  • 1. Data: 2016-12-05 17:22:44
    Temat: LPF sterowany cyfrowo - prośba o sprawdzenie schematu
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Z okazji zmiany wzmacniacza do subwoofera w samochodzie chcę też przerobić
    przedwzmacniacz do niego.

    Założenie jest takie, żeby enkoderem w kabinie móc zmieniać wzmocnienie i
    pasmo filtra dolnoprzepustowego.

    Narysowałem takie coś:

    http://www.chmurka.net/r/lpf3.png

    Uwagi i konstruktywna krytyka mile widziane.

    P.S. Jak policzyć dławiki na zasilaniu? Oszacowałem 100uH, ale nie znam
    wzoru...

    Pozdr.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-12-05 18:34:11
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-05 o 17:22, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    >
    > Narysowałem takie coś:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/lpf3.png
    >
    > Uwagi i konstruktywna krytyka mile widziane.
    Jeżeli IC3C ma Ci regulować poziom sygnału na wyjściu to w tej
    konfiguracji jak narysowałeś wzm jego będzie zawsze 1 ;)
    Koniec potencjometru zwart ze ślizgaczem trzeba rozłączyć i połączyć
    przez kondesator z masą.

    > P.S. Jak policzyć dławiki na zasilaniu? Oszacowałem 100uH, ale nie znam
    > wzoru...
    Wg mnie za małe, L4 10uH to wartość symboliczna, myślę że 1mH coś już da.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 3. Data: 2016-12-05 23:54:52
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Jeżeli IC3C ma Ci regulować poziom sygnału na wyjściu to w tej
    > konfiguracji jak narysowałeś wzm jego będzie zawsze 1 ;)

    Racja, nie wiem co mialem w glowie :) Dzieki.

    > Koniec potencjometru zwart ze ślizgaczem trzeba rozłączyć i połączyć
    > przez kondesator z masą.

    Czemu przez kondensator (i jakiej wartosci)?

    > Wg mnie za małe, L4 10uH to wartość symboliczna, myślę że 1mH coś już da.

    L4 dalem 10uH, bo te MCP raczej duzo pradu nie biora... L1 w takim razie
    tez zwiekszyc?

    A L2 i L3?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2016-12-06 10:33:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    >
    > Narysowałem takie coś:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/lpf3.png
    >
    > Uwagi i konstruktywna krytyka mile widziane.

    Z jakę częstotliwością pracuje ATMega? Zakładając 8MHz masz jakieś 15mA
    na zasilaniu i te malutkie tranzystorki w stabilizatorze ugotują się.

    P.P.

  • 5. Data: 2016-12-06 10:39:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-12-05 o 23:54, Adam Wysocki pisze:

    > Racja, nie wiem co mialem w glowie :) Dzieki.

    > Czemu przez kondensator (i jakiej wartosci)?

    Aby nie wzmacniać napięcia stałego. Pojemność kondensatora musi być na
    tyle duża, aby nie ciąć niskich częstotliwości ( "dolna" część
    potencjometru z tym kondensatorem tworzą filtr górnoprzepustowy).

    P.P.

  • 6. Data: 2016-12-06 18:28:30
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    > Racja, nie wiem co mialem w glowie :) Dzieki.
    Proszę :) jakoś od razu mnie to ukłuło w oczy.

    > Czemu przez kondensator (i jakiej wartosci)?
    Tak jak ci już napisano, aby wzmacniać tylko sygnał, najlepiej połączyć
    dwa, elektrolit + zwykły polipropylen lub coś podobnego, nie ceramiczny
    smd, się nie nadaje tutaj w tym układzie.

    > A L2 i L3?

    Są w zasadzie zbędne, tranzystory filtrują, dla częstotliwości
    akustycznych wystarczająco dobrze, tyle że masz chyba zbyt dużą moc na
    nich traconą,(teraz dojrzałem jakie tam napięcie masz) zamiast dławików
    daj rezystory odpowiedniej mocy aby zbić nadmiar napięcia, dla procka
    dałbym stabilizator albo jeszcze lepiej przetwornicę obniżającą.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 7. Data: 2016-12-08 12:59:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Aby nie wzmacniać napięcia stałego. Pojemność kondensatora musi być na
    > tyle duża, aby nie ciąć niskich częstotliwości ( "dolna" część
    > potencjometru z tym kondensatorem tworzą filtr górnoprzepustowy).

    Znalazłem takie coś: "It is typically chosen to be equal in impedance to
    R1 at the lowest frequency required - this will give a -3dB fall at this
    frequency."

    Zmieniłem potencjometr na 47k, załóżmy że będzie ustawiony tak, że
    między wejściem a masą będzie 1k (mniej raczej nie, mimo że chcę mieć
    regulację od zera), wtedy przy 10uF mamy przy 20Hz 795R, wygląda OK.

    Tylko jak go spolaryzować, jak tam będą sygnały zarówno powyżej masy jak
    poniżej? Czy może spolaryzować go plusem do rezystora, a minusem do minusa
    zasilania opampów, a nie do masy?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2016-12-08 13:09:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Tak jak ci już napisano, aby wzmacniać tylko sygnał, najlepiej połączyć
    > dwa, elektrolit + zwykły polipropylen lub coś podobnego, nie ceramiczny
    > smd, się nie nadaje tutaj w tym układzie.

    Dzięki :) A czemu nie może być ceramiczny SMD? Za duży ESR?

    > Są w zasadzie zbędne, tranzystory filtrują, dla częstotliwości
    > akustycznych wystarczająco dobrze,

    Tego nie wiedziałem.

> [...]
    > tam napięcie masz) zamiast dławików daj rezystory odpowiedniej mocy aby
    > zbić nadmiar napięcia, dla procka dałbym stabilizator albo jeszcze

    No tak, przy 15mA na linii 2.7V mamy 0.6W na tranzystorze... za dużo dla
    tych sygnałowych BC. A może użyć po prostu tranzystorów mocy?

    Ciężko znaleźć stabilizator, który przyjmie tak wysokie napięcie i będzie
    regulowany. LM317 ma maksymalną różnicę napięć 40V. Chyba żeby 2.7V zrobić
    z 14.4V, ale wtedy dodatkowo obciążamy (i wprowadzamy cyfrowe zakłócenia)
    na linię 14.4V.

    Przetwornica to też jakaś opcja, tym bardziej że driver do niej i tak
    jest (w innej przetwornicy, która robi te +/- 45V z samochodu)...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2016-12-08 13:20:26
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Z jakę częstotliwością pracuje ATMega? Zakładając 8MHz masz jakieś 15mA
    > na zasilaniu i te malutkie tranzystorki w stabilizatorze ugotują się.

    Pewnie będę chciał ją puścić z 8MHz (albo nawet dorzucić kwarc i z 16,
    jeszcze muszę to policzyć), żeby wyrobić się z próbkowaniem sygnału (do
    sterowania dwukolorowego LED-a, informującego o wysterowaniu; im wyższy
    poziom sygnału tym LED bardziej czerwony), więc racja, liczmy nawet 23mA
    (16MHz, procesor cały czas aktywny) + ze 2mA na LEDy (bo nie będą świeciły
    razem) + 1mA przez wciśnięty przycisk (z pullupa) i robi się z tego 1W...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2016-12-08 13:31:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > No tak, przy 15mA na linii 2.7V mamy 0.6W na tranzystorze... za dużo dla
    > tych sygnałowych BC. A może użyć po prostu tranzystorów mocy?

    BD139 / BD140 wyglądają sensownie...

    --
    http://www.chmurka.net/