  • 1. Data: 2017-06-02 13:55:26
    Temat: Łapanie CO2 z powietrza, ponoć Szwajcarzy już łapią
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    http://www.climeworks.com/world-first-co2-capture-pl
    ant/

    Tak na pierwszy rzut oka to kapitalny pomysł na biznes,
    jak któreś państwo wprowadzi nakaz montowania takich instalacji,
    to mają pewną robotę na kilka pokoleń ;)
    Pytanie, jaki jest sens ssania tego CO2...

    L.

  • 2. Data: 2017-06-02 15:04:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 20:55:27 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > to mają pewną robotę na kilka pokoleń ;)
    > Pytanie, jaki jest sens ssania tego CO2...

    To jakiś dowcip?
    Najbardziej mnie rozwaliło wysysanie CO2 z powietrza i karmienie nim pomidorków. No
    bo te szwajcarskie pomidory same nie potrafią wyłapać CO2 z powietrza :-)

  • 3. Data: 2017-06-02 15:57:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 15:04:08 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > To jakiś dowcip?

    Właśnie chyba nie, na filmie widać jak wielkie ciężarówki wożą te klamoty
    a potem dźwigi je targają, to chyba nie jest fotomontaż :>

    > Najbardziej mnie rozwaliło wysysanie CO2 z powietrza i karmienie nim pomidorków.
    > No bo te szwajcarskie pomidory same nie potrafią wyłapać CO2 z powietrza :-)

    W akwarium też się napuszcza CO2 coby zielsko lepiej rosło, zapewne jak
    zwiększysz stężenie CO2 w szklarni to zielenina szybciej nabiera masy.

    L.

  • 4. Data: 2017-06-02 17:20:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    > Najbardziej mnie rozwaliło wysysanie CO2 z powietrza i karmienie
    > nim pomidorków. No bo te szwajcarskie pomidory same nie potrafią

    To akurat dziwi najmniej. Polskie pomidory też tak mają. To znaczy
    z powietrza wyłapują dwutelnek węgla samie, ale do szklarni
    przywozi im się go w cysternach, w postaci skroplonej. Poważnie.
    Szklarnie są teraz bardzo szczelnie, co sprzyja oszczędzaniu
    energii. Roślinki szybko wyżerają cały dwutlenek węgla ze środka
    i nie chcą dalej rosnąć. Trzeba jakoś uzupełnić. Wietrzenie nie
    wchodzi w grę z przyczyn energetyczno-ekonomicznych. Poza tym
    rośliny mają inne od ludzi zdznie na temat optymalnego stężenia
    tego gazu w powietrzu -- lubią więcej niż jest. Zatem najlepiej
    jest im to skądeś przywieźć (z gorzelni na przykład). Inżynieria
    warzywnicza to nie taka prosta sprawa, jak może się komuś wydawać.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-06-02 18:49:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >W akwarium też się napuszcza CO2 coby zielsko lepiej rosło, zapewne
    >jak
    >zwiększysz stężenie CO2 w szklarni to zielenina szybciej nabiera
    >masy.

    wszystko pieknie, ale nie lepiej wysysac z jakiegos komina ?

    J.

  • 6. Data: 2017-06-02 19:17:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-02 o 18:49, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > wszystko pieknie, ale nie lepiej wysysac z jakiegos komina ?

    To co wychodzi z komina przekracza podobno normę stężenia substancji
    promieniotwórczych. Dlatego musi być rozcieńczone z powietrzem.

    Kiedyś z popiołów i pyłów robiono pustaki, ale się wycofano z tego
    samego powodu.

    WM

  • 7. Data: 2017-06-02 22:38:15
    Od: 4...@g...com

    Kiedys robiono pustaki ale wtedy i teraz popiol z elektrowni byl i jest waznym
    dodatkiem do cementu. Kiedy budowano z pustakow polowa scian byla na zewnatrz. Do
    tego stolarka byla marnej jakosci. Teraz buduje sie na betonowej plycie i caly
    promieniotworczy Radon jest w domu. Do tego o kilka klas szczelniejsze okna i drzwi.

  • 8. Data: 2017-06-03 09:33:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-02 o 22:38, 4...@g...com pisze:
    > Kiedys robiono pustaki ale wtedy i teraz popiol z elektrowni byl i jest waznym
    dodatkiem do cementu.

    Popioły są badane i tylko 27% z nich nadaje się do budownictwa ze
    względu na promieniowanie.
    https://min-pan.krakow.pl/zaklady/zrynek/zasoby/09_0
    7toks_darlowo.pdf

    WM

  • 9. Data: 2017-06-03 15:39:36
    Od: 4...@g...com

    Normy sa zawsze z od-do. Jak maksymalnie jakis parametr ma miec 500 to 499 jeszcze
    sie w normie miesci.

  • 10. Data: 2017-06-04 05:37:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 3 czerwca 2017 00:21:11 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > To akurat dziwi najmniej.

    No właśnie, w ludziach najciekawsze jest co ich dziwi najbardziej, a co najmniej :-)

    Jest sobie taka quasi-technologia, którą kilka lat temu podniecał się świat, pod
    tytułem CCS. Carbon Capture and Storage. Znaczy, wywiercić dziurę w ziemi obok
    elektrowni i pompować w nią wszystkie spaliny z kotła, minus azot. Pod ciśnieniem
    przekraczającym punkt krytyczny, bo wtedy CO2 bardzo ładnie wpływa w skały. Mniejsza
    o szczegóły, ważne że okazało się to nieefektywne energetycznie. Jeszcze chodzą po
    świecie jakieś niedobitki tamtej halucynacji, ale to już pojedyncze egzemplarze. No
    więc skoro świat uznał że łapanie dwutlenku węgla tam gdzie jest czysty i nie
    zanieczyszczony świeżym powietrzem jest zbyt dużym wydatkiem pasożytniczym dla
    elektrowni żeby mogła wytwarzać energię na ekonomicznie akceptowalnym poziomie
    kosztów, to teraz jakieś zuchy pokazały maszynkę która pracowicie wyssie ten
    dwutlenek z powietrza gdzie jest go marne 0.03%, pobierając prąd z sieci. Zakładając
    że ten prąd płynie z elektrowni na paliwo kopalne, to jak myślisz, ile ta elektrownia
    musi wytworzyć kilogramów brudnego, polskiego CO2, żeby nasi sympatyczni bohaterowie
    wyłapali jeden kilogram ślicznego, szwajcarskiego dwutlenku? A jeśli nawet oni to
    podłączą do paneli PV, to czy nie lepiej byłoby te panele podłączyć do sieci, a za to
    zamknąć jakąś inną elektrownię węglową czy gazową i w ogóle nie zawracać głowy
    jakimiś fremeńskimi utopiami?