  • 1. Data: 2014-10-28 21:22:31
    Temat: Łączenie aku litowych
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Czy można łączyć równolegle akumulatory litowe z wbudowanym układem
    zabezpieczającym w każdym ogniwie? Np z serii 18650.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 2. Data: 2014-10-28 22:28:34
    Temat: Re: Łączenie aku litowych
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-10-28 21:22, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > Czy można łączyć równolegle akumulatory litowe z wbudowanym układem
    > zabezpieczającym w każdym ogniwie? Np z serii 18650.

    W pakietach do laptopów są łączone po dwa właśnie takie, a potem 3
    pakiety szeregowo do elektroniki kontrolującej.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2014-10-29 08:13:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    janusz_k pisze:

    > W pakietach do laptopów są łączone po dwa właśnie takie, a potem 3
    > pakiety szeregowo do elektroniki kontrolującej.

    Tylko że fabryka łączy je bez zabezpieczeń, nie widzę sensu łączenia
    równoległego z indywidualnymi zabezpieczeniami aczkolwiek będzie działać.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-10-29 09:02:26
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :

    > Tylko że fabryka łączy je bez zabezpieczeń, nie widzę sensu łączenia
    > równoległego z indywidualnymi zabezpieczeniami aczkolwiek będzie działać.

    Uściślę, może niejasno napisałem. Na razie mam pomysł na łączenie
    tylko 2 sztuk. Ogniwa typu protected. Jeśli podłączymy takie, to
    każde z nich ma własne zabezpieczenie przed rozładowaniem i
    przeładowaniem. Oczywiście mowa o jednym producencie, typie i serii.
    Jak jedno się wyłączy, to drugie jeszcze będzie działać.
    Łącząc ogniwa bez PCB i tak musiałbym dać jakiś układ
    zabezpieczający taki komplet. Licząc się z tym, że jak kiedyś padną,
    to od razu dwa. W dalekiej przyszłości pewnie.

    Na razie tylko rozważam obie opcje. Ta z pytania mnie tylko
    intryguje, czy nie ma jakichś przeciwwskazań tego typu łączenia.
    Trochę przegrzebałem gogla i nie znalazłem jasnej odpowiedzi.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 5. Data: 2014-10-29 10:01:08
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-10-29 o 09:02, Zbynek Ltd. pisze:
    > Łącząc ogniwa bez PCB i tak musiałbym dać jakiś układ zabezpieczający
    > taki komplet. Licząc się z tym, że jak kiedyś padną, to od razu dwa.

    Uszkodzenie na zwarcie ogniwa jest raczej rzadkie i kończy się chyba bum
    niezależnie od tego czy ogniwo ma zabezpieczenie czy nie.
    W wypadku normalnego starzenia obserwujesz jedynie zmniejszenie
    wypadkowej pojemności tandemu ale gorsze ogniwo nie "psuje" raczej lepszego.
    Pomysł ze stosowanie ogniw z indywidualnym zabezpieczeniem powinien się
    sprawdzić przy łączeniu w układzie nP natomiast przy połączeniach mSnP
    już nie jest najlepszy ze względu na brak balansowania ogniw.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2014-10-29 19:13:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    [..]
    > Jak jedno się wyłączy, to drugie jeszcze będzie działać.

    Niekoniecznie, zależy od przyczyny wyłączenia.

    > Łącząc ogniwa bez PCB i tak musiałbym dać jakiś układ zabezpieczający
    > taki komplet. Licząc się z tym, że jak kiedyś padną, to od razu dwa. W
    > dalekiej przyszłości pewnie.

    Jeśli ich ładowanie będzie CCCV z prawidłowo dostosowanym prądem, jeśli
    będziesz odcinał gdy napięcie spadnie do 3V a pobór prądu nie przekroczy
    10C to nie potrzebujesz tych płyteczek.

    > Na razie tylko rozważam obie opcje. Ta z pytania mnie tylko intryguje,
    > czy nie ma jakichś przeciwwskazań tego typu łączenia. Trochę
    > przegrzebałem gogla i nie znalazłem jasnej odpowiedzi.

    Bezwzględnych przeciwwskazań nie ma, chyba że chcesz wziąć z ogniw
    większy prąd niż zabezpieczenie pozwoli.
    Nie ufałbym bezgranicznie tym zabezpieczeniom, często odcinają dopiero
    przy 2,5V

  • 7. Data: 2014-11-01 19:34:23
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :

    > Jeśli ich ładowanie będzie CCCV z prawidłowo dostosowanym prądem, jeśli
    > będziesz odcinał gdy napięcie spadnie do 3V a pobór prądu nie przekroczy
    > 10C to nie potrzebujesz tych płyteczek.

    No właśnie po to ma być PCB, żeby wyłączyło się samo. Gorzej, gdy
    właśnie te układy, czy to wbudowane, czy to osobne, odcinają dopiero
    przy 2,5V. (Albo poszukam innych). Czyli niby zgodnie z warunkami
    technologicznymi. Ale nie bez powodu np. komórka wyłącza się już
    przy spadku poniżej 3,30V.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 8. Data: 2014-11-02 02:34:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > No właśnie po to ma być PCB, żeby wyłączyło się samo. Gorzej, gdy

    Może być, tylko upewnij się że prąd odcięcia Ciebie satysfakcjonuje. Ale
    i tak powtarzam, to jest zabezpieczenie, OSTATNIA a nie jedyna deska
    ratunku.

> [...]
    > przy 2,5V. (Albo poszukam innych). Czyli niby zgodnie z warunkami
    > technologicznymi. Ale nie bez powodu np. komórka wyłącza się już przy

    Powód jest dość śmieszny, przypuszczam że jest to rozwiązanie bezmyślnie
    skopiowane z palmtopów które nie zapisywały aktualnego stanu np
    konfiguracji i każde wydojenie lub wyjęcie baterii oznaczało reset
    urządzenia i utratę danych niezapisanych do flash'a, wyłączenie przy
    3,3V dawało userowi szansę na naładowanie zanim to nastąpi.

  • 9. Data: 2014-11-03 10:22:29
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :

    > Może być, tylko upewnij się że prąd odcięcia Ciebie satysfakcjonuje. Ale
    > i tak powtarzam, to jest zabezpieczenie, OSTATNIA a nie jedyna deska
    > ratunku.

    Prądu się nie obawiam. Przewidywany max pobór 1,5A. Przy 2 ogniwach
    to po 0,75 na sztukę. Prąd odcięcia przez PCB to ok. 6A.

> [...]
    > urządzenia i utratę danych niezapisanych do flash'a, wyłączenie przy
    > 3,3V dawało userowi szansę na naładowanie zanim to nastąpi.

    Wydojenie do minimalnego dozwolonego napięcia nie jest destrukcyjne,
    ale wpływa ujemnie na żywotność. Stąd może to ograniczenie do 3.3.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 10. Data: 2014-11-03 21:59:41
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 11/03/2014 10:22 AM, Zbynek Ltd. wrote:
    > Wydojenie do minimalnego dozwolonego napięcia nie jest destrukcyjne, ale
    > wpływa ujemnie na żywotność. Stąd może to ograniczenie do 3.3.

    Z mojego doświadczenia i pomiarów, to nawet w ogniwach, które mają w
    datasheecie podane dolne napięcie rozładowania na 2.5V, to
    charakterystyka rozładowania jest mniej więcej taka:
    - 98-99% pojemności to rozładowanie z 4.2 do 3.5V
    - 1-2% to zejście z 3.5 do 2.5V

    Czyli tak jak piszesz - nie opłaca się za bardzo rozładować akumulatora,
    bo pożyje krócej i może też już nie wystarczyć ładunku na czysty
    shutdown (zapis we flashu na koniec baterii lepiej robić z jakimś
    zapasem, żeby sobie tego flasha nie zepsuć).

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg