  • 1. Data: 2019-09-23 01:11:38
    Temat: Łamanie tajników liczb przeklętych...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Ponoć w Googlach można znaleźć wszystko -- nawet kwantowy komputer... ;)

    https://tech.wp.pl/google-zbudowalo-najpotezniejszy-
    komputer-kwantowy-na-swiecie-totalny-przelom-6426886
    742259329a

    W 3 minuty i 20 sekund dokonał tylu obliczeń, ile
    najpotężniejszy superkomputer mógłby dokonać
    w ciągu 10 tysięcy lat.

    Czy nadszedł czas łamania kryptozabezpieczeń?

    Czy '200 sekund' to owe '3 minuty i 20 sekund'?

    10000*365.25*24*3600=315576000000

    10000*365.25*24*3600/200=1577880000=1577880 k = 1577.88 M = 1.57788 G

    Ponad półtora miliarda razy szybciej?
    Zapewne nastąpi postęp...

    [marnie widzę świat Newtona... ale IMO na bilokację
    znaną ;) z Pietrelciny jeszcze trochę zaczekamy]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 2. Data: 2019-09-23 22:03:15
    Temat: Re: Łamanie tajników liczb przeklętych...
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 23.09.2019 o 01:11, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> [...]
    > superkomputer mógłby dokonać w ciągu 10 tysięcy lat.
    >
    > Czy nadszedł czas łamania kryptozabezpieczeń?

    Na to by wyglądało.

    > Czy '200 sekund' to owe '3 minuty i 20 sekund'?

    Żarty sobie robisz? Policzyć nie umiesz?

    > Ponad półtora miliarda razy szybciej? Zapewne nastąpi postęp...

    Problemem komputerów kwantowych jest trwałość. One bazują na splątaniu
    kwantowym, które niezwykle łatwo ulega destrukcji. Sposobem na to jest
    izolowanie w temperaturach helowych. Ale i wtedy q-bity się sypią.

    W domach raczej nieprędko pojawią się takie maszyny, ale... kto to wie?

    --
    A co do "postępu":
    /elektryczne kotły w piekle to też jest "postęp"/

  • 3. Data: 2019-09-23 23:58:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "JaNus" 5d892503$0$526$6...@n...neostrada.pl

    > Żarty sobie robisz? Policzyć nie umiesz?

    IMO dobrze obliczyłem.

    > Problemem komputerów kwantowych jest trwałość. One bazują na splątaniu
    > kwantowym, które niezwykle łatwo ulega destrukcji. Sposobem na to jest
    > izolowanie w temperaturach helowych. Ale i wtedy q-bity się sypią.

    Co to za destrukcja? Splątane stany rozplączą się w zbyt wysokiej
    temperaturze? Temperaturze czego? Przestrzeni dzielącej te stany,
    temperaturze jednej ze stron splątania?...

    > W domach raczej nieprędko pojawią się takie maszyny, ale... kto to wie?

    Diabli wiedzą... ;)

  • 4. Data: 2019-09-24 21:11:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.09.2019 o 22:03, JaNus pisze:

    > W domach raczej nieprędko pojawią się takie maszyny, ale... kto to wie?

    Do normalnych zastosowań w ogóle pewnie długo to nie będzie stosowane,
    ale wystarczy zagrożenie złamania, by cryptowaluty zaczęły popadać w
    panikę. A panika to jest to, co może tę inicjatywę zabić szybciej, niż
    chcące na tym położyć swoją "łapę" rządy.

  • 5. Data: 2019-09-25 07:33:39
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2019-09-24 21:11, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > panikę. A panika to jest to, co może tę inicjatywę zabić szybciej, niż
    > chcące na tym położyć swoją "łapę" rządy.

    są już krypto (przynajmniej teoretycznie) odporne na komputery kwantowe
    np. mochimo

  • 6. Data: 2019-09-25 07:38:05
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2019-09-23 01:11, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > najpotężniejszy superkomputer mógłby dokonać
    > w ciągu 10 tysięcy lat.
    >
    > Czy nadszedł czas łamania kryptozabezpieczeń?

    chyba jeszcze daleko - 10k lat to jak na razie nie ta skala nawet dla
    byle 128 bitowego szyfrowania którego w zasadzie nigdzie się już nie
    stosuje "to crack a 128-bit key with modern hardware is going to take
    around 500 billion years"

    oczywiście postęp następuje i nastąpi ale do realnego zagrożenia jeszcze
    'trochę' brakuje

  • 7. Data: 2019-09-25 17:05:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "m4rkiz" qmeuep$jkt$1$m...@n...chmurka.net

> [...]
    > byle 128 bitowego szyfrowania którego w zasadzie nigdzie się już nie
    > stosuje "to crack a 128-bit key with modern hardware is going to take

    10 000 lat <--> 200 s
    być może to biliony amerykańskie, czyli nasze miliardy
    500 000 000 000 lat <--> ile sekund

    500 000 000 000 * 200 / 10 000
    500 000 000 * 20
    10 000 000 000 s
    rok to 365,24*24*3600 sekund 31556736
    10000000000/31556736=316,889554103441 lat

    Jeśli komputer kwantowy w ciągu 10 lat przyspieszy tysiąckrotnie,
    mamy za 10 lat kilka miesięcy... Kilka miesięcy na co? Co znaczy
    złamanie 128 bitowego klucza?

    316,889554103441*12=3802,67464924129 czyli niespełna 4 miesiące

    Jeśli postęp będzie szybszy -- być może za 10 lat wystarczą
    4 tygodnie lub... 4 godziny... ;)

    Do budowy nowych komputerów potrzebne są komputery, więc
    postęp może być lawinowy...

    Dzisiejszy kk może być przepustką do symulacji rzeczywistości,
    które otworzą drogę do budowy komputerów o wiele rzędów wielkości
    (rzędów dziesiętnych, nie dwójkowych) szybszych niż obecne kk.

    Te szybsze komputery umożliwią symulacje jeszcze bardziej złożone...

    -=-

    Być może Google spocznie na laurach -- wątpliwe; być może nastąpi
    lawinowy wzrost szybkości kk; być może odkryte zostaną kolejne
    tajniki ,,natury'', dzięki czemu powstaną zupełnie nowe komputery;
    być może Google nie odkrywa wszystkich swych osiągnięć; być może
    Google ma skutecznych konkurentów...

    Czy przed stu laty ktokolwiek zdrowy na umyśle przewidywał dzisiejsze osiągi?...

    [być może ktoś wreszcie złamie ogólne prawa rządzące liczbami pierwszymi...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2019-09-25 19:17:40
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 25.09.2019 o 17:05, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > [być może ktoś wreszcie złamie ogólne prawa rządzące liczbami
    > pierwszymi...]

    W dość skromnym zakresie mi się udało osiągnąć pewne wyniki, co do tych
    "praw". Acz wciąż coś mi przeszkadza dokonać niezbędnych poprawek co do
    HTML stworzonej onegdaj strony. Wisiała ona przez pewien czas na Onecie,
    (pod nazwą "Rzeszoto") lecz ten zamknął usługę, na której bazowałem
    wtedy. Opis też by każdego matematyka przyprawił o ból zębów, więc do
    poprawiania mam baaardzo dużo. Co zmniejsza moją ku temu wyrywność...

  • 9. Data: 2019-09-26 23:35:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Tomasik" 5d8a6a73$0$510$6...@n...neostrada.pl

    > panikę. A panika to jest to, co może tę inicjatywę zabić
    > szybciej, niż chcące na tym położyć swoją "łapę" rządy.

    Już (25 września) pojawił się krach:

    https://stooq.pl/q/?s=btcusd&c=3d&t=l&a=lg&b=0

    ale:

    - dookoła wszystkie szyfry oparte są o liczby pierwsze
    - komputery są coraz szybsze, więc łatwo można wzmocnić
    zabezpieczenie a LP są coraz rzadsze, więc potrzebny
    jest coraz większy dystans pomiędzy ,,uczciwymi''
    komputerami i łamiącymi zabezpieczenia
    - komputery kwantowe przyczynią się do wzrostu
    wydajności komputerów domowych
    - panika chyba została opanowana; qrs ustabilizował się
    - na BTC czyha wiele innych zagrożeń

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 10. Data: 2019-10-09 06:48:35
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "m4rkiz" napisał:

    > 128 bitowego szyfrowania którego w zasadzie nigdzie się już nie stosuje...

    Te 128, czy jego wielokrotności to mit slużący do zarabiania na naiwnych. Do
    czego takie szyfrowanie ma służyć? Aby zrozumiec problem trzeba poznać
    historię Kevina Mitnicka. Jego sławna wypowiedź brzmiała: Łamałem ludzi, nie
    hasła.

    I to jest cała prawda o "łamaniu zabezpieczeń".

    Pzdr