  • 1. Data: 2019-05-03 16:27:46
    Temat: Laptop gubi zasilanie
    Od: "Ewa" <.@.>

    Po raz pierwszy zdarzyło się dzisiaj (parokrotnie), że mój laptop
    Lenovo R61 gubił połączenie z zasilaniem podczas startu,
    przeważnie po zgaśnięciu ekranu z napisem ThinkVantage.

    Najprostszym podejrzeniem było, że gdzieś niesprawny jest kabel.
    Normalnie w domu używam laptopa bez włożonej baterii.
    Dzisiaj ją włożyłam i co mnie zdziwiło, zgubienie zasilania dotyczyło
    nie tylko zasilania z gniazdka, ale także z baterii. Laptop wyglądał
    jakby się całkowicie wyłączył (nic się nie świeciło). Próba z samą
    baterią, bez podłączonego zasilacza, skończyło się tak samo.

    Przy pierwszych próbach wyjścia z takiej sytuacji wyjmowałam
    i wkładałam wtyczkę zasilacza do/z laptopa. Początkowo pomagało,
    ale ostatnim razem konieczne było mocne potrząśnięcie laptopem.
    Teraz laptop działa i boję się próbować restartu.
    Na początku bateria wykazała poziom naładowania 93%.

    Zakładam, że będę musiała w poniedziałek zanieść laptopa do serwisu.
    Nie mam pojęcia o zasilaniu elektrycznym i na pewno nie sprawdzę
    (nawet nie mam czym) gdzie prąd dochodzi, a gdzie nie.

    Piszę o tym tutaj, bo do poniedziałku jest dużo czasu (okropnego bez
    laptopa gdyby znowu ... odpukać ;-), więc może ktoś miał podobny
    przypadek i rozwiązanie okazało się jest banalne? Jeśli tak, to proszę
    o pomoc. Nie jestem specjalistką od spraw, o których piszę, co widać,
    więc proszę się nie wyżywać.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2019-05-03 16:35:49
    Temat: Re: Laptop gubi zasilanie
    Od: ń <k...@t...sie>

    Na wszelki wypadek: oddzielnie naładuj baterię przy wyłączonym laptopie, dopiero
    później go włączaj.
    Trafił do mnie ostatnio wypasiony lapek (i prądożerny), musiał sporo leżeć i baterię
    mógł mieć do zera, niestety nie miałem
    cierpliwości i za chwilę go włączyłem, żeby niezadługo po wciśnięciu 'On' poczuć swąd
    palenia się zasilacza.
    No sam się dziwię, że zasilacz nie miał jakiegoś zabezpieczenia.

  • 3. Data: 2019-05-03 16:50:51
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "ń" <k...@t...sie> napisał w wiadomości
    > Na wszelki wypadek: oddzielnie naładuj baterię przy wyłączonym
    > laptopie,
    Nie mam takiej możliwości. Baterię mogę ładować tylko przez włożenie
    jej do laptopa. Ale, jak już pisałam, sprawdziłam gdy tylko to bylo
    możliwe, zaraz po skutecznym starcie i bateria wykazała poziom
    naładowania 93%.

    Zapomniałam poprzednio napisać.
    Przed wysłaniem poprzedniego posta na grupę próbowałam coś znaleźć w
    Google. Ktoś sugerował jako przyczynę samoistnego wyłączania się laptopa
    bez zamykania systemu zbyt wysoką temperaturą. Sprawdziłam i temperatura
    procesora, procesora graficznego i dysku była w normie.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 4. Data: 2019-05-03 16:56:44
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "Ewa" <.@.> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "ń" <k...@t...sie> napisał w wiadomości
    > Nie mam takiej możliwości. Baterię mogę ładować tylko przez włożenie
    > jej do laptopa.
    Nie wiem czy bateria ładowaaby się przy wyłączonym laptopie.
    Teraz ma już100%.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 5. Data: 2019-05-03 19:18:56
    Od: ń <k...@t...sie>

    Jeśli masz włączoną opcje hibernacji systemu, to ją wyłącz (we właściwościach
    zasilania, w XP najprościej wejść przez prawoklik
    myszy na pulpicie i opcje wygaszacza ekranu).
    Sprawdź, czy pomogło.
    Hibernacja powoduje przy starcie komputera duży skok energii.
    Zrób też test baterii (akumulatora), w Lenovo powinien być programik narzędziowy do
    tego w ustawieniach energii, ewentualnie poprzez
    wejście do BIOS.
    Jak dla mnie wyjmowanie baterii z laptopa jest bez sensu, bo unikamy w ten sposób
    swoistego UPS dla lapka i np. możliwości usypiania
    (sleep).
    Zobacz, jakie opcje dla baterii daje programik narzędziowy Lenovo.
    A problem może być też z wtyczką i gniazdem zasilania.

  • 6. Data: 2019-05-03 19:42:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 16:27:46 +0200, Ewa napisał(a):

    > Nie jestem specjalistką od spraw, o których piszę, co widać,
    > więc proszę się nie wyżywać.

    Spoko. Ale mi to wygląda na uszkodzenie płyty głównej. O ile dobrze
    zrozumiałem twój opis. Jak lapek ma kilka lat, to naprawa nieopłacalna.
    --
    Jacek
    Błędy lekarzy leżą na cmentarzu, błędy nauczycieli siedzą w Sejmie.

  • 7. Data: 2019-05-03 19:49:25
    Od: "Ewa" <.@.>

> [...]
    > Zobacz, jakie opcje dla baterii daje programik narzędziowy Lenovo.
    > A problem może być też z wtyczką i gniazdem zasilania.

    Hibernacja dla zasilania z sieci nie była włączona (ustawiona na Nigdy).

    W poszukiwaniu przyczyny koncentruję się na faktach:
    1) problem pojawił się po raz pierwszy gdy baterii w laptopie nie było
    2) gdy bateria była w laptopie (naładowana w 93% lub niewiele mniej)
    problem objawił się zerwaniem zasilania zarówno z sieci jak i z
    baterii, stąd przyczyną nie jest kabel zasilacza lub zasilacz
    3) ostatni raz gdy problem się pojawił pomogło wstrząśnięcie laptopem
    Stąd obawiam się, że przyczyną może być miejsce, w którym w środku
    laptopa schodzą się drogi zasilania z sieci i z baterii, np. jakiś styk.
    Dużo prostsza do usunięcia byłaby przyczyna po stronie zasilacza lub
    jego kabla, bo wystarczyłoby dokupić zasilacz.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 8. Data: 2019-05-03 20:45:23
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    W dniu 2019-05-03 o 16:27, Ewa pisze:
    > Po raz pierwszy zdarzyło się dzisiaj (parokrotnie), że mój laptop
    > Lenovo R61 gubił połączenie z zasilaniem podczas startu,
    Dla mnie sa 2 mozliwosci. Albo uszkodzenie plyty glownej - problem z
    mostkiem/grafiką albo nigdy nie byl czyszczony i albo termik go wylacza
    albo ktorys cooler nie moze wystartowac i zabezpieczenie go wylacza :)

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 9. Data: 2019-05-03 21:04:05
    Od: "Ewa" <.@.>

    Użytkownik "Tasiorsa" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > mostkiem/grafiką albo nigdy nie byl czyszczony i albo termik go
    > wylacza albo ktorys cooler nie moze wystartowac i zabezpieczenie go

    Temperatura procesora, procesora grafiki i dysku cały czas jest
    prawidłowa, a czasem nawet niższa od średniej z dopuszczalnego
    zakresu.
    Ciepłe powietrze z wylotów wiatraka na obudowie wylatuje tylko czasami.
    Ciepły jest jedynie spód laptopa, czyli stół w miejscu pod laptopem.

    Czy jest takie miejsce wspólne w laptopie gdzie dochodzi zasilanie
    z sieci i zasilanie z baterii? Jakiego miejsca szukać gdy znajdę schemat
    płyty głównej w Internecie?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 10. Data: 2019-05-04 00:43:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-03, Ewa <> wrote:
    > Po raz pierwszy zdarzyło się dzisiaj (parokrotnie), że mój laptop
    > Lenovo R61 gubił połączenie z zasilaniem podczas startu,
    > przeważnie po zgaśnięciu ekranu z napisem ThinkVantage.

    Co to znaczy "gubił połączenie"? Nie świeciła się jakaś diódka?
    Kompletnie gasł ekran ale po chwili wszystko szło jak normalnie?

> [...]
    > jakby się całkowicie wyłączył (nic się nie świeciło). Próba z samą
    > baterią, bez podłączonego zasilacza, skończyło się tak samo.

    Dokładnie tak samo bateria vs zasilanie? Czyli tylko "wyglądał" jakby
    coś tam nie działało, ale w zasadzie to startował normalnie i dawał się
    normalnie używać?

    --
    Marcin