  • 1. Data: 2019-08-18 15:37:59
    Temat: Lasery...co i jak?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mam zagwozdkę.
    W jednej z maszyn muszę coś upi...ć wiązką światła, nie da się inaczej.
    Czytam więc i zastanawiam się jakie rozwiązanie wybrać. Może są tutaj
    osoby z wiedzą i chęcią porozmawiania o tym?

    Do przecięcia jest firanka, możemy założyć, że taka "okienna". Cięcie o
    długości powiedzmy 2m w czasie kilku sekund.
    Jedna z zapytanych firm zrobiła nam próbę z laserem chyba 20W i wyszło
    dobrze, ale jakoś kontakt się nie klei, poza tym mają moduły, którymi
    nie mogę się poruszać, a więc w grę wchodzi optyka. Skoro optyka, to
    prościej zamiast wydawać duże pieniądze na źródło, kupić lampę CO2 i
    zrobić połowę plotera grawerującego (3 pryzmaty + soczewka?), czyli
    niech wózek z optyką (pryzmat + soczewka) porusza się wzdłuż lampy -
    powiedzmy pod nią. Kłopotem jest zasilanie (WN) oraz chłodzenie, choć w
    tym układzie myślę, że sam obieg cieczy wystarczy (praca impulsowa,
    średnia moc niewielka).
    Jako alternatywa moduł lasera typu fiber. Małe, mocne, łatwe w
    zasilaniu, wydajniejsze, znacznie droższe, ale za to może uda się zrobić
    tak, że będzie tylko optyka skupiająca i pojadę całym modułem przy cięciu?

    Nic nigdy nie robiłem z laserami (może poza chęcią zrobienia azotowego
    za młodu), więc wiedzę mam szczątkową.
    Ktoś coś podpowie?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2019-08-19 02:16:06
    Temat: Re: Lasery...co i jak?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-08-18 o 15:37, Irek.N. pisze:
    > Cięcie o długości powiedzmy 2m w czasie kilku sekund.

    Laserek IR o mocy ok. 0,5W przepala czarną folię natychmiast, drewno od
    razu zaczyna dymić, natomiast biały papier można sobie grzać do usr'
    śmierci. Czekam na laser niebieski od Chińczyka ok. 3W i nim się
    pobawię. Chińczyki sprzedaja nawet 15W lasery, ale cena zbyt wysoka na
    zabawę.
    Jeśli firanka syntetyczna, to się może zapalić, jeśli biała, to może być
    trudno ją przeciąć laserem. Na prawdę musi to byc bezkontaktowo?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2019-08-19 03:12:40
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 18 sierpnia 2019 08:38:00 UTC-5 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    > tak, że będzie tylko optyka skupiająca i pojadę całym modułem przy cięciu?
    >
    > Nic nigdy nie robiłem z laserami (może poza chęcią zrobienia azotowego

    Mnie kiedys sprzedawca z seron nagabywal.
    Moze warto ich podpytac co o tym mysla? Oni tam sie wycinarkami laserowymi zajmuja. A
    przynajmniej zajmowali.

    Alternatywnie goraca rolka, tez ci te firanke potnie.
    Moze i nawet lepsza bo brzegi podtopi i sie nie bedzie pruc.

  • 4. Data: 2019-08-19 08:24:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

> [...]
    > śmierci. Czekam na laser niebieski od Chińczyka ok. 3W i nim się
    > pobawię. Chińczyki sprzedaja nawet 15W lasery, ale cena zbyt wysoka na

    Zrób eksperyment i sprawdź ile czasu potrzebujesz na przecięcie A4.
    Trochę powątpiewam w tą natychmiastowość. Ja mam do przecięcia długi
    kawałek w kilka sekund, trochę głowica będzie zasuwać :)

    > Jeśli firanka syntetyczna, to się może zapalić, jeśli biała, to może być
    > trudno ją przeciąć laserem. Na prawdę musi to byc bezkontaktowo?

    Myślę, że to bardzo mocno może zależeć od skupienia wiązki. Jak będzie
    dobrze skupiona to nie ma prawa się zapalić. Mogę się też mylić
    oczywiście, ale tak mi wychodziło z zabaw wszelakich z laserami.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2019-08-19 08:25:37
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Alternatywnie goraca rolka, tez ci te firanke potnie.
    > Moze i nawet lepsza bo brzegi podtopi i sie nie bedzie pruc.

    Nie da rady, będzie się przyklejać. :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2019-08-19 13:20:16
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.08.2019 o 08:24, Irek.N. pisze:

> [...]
    > dobrze skupiona to nie ma prawa się zapalić. Mogę się też mylić
    > oczywiście, ale tak mi wychodziło z zabaw wszelakich z laserami.

    Do cięcia kartek to ok 50W, nie pamiętam nazwy takie plotery były Giusi
    czy jakoś tak.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2019-08-19 20:26:32
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Do cięcia kartek to ok 50W, nie pamiętam nazwy takie plotery były Giusi
    > czy jakoś tak.

    Dzisiaj eksperymentowałem.
    60W CO2 puszczony na 30% mocy (co jak mi oznajmiono nie oznacza 20W!)
    radził sobie znakomicie przy prędkości cięcia 1m/s.
    Jest dobrze, teraz tylko muszę ogarnąć mechanikę, projekt, sterowanie,
    chłodzenie, zasady BHP z produktem i takie tam ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2019-08-19 20:38:09
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 sierpnia 2019 13:20:18 UTC+2 użytkownik Cezary Grądys
    napisał:

    > Do cięcia kartek to ok 50W, nie pamiętam nazwy takie plotery były Giusi
    > czy jakoś tak.

    Ojojoj. Chińszczyzną 60W w agencjach reklamowych grawerują (delikatnie)
    metal. Ludkowie na YT laserem półprzewodnikowym 5-6W w kilku przejazdach
    tną sklejkę 3mm, idzie jak krew z nosa ale idzie, 2-3cm/s.

    OT.
    https://youtu.be/3sOyuKLAHaA jako ciekawostka

  • 9. Data: 2019-08-19 21:18:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2019 15:37, Irek.N. wrote:
    > Do przecięcia jest firanka, możemy założyć, że taka "okienna". Cięcie o
    > długości powiedzmy 2m w czasie kilku sekund.

    A może wodą?

    https://www.youtube.com/watch?v=P37HcrgUu4w

    Rozumiem że "firanka" może być przez strumień wciągana bo lekka, ale
    gdzieś widziałem wycinarkę wodną tnącą zwykły materiał na koszule.
    Niestety filmu nie mogę znaleźć ale cieło bardzo szybko i precyzyjnie.
    Czy materiał robił się mokry? Nie wiem. Ale zrobienie samodzielnie
    cięcia wodą takiego materiału jest w zakresie amatorki za kilkaset zł.

    A firanka to tworzywo sztuczne? Może trzeba uderzyć w zgrzewarki
    ultradzwiękowe albo radiowe. Jak się je przytrzyma troche dłużej to tną
    na sporej długości, może da się upierniczać cały brzeg za jednym
    zamachem. Nie wiem co z tym "na odległość" ale może jednak na da się to
    zrelaksować.

    > Jedna z zapytanych firm zrobiła nam próbę z laserem chyba 20W

    Sporo. Chwila nieuwagi aby na jakimś paprochu wzrok mogło uszkodzić.

  • 10. Data: 2019-08-20 10:08:51
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2019-08-19 o 21:18, heby pisze:
> [...]
    wiem. Ale zrobienie samodzielnie cięcia wodą takiego materiału jest w zakresie

    Za kilkaset zł?
    Jak?
    Może se do zabawy zrobię.