 względem Adj.

    Moim zdaniem te 1,25 to suma spadku 50uA*12k(R14)+Ube Q17. Prąd płynący
    w R14 jest stabilizowany Q19, Q18, Q16.
    Przy małym prądzie LM317 wcale nie wymaga Vin-Vout>=3V. Z wykresu 5
    wynika, że jest to około 2,65-1,25=1,4V.
    Mam jednego LM317 zmontowanego w układzie źródła prądowego przełączanego
    jumperem między 0,5mA a 1A w szeregu 1,2,5. Używam czasem do obciążenia
    badanego źródła napięcia (LM-a łapię wtedy imadłem w charakterze radiatora).
    Oderwałem się na chwilę od pisania i zrobiłem eksperyment. Podłączyłem
    to obciążenie do zasilacza laboratoryjnego. Przy 3V3 doszedłem do 200mA.
    Aby uzyskać 500mA musiałem podnieść U do 3V4, a aby uzyskać 1A do 3V8
    (nie szukałem dokładniejszej wartości niż co 0V1).
    Czyli przy 1A wystarczyło Vin-Vout = 2,55V. żadna dioda 6V3 na pewno
    jeszcze nie zaczyna przewodzić.
    P.G.

  • 5. Data: 2018-10-04 19:05:51
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 04.10.2018 o 18:33, Piotr Gałka pisze:
    [...]
    > Mam jednego LM317 zmontowanego w układzie źródła prądowego przełączanego
    > jumperem między 0,5mA a 1A w szeregu 1,2,5.

    Jakim sposobem zrobiłeś źródło prądowe 0.5mA na kostce, która ma
    minimalny prąd zasilania max 5mA, typowo 3.5mA? Zasilanie kostki idzie
    przez obciążenie, minimalny prąd źródła prądowego to więc 5mA.

    P.P.

  • 6. Data: 2018-10-04 20:21:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > minimalny prąd zasilania max 5mA, typowo 3.5mA? Zasilanie kostki idzie
    > przez obciążenie, minimalny prąd źródła prądowego to więc 5mA.

    Masz rację - trochę nakłamałem, bo zawiodła pamięć.

    Robiłem to (kilkanaście lat temu) wyłącznie jako eksperymentalne
    obciążenie dla stabilizatorów 5V i dla 5V dobrałem oporniki aby mieć
    obciążenie 0.5mA, 1mA, 2mA, ... i tak opisałem jumper i tak zapamiętałem.

    Wprawdzie minimalny prąd źródła prądowego na LM317 nie może być 0.5mA,
    ale też nie musi być co najmniej 5mA.

    Sprawdziłem prąd przy 5V / 10V / 15V.
    Jumper na 0.5mA - daje mi odpowiednio: 0.49 / 1.71 / 2.12 - tragedia.
    Jumper na 1mA - daje 1.00 / 1.30 / 1.40 - lepiej.
    Jumper na 2mA - daje 2.00 / 2.00 / 2.01 - wydaje się już bardzo dobrze.

    Się zdziwiłem, że przy 15V z większym opornikiem (dla 0,5mA) mam większy
    prąd niż z mniejszym (dla 2mA). Sprawdziłem 2 razy - tak jest. No cóż -
    poza katalogowymi parametrami pracy można się wszystkiego spodziewać.

    Nie mam pozycji typu 1.5mA - być może gdzieś tam jest próg od którego
    przy zasilaniu 5..15V jest już to źródłem prądowym.

    Schematy wewnętrzne LM317 różnych producentów są nieco inne i scalaki
    faktycznie inaczej się zachowują gdy pracują poza normalnymi warunkami.

    Używam LM317L z dzielnikiem 3k3/47k (czyli niby 0,4mA) jako
    zabezpieczenie wejścia dla przepięć do 50V przy minimalnych stratach
    prądu. Próbowałem zamiast dzielnika dać tylko Zenerkę od Adj do GND, ale
    LM317L gdy miał być w zakresie aktywnym to się wzbudzał. Za nim jest
    inny stabilizator, który nie wytrzyma 50V i dlatego dołożyłem przed nim
    tego LM317L.
    P.G.