  • 1. Data: 2018-03-23 09:30:05
    Temat: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: JaNus <bez@adresu>

    Wraz z telefonem Lenovo dostałem kabelek USB-microUSB. Niby drobiazg.
    Ale, zdumiewające! To istuy cud, nie kabelek. Mam niby-identycznych
    kilka, mam też mierniczek USB (A, U, mAh-y, czas efektywnego ładowania).
    i na tych innych kabelkach podpięte nimi telefony biorą cosik pół ampera
    podczas ładowania. A na tym od Lenovo ładowanie wskazuje na pobór
    większy... trzykrotnie! (oczywiście nie każdy telefon jest tak
    współpracujący).
    Brałem oczywiście pod uwagę to, że może to nie podpięte urządzenie tak
    ssie, może jest przebicie wewnątrz kabelka. Ale przecież wtedy to i sam
    kabelek, nie obciążony fonem -- brałby jakiś nie-zerowy amperaż, czyż nie?
    Zjawisko wydaje mi się wielce poruszające, tedy spieszę donieść. Czy
    ktoś z Was też ma jakiś taki magiczny przewód?

  • 2. Data: 2018-03-23 09:38:00
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 23 Mar 2018 09:30:05 +0100, JaNus wrote:
> [...]
    > podczas ładowania. A na tym od Lenovo ładowanie wskazuje na pobór
    > większy... trzykrotnie! (oczywiście nie każdy telefon jest tak

    Ładowane urządzenie USB potrzebuje dogadać się z ładowarką co do
    dopuszczalnego prądu ładowania. Komunikacja ta zachodzi po liniach
    danych, a kabelki "tylko ładujące" często ich nie mają. W takiej sytuacji
    ładowane urządzenie ogranicza się do najniższego prądu ładowania.

> [...]
    > ssie, może jest przebicie wewnątrz kabelka. Ale przecież wtedy to i sam
    > kabelek, nie obciążony fonem -- brałby jakiś nie-zerowy amperaż, czyż

    No i musiałby taki kabelek-grzałka być mocno ciepły.

    Mateusz

  • 3. Data: 2018-03-23 10:05:55
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-03-23 o 09:38, Mateusz Viste pisze:
> [...]
    > danych, a kabelki "tylko ładujące" często ich nie mają. W takiej
    > sytuacji ładowane urządzenie ogranicza się do najniższego prądu

    To nie ten feler, to ewidentnie kwestia znacznie lepszego wykonania
    owego świetnego przewodu. Bo pozostałe mają wszystkie żyły, jako że
    umożliwiają, prócz ładowania, również i transmisję danych.

    Co ciekawe, ten wychwalany przeze mnie -- wcale nie ma zewnętrznej
    średnicy jakoś większej, niż kilka z tych słabych. Ale może zamiast
    zaciskowego łączenia żył z wtyczkami, Lenovo zastosowało ich zgrzewanie
    / lutowanie. Np srebrem, albo jakimś własnym, patentowym stopem?

    A przecież jest to marka made in PRoC -- a więc i w Chinach da się zrobić
    coś o wysokiej jakości.

  • 4. Data: 2018-03-23 10:27:50
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    In pl.misc.elektronika JaNus <bez@adresu> wrote:

    > To nie ten feler, to ewidentnie kwestia znacznie lepszego wykonania
    > owego świetnego przewodu. Bo pozostałe mają wszystkie żyły, jako że
    > umożliwiają, prócz ładowania, również i transmisję danych.

    Kupiłem sobie uchwyt ładujący (Qi) z fast charge, i ładowarkę samochodową
    z fast charge (prąd dopasowany do poboru przez uchwyt). Fast charge to
    taki standard, który daje 9V zamiast 5V, jak sobie urządzenie wynegocjuje
    (nie wiem dokładnie jak).

    Kabelek dołączony do uchwytu powoduje, że jeden telefon ładuje się
    normalnie ("ładowanie bezprzewodowe"), a drugi powoduje wyłączanie się
    uchwytu (zaczyna ładować, wyłącza się, włącza, znów zaczyna, wyłącza,
    itd).

    Kabelek dołączony do ładowarki działa. Jeden telefon ładuje się szybko
    ("szybkie ładowanie bezprzewodowe"), drugi nie powoduje wyłączania się
    uchwytu.

    Pierwszy kabelek jest grubszy od drugiego.

    Nie wiem o co chodzi, zakładam grubość żył i spadek napięcia na kabelku
    (lub np. jakość wykonania złącza i spadek na złączu).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 5. Data: 2018-03-23 10:37:14
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 23.03.2018 o 09:30, JaNus pisze:

    > A na tym od Lenovo ładowanie wskazuje na pobór
    > większy... trzykrotnie!

    ogólnie jest tak, że samo microusb _w praktyce_ nie nadaje sie do dużych
    prądów. stąd rozwiązania pozwalające na podniesienie napięcia. Dla czego
    tak krytycznie oceniam microusb? bo mam xiaomi z usb-C. z szybkim
    ładowaniem. tylko ze to ładowanie zamiast podnosić napięcie, puszcza
    większy prąd,dwoma stronami przewodu/wtyczki. mam 6volt i 2.6 ampera.
    dwa i 6 dziesiątych ampera. boje sie zę zabiję baterie, więc ładuje ze
    "standardowej" ładowarki (5.5v3.7A). tam gdzie microusb dawało/ciągnęło
    0,36 -0.56 tam usbC ciągnie 0.9 - 1.2A

    ToMasz

  • 6. Data: 2018-03-23 10:45:50
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > dwa i 6 dziesiątych ampera. boje sie zę zabiję baterie, więc ładuje ze
    > "standardowej" ładowarki (5.5v3.7A). tam gdzie microusb dawało/ciągnęło

    Myślisz, że telefon nie ma układu monitorującego i zasilającego baterię,
    tylko puszcza na chama 6V na nią? :)

  • 7. Data: 2018-03-23 11:13:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

> [...]
    >sytuacji
    >ładowane urządzenie ogranicza się do najniższego prądu ładowania.

    Inne kabelki USB, majace linie danych, maja podobne efekty.

    Niestety, oprocz mniej lub bardziej skomplikowanych "dogadywan", jest
    tez zwykle prawo Ohma.

    1m drutu miedzianego o srednicy 0.3mm ma 0.24 ohm rezystancji.
    linka zlozona z 7 drucikow 0.1mm 0.3 ohm.

    w 1.5m kabelku ladowarki mamy juz 3m takiego drutu, 0.9 ohm, i przy 1A
    dosc istotny spadek napiecia, biorac pod uwage, ze zasilacz ma 5V, a
    bateria 4.2V.
    A jeszcze 4 styki na zlaczach.

    Ladowarka samsunga ma ujemny opor wewnetrzny i podnosi delikatnie
    napiecie przy duzym obciazeniu.
    Mozna by mierzyc napiecie na wtyczce koncowej, ale to troche
    niebezpieczne, jak sie kabelek urwie.
    Mozna przejsc na USB-C - tam moze byc do 20V.

    Mozna w koncu dac grubsze druty, ale wymaga to imo specjalnej
    konstrukcji wtyczki, bo uUSB ma 0.3mm styku i 0.3mm odstepu.

    moje kabelki maja od 0.5 do 1.5 ohma - niestety - kupowanie jest w
    ciemno, a zmierzyc niepodobna, bo wszak to takie malutkie.

    J.

  • 8. Data: 2018-03-23 11:44:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup

    >Myślisz, że telefon nie ma układu monitorującego i zasilającego
    >baterię, tylko puszcza na chama 6V na nią? :)

    Monitorujacy ma, bo musi odciac przy 4.2V, ale mam wrazenie, ze sporo
    telefonow puszcza na chama.
    Tzn liczy na opornosc ladowarki, kabelka i moze tego mosfeta, ktorym
    puszcza.

    Zalecenie ladowania jest takie, zeby po dojsciu do 4.2V utrzymac to
    napiecie, az prad samoczynnie spadnie do pewnej malej wartosci, i tu
    sie pojawia maly problem, czym stabilizowac.
    W siemensie ME 45 przechodzil na ladowanie w trybie PWM, i to w cyklu
    sekundowym, tzn wlaczenie i wylaczenie trwalo kilka sekund, bylo
    widac.
    Ale ten telefon jakos szybko baterie niszczyl.
    Jak to robia w nowszych - nie wiem.

    Stara nokia podlaczona do ladowarki USB samsunga potrafi wyswietlic
    ostrzezenie o zbyt wysokim napieciu.

    Ale nokia to inna bajka - majac ten swoj "waski" wtyk, mogla okreslic
    wlasny standard elektryczny, niekoniecznie taki sam jak USB.
    Ogolnie podobny, bo dziala, ale byc moze ma swoje niuanse.

    J.

  • 9. Data: 2018-03-23 15:49:44
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-03-23 o 11:13, J.F. pisze:
    > Ladowarka samsunga ma ujemny opor wewnetrzny i podnosi delikatnie
    > napiecie przy duzym obciazeniu.

    Mam ładowarikę tej firmy, spodziewałem się takiego efektu, ale jakoś go
    nie widzę. No ale to może nie ten typ?

  • 10. Data: 2018-03-23 16:02:59
    Od: w...@g...com

    W dniu piątek, 23 marca 2018 15:49:44 UTC+1 użytkownik JaNus napisał:
    > W dniu 2018-03-23 o 11:13, J.F. piość!

    Masz dedykowane forum https://groups.google.com/forum/#!forum/pl.misc.tele
    fonia.gsm

    nie zaśmiecaj tego poświęconemu jednak czemu innemu.