  • 11. Data: 2018-03-23 16:07:01
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2018-03-23 o 11:13, J.F. pisze:

    >Mam ładowarikę tej firmy, spodziewałem się takiego efektu, ale jakoś
    >go
    >nie widzę. No ale to może nie ten typ?

    Bardzo mozliwe, w koncu robili tych telefonow tyle, ze trudno zliczyc.

    To model ETA-U90EWE, taka biala z gniazdem usb na boku.

    Od S4, smartfon flagowy, duuuuzo pradu potrafi pociagnac ze wszystkimi
    opcjami :)
    A moze od innego, bo ladowarka jak wiadomo rzecz chodliwa.

    Output 5V 2A
    Po co mieliby taka ladowarke dorzucac do jakiegos dumbfona.

    I byle kabelek tego nie przepusci, ale oryginalny bialy od Samsunga
    opor ma niski.

    J.

  • 12. Data: 2018-03-23 16:49:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    JaNus <bez@adresu> writes:

    > Wraz z telefonem Lenovo dostałem kabelek USB-microUSB. Niby drobiazg.
    > Ale, zdumiewające! To istuy cud, nie kabelek. Mam niby-identycznych
    > kilka, mam też mierniczek USB (A, U, mAh-y, czas efektywnego ładowania).
    > i na tych innych kabelkach podpięte nimi telefony biorą cosik pół ampera
    > podczas ładowania.

    Typowe.

    > A na tym od Lenovo ładowanie wskazuje na pobór
    > większy... trzykrotnie! (oczywiście nie każdy telefon jest tak
    > współpracujący).
    > Brałem oczywiście pod uwagę to, że może to nie podpięte urządzenie tak
    > ssie, może jest przebicie wewnątrz kabelka. Ale przecież wtedy to i sam
    > kabelek, nie obciążony fonem -- brałby jakiś nie-zerowy amperaż, czyż
    > nie?

    Tak, poza tym zapewne by się przepalił.
    Dodatkowo ładowarka musi być w stanie dać większy prąd, ale rozumiem, że
    tak jest.
    Ten "miernik" jest elementem ładowarki (zasilacza)?

    Teoretycznie taki kabel nie powinien tak działać, sprawdziłbym to
    ponownie. Kabel powinien być normalny (ew. z dokładnością do przekroju
    przewodów), a tylko ładowarka może mieć odpowiedni rezystor (rezystory)
    między liniami D+, D- oraz GND i 5V. Telefon (i ładowarka bezprzewodowa)
    może na podstawie tych rezystorów zwiększyć pobierany prąd.
    Być może ten kabel jest uszkodzony i akurat trafia w spodziewaną wartość
    rezystancji, kto wie.

    Normalnie urządzenie nie ma prawa pobrać więcej niż 500 mA (USB 3.0 -
    1A), w każdym razie przynajmniej 100 mA, albo nawet chyba 2.5 mA jeśli
    nie wynegocjowano połączenia USB. Specjalne ładowarki dają 1.5 A, 2A, 3A
    - ale odbiornik musi wiedzieć, że może tyle pobrać.

    BTW niektóre "genialne" odbiorniki, np. ładowarka bezprzewodowa
    Nokia/MS, jeszcze dalej w *** mają standardy i po prostu na początku
    sprawdzają ile prądu da się pobrać. Lepiej nie podpinać czegoś takiego
    do np. komputera, który ma wspólne odcinanie zasilania dla wielu
    urządzeń USB).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2018-03-23 16:50:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    JaNus <bez@adresu> writes:

    > To nie ten feler, to ewidentnie kwestia znacznie lepszego wykonania
    > owego świetnego przewodu.

    Wątpliwe.

    > Co ciekawe, ten wychwalany przeze mnie -- wcale nie ma zewnętrznej
    > średnicy jakoś większej, niż kilka z tych słabych. Ale może zamiast
    > zaciskowego łączenia żył z wtyczkami, Lenovo zastosowało ich zgrzewanie
    > / lutowanie. Np srebrem, albo jakimś własnym, patentowym stopem?

    Ekstremalnie bardzo wątpliwe.

    > A przecież jest to marka made in PRoC -- a więc i w Chinach da się zrobić
    > coś o wysokiej jakości.

    Owszem, aczkolwiek ten kabelek raczej nie jest tu dobrym dowodem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2018-03-23 17:01:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Niestety, oprocz mniej lub bardziej skomplikowanych "dogadywan", jest
    > tez zwykle prawo Ohma.
    >
    > 1m drutu miedzianego o srednicy 0.3mm ma 0.24 ohm rezystancji.
    > linka zlozona z 7 drucikow 0.1mm 0.3 ohm.

    W kablach USB (w szczególności takich do ładowania większym prądem)
    stosuje się przewody AWG 28 dla danych oraz AWG 24 dla zasilania.
    Właśnie widzę, że 3 metry AWG 24 to 250 mOhmów, czyli 0,5 V przy 2 A.
    4.5 V na wejściu odbiornika prądu to nie jest zły wynik, często jest to
    coś w stylu 4.2 V i to przy mniejszym prądzie.

    Aczkolwiek przyznaję, że z problemami ze spadkiem napięcia na kablu USB
    spotkałem się.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2018-03-23 17:04:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Monitorujacy ma, bo musi odciac przy 4.2V, ale mam wrazenie, ze sporo
    > telefonow puszcza na chama.

    Często (prawie zawsze) baterie mają układ odcinający obciążenie
    i ładowanie. Ale często nie monitorują prądu, tylko napięcie.

    > Tzn liczy na opornosc ladowarki, kabelka i moze tego mosfeta, ktorym
    > puszcza.

    Na to ostatnie to bym nie liczył. Albo tranzystor ma mały opór, albo się
    pali.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 16. Data: 2018-03-23 17:21:05
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-03-23 o 09:30, JaNus pisze:

    > Czy
    > ktoś z Was też ma jakiś taki magiczny przewód?

    Ja mam coś wręcz przeciwnego.
    Kabelek od ajfona rozładowuje ajpoda zamiast go naładować.
    A kabelek od ajpoda nie naładuje ajfona.
    Obydwa oryginalne.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 17. Data: 2018-03-23 22:47:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 17:04:35 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Często (prawie zawsze) baterie mają układ odcinający obciążenie
    > i ładowanie. Ale często nie monitorują prądu, tylko napięcie.

    IMO - nie dziala przy normalnym ladowaniu, ma ciut wyzsze napiecie.

    > Na to ostatnie to bym nie liczył. Albo tranzystor ma mały opór, albo się
    > pali.

    Tu sie kazdy ulamek wolta i oma liczy - jak zasilacz ma 5V, a
    akumulator 3.3-4.2, to i tranzystor moze pomoc.

    J.

  • 18. Data: 2018-03-23 22:52:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 17:01:01 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > 4.5 V na wejściu odbiornika prądu to nie jest zły wynik, często jest to
    > coś w stylu 4.2 V i to przy mniejszym prądzie.

    Tylko trzeba taki przewod zrobic.
    A Chinczykowi nie zalezy.

    > Aczkolwiek przyznaję, że z problemami ze spadkiem napięcia na kablu USB
    > spotkałem się.

    Ostatnio z jakims powerbankiem - kabelek ma 20cm, a spadek napiecia
    jak na 1m ...

    J.

  • 19. Data: 2018-03-24 14:37:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylko trzeba taki przewod zrobic.
    > A Chinczykowi nie zalezy.

    Kable AWG28/24 można kupić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 20. Data: 2018-03-24 14:50:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tu sie kazdy ulamek wolta i oma liczy - jak zasilacz ma 5V, a
    > akumulator 3.3-4.2, to i tranzystor moze pomoc.

    Nikt normalnie nie robi (już) takich układów ładowania, w których
    tranzystor działa "analogowo". Przy 1 V i tylko 500 mA to jest pół wata,
    typowe takie tranzystory są w obudowach np. SOT23 i nie mają żadnego
    chłodzenia.
    Zresztą zewnętrzne tranzystory stosuje się raczej w większych
    ładowarkach, do np. 2 A (jedno ogniwo) są raczej ładowarki (impulsowe)
    na jednym małym scalaku.
    To jest oczywiście niezależne od pakietu akumulatora (akumulatorów), tam
    też jest MOSFET (czasem nawet kilka), i też oczywiście pracuje w trybie
    "cyfrowym".
    --
    Krzysztof Hałasa