  • 81. Data: 2018-04-09 04:25:36
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB - różnica dramatyczna!
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:5p2ixwvekpn1$.1bxo0gv7jkdqt$.dlg@40tude.net...
    >>> https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity
    _and_conductivity

    > A co to ma byc - antena ?

    Nawet nie "ma być", tylko "jest//a raczej był"... Usiłuję dociec, na ile
    słabsze działanie anteny wywołane było jej skleceniem naprędce, a na ile
    wynikało z właściwości materiału anteny - stalowego, nienkiego pręta. Nie
    ukrywam, gdyby różnica nie była istotna (a była dość znaczna), to używałbym
    tego zamiast odmiany z prętem miedzianym.

    > niklowane. A pod niklem ponoc miedz.

    Nikluje się też wtyczki, więc musi to mieć jakieś znaczenie, choć kiepsko
    się lutują, ale czasem da radę. Aluminiowe - jako odbiorcza nie widzę
    problemów, ale także krótkofalowcy wykorzystują aluminiowe radiatory,
    reflektory, direktory, nawet do anten na pasma krótsze, niż 70 cm (zakres
    430-440 MHz). Taka jest moja HB250B, uniwersalna (przy tym dość skuteczna,
    jak na taki kompromis), 3-100 MHz (czyli dało by się nadawać małą
    radiofinię), choć do 3.5 należało by dać matcher, na 1.8 MHz trochę nisko,
    ale myślę, że matcherem dało by radę dojechać i małe łączności porobić, bo
    słychać, to jest. Taka była moja CA-ABC22a f-my Comet i sprawowała się
    dobrze. Talerze do radiolinii też raczej nie miedziane, przede wszystkim
    były by cholernie ciężkie,. miedź to OIDP, coś kole 8.5 g/cm3, a jak talerz
    ma 5 metrów (są i większe), to silniejszy wiatr nie wiem, czzy nie namieszał
    by w konstrukcji budynku... jakby ci taki wiatr 200 kph dmuchnął. Choć
    bardziej mi o rezonans mechaniczny chodzi, jakby dmuch, dmuch, w rytmie
    rezonansu anteny... Więc stalowy pokrywany, albo specjalny stop aluminium,
    usztywniony dzięki odpowiedniemu składowi. Ale tu nie pomnę, jak wygląda z
    kruchością, może "amelinium" się pokrywa, jak lustra teleskopów, bo
    ameliniowe ponoć najwięcej światła odbijają (swoją drogąś - ciekawe, jak
    robią, by się nie utleniło, bo zrobić takie lustro, to nie w kij dmuchał,
    gdzies czytałem, że jak zrobili jakieś lustro, to szkło 2 lata chłodzili po
    trochu, zanim poszło do wykończenia.

    9436

    > Linka nosna stalowa, kabel miedziany.

    No, dokładnie. Nie było by sensu inaczej.

    > Ale tak mi przyszlo na mysl ... piorunochron stalowy, a przeciez
    > aluminiowy bylby bezpieczniejszy ... chyba :-)

    Absolutnie nie. Już tłumaczę.
    Wprawdzie glin ma wyższe ciepło właściwe, niż żelazo, także lepiej
    przewodzi... policzyłem wstępnie, ile trzeba ciepła, aby dwa kilowe bloki,
    jeden aluminiowy, drugi żelazny, rozgrzać z temperatury pokojowej, do
    temperatury topnienia. Wyszło dość podobnie, jak Fe/Al 68/57 (za dokładnie
    zaciemni, taka jest mniej-więcej proporcja). Mając dwa pręty, o podobnej
    przewodności, to aluminiowy będzie o polu przekroju ok. 4-krotnie mniejszym.
    Mniejsza więc będzie masa. zatem i c.w. potrzebne do roztopienia pręta.
    Zatem i mniej energii. Więc jak przypiździ, to jest sporo większe ryzyko, że
    drut aluminiowy roztapiając się, z dodatkiem sił magnetycznych
    towarzyszących przepływowi tak dużego prądu, rozpryśnie się w otoczeniu,
    mogąc być na tyle jeszcze gorącym, że coś przypali, albo kogoś zrani,
    oparzy, a nawet zabije. Do tego mały moduł sprężystości i raczej nie za
    dobra wytrzymałość mechaniczna, kruchość... a i koszt przewodu... Poza tym,
    obawiam się, że pole magnetyczne, wywołane przepływem prądu, przy grubszym
    drucie (aby byl mechanicznie mocniejszy), może nienajlepiej wpływać na to,
    co w otoczeniu. Także prądy, jeśli to miało by jeszcze coś się porozpływać,
    to nie wiem, czy nie wpłynęło by negatywnie np. na konstrukcję budynku...
    drut żelazny wydaje mi się tańszy w produkcji, a mając wyższą temperaturę
    topnienia i masę, jest w stanie przejąć znacznie więcej energii, zajmując
    mniej miejsca, a dzięki oporności, popłyną mniejsze prądy, wywołując w
    otoczeniu mniejsze pola magnetyczne, oraz mniejsze prądy błądzące. Poza tym,
    jest mocniejszy mechanicznie, a odpowiednio dobierając skład stali, może być
    nierdzewny, czy jeszcze wytrzymalszy mechanicznie.
    Muszę to jeszcze dokładniej poprzeliczać, bo teraz to tak na razie na
    szybko, więc i niedokładnie.

    > Ale linie w.cz ?

    w.cz.... to idzie raczej do kilkudziesieciu kHz, może do niskich kilkuset. A
    to ze względu na to, żże takie przewody lubią same stawać się antenami i
    poprzez rozmaite wpływy zakłócać to i to, oraz samemu być zakłócanym, Każdy
    krótkofalowiec powinien umieć to choć pobieżnie wyjaśnić. Wyższe
    częstotliwości idą specjalnymi kablami, możzna je podwieszać na słupach,
    obok dotychczasowych przewodów, czasem je widać, te "specjalne", jak się
    jedzie drogą

    > Bo powyzsze to chyba "telefoniczne"

    To się przeplata... poza tym kapkę się pogubiłem... zmęczenie...
    Jak będzie trzeba, poprzeliczam, coś powiem o tych liniach
    teletransmisyjnych z punktu widzenia raczej amatorskiego... na razie
    myślenie mi ostatnio kuleje.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 82. Data: 2018-04-09 09:25:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 9 Apr 2018 04:25:36 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > ukrywam, gdyby różnica nie była istotna (a była dość znaczna), to używałbym
    > tego zamiast odmiany z prętem miedzianym.

    No coz, w Gąbinie sie stal sprawdzała.
    Ale przy tym przekroju - moze nie miala wyjscia.

    > Nikluje się też wtyczki, więc musi to mieć jakieś znaczenie, choć kiepsko
    > się lutują, ale czasem da radę.

    IMHO - dla rdzy. Ale przy okazji - kto wie.

> [...]
    > ma 5 metrów (są i większe), to silniejszy wiatr nie wiem, czzy nie namieszał

    Wystarczy pomiedziowac, a stal ... podobnie ciezka.

    >jakby ci taki wiatr 200 kph dmuchnął.

    Ale to od srednicy zalezy. Paradoksalnie - im ciezsza tym lepsza,
    wlasnym ciezarem stabilizuje.

    Chodzi mi po glowie, ze falowody sie miedziuje czy srebrzy.
    A dalej mi chodzi po glowie, ze prad w.cz. w przewodzie w obecnosci
    ferromagnetyka wolniej sie rozchodzi, ciekawe czy ma to wplyw na
    antene. A moze przy w.cz. stal juz nie jest ferromagnetykiem.

> [...]
    > Mniejsza więc będzie masa. zatem i c.w. potrzebne do roztopienia pręta.

    Ja zakladalem, ze srednica ta sama. Mniejszy opor - mniej energii.
    Ale moze to zle, ze mniej, bo wiecej trafi do ziemii i narobi szkod w
    okolicy ?

    No i ... aluminium rozgrzane do czerwonosci to chyba nie jest
    bezpieczny material ?

> [...]
    > towarzyszących przepływowi tak dużego prądu, rozpryśnie się w otoczeniu,
    > mogąc być na tyle jeszcze gorącym, że coś przypali, albo kogoś zrani,

    Stal tez potrafi. Ale szansa chyba mniejsza.

> [...]
    > obawiam się, że pole magnetyczne, wywołane przepływem prądu, przy grubszym
    > drucie (aby byl mechanicznie mocniejszy),

    Ten prad chyba od chmury zalezy i podobny bedzie.

    J.

  • 83. Data: 2018-04-09 10:29:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No coz, w Gąbinie sie stal sprawdzała.
    > Ale przy tym przekroju - moze nie miala wyjscia.

    (talerz)

    > Ale to od srednicy zalezy. Paradoksalnie - im ciezsza tym lepsza,
    > wlasnym ciezarem stabilizuje.

    Dynamicznie pewnie tak, rezonans nechaniczny pewnie niżej stoi, ale
    statycznie, to jednak kotwa musi być chyba mocniejsza.

    > Chodzi mi po glowie, ze falowody sie miedziuje czy srebrzy.

    Miałem i srebrzone, i niesrebrzone, najczęściej z mosiądzu, jednak twardszy
    od miedzi.

    > A dalej mi chodzi po glowie, ze prad w.cz. w przewodzie w obecnosci
    > ferromagnetyka wolniej sie rozchodzi, ciekawe czy ma to wplyw na
    > antene. A moze przy w.cz. stal juz nie jest ferromagnetykiem.

    Stąd moje dociekanie, co konkretnie powoduje, że pręt stalowy daje sporo
    gorszy rezultat, niż podobny miedziany, różnica w jakości jest za duża, by
    wyniknęło to być może ze współczynnika skrócenia..

    (średnica zwodu)

    > Ja zakladalem, ze srednica ta sama. Mniejszy opor - mniej energii.

    ... wytraconej na zwodzie...

    > Ale moze to zle, ze mniej, bo wiecej trafi do ziemii i narobi szkod w
    > okolicy ?

    pff... Trudno jednoznacznie orzec... ale przy tych prądach, to pan Kirchhoff
    zapewne z cicha robi podśmiechujki, jak to jego prawa rządzą...
    Liczyłem kiedyś, przyz prądach wyładowań piorunowych, na zbrojeniach
    konstrukcji budynku, wychodziły mi całkiem poważne wartości, nawet do napięć
    śmiertelnie niebezpiecznych.

    > No i ... aluminium rozgrzane do czerwonosci to chyba nie jest
    > bezpieczny material ?

    Zdecydowanie, jak każdy roztopiony metal. A jak jeszcze uwzględnimy, że prąd
    płynie, to łatwo sobie wyobrazić, co robi przewodnik w polu magnetycznym -
    porusza się. Wiec roztopiony metal porusza się. Widać to zresztą na
    zdjęciach z obiektów trafionych piorunek, np. tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=RvG3ieOh8cI - może jedna kilkutysięczna
    sekundy... Ale energii tyle, że pręt długo się świecił.
    https://www.youtube.com/watch?v=td0WEtf1pQk - ładnie lecą gwizdki z wieży
    https://www.youtube.com/watch?v=xbFWMxeIlhY - można powiedzieć, rozwinięcie
    drugiego filmu
    https://www.youtube.com/watch?v=TjXW9qqSvRA - jak widać, potrafi przywalić w
    NAJNIŻSZY punkt w otoczeniu... A iskry jakie sypie...

    > Stal tez potrafi. Ale szansa chyba mniejsza.

    Zdecydowanie. Poza tym, zauważyłem jeszcze jedno - jak przyłoi, to zwód,
    lokalnie rozgrzany, łatwiej się przerwie w miejscu uderzenia, pozbawiając,
    bądź przynajmnbiej pogarszając ochronę reszty obszaru. Łatwiej o to IMHO w
    aluminium.

    > Ten prad chyba od chmury zalezy i podobny bedzie.

    Pewnie tak... jak wspomniałem, muszę to jakoś policzyć, a na razie jakoś
    średnio mnie do tego ciągnie, weny nie mam po prostu.
    Pomyśleć, że to dokładnie to samo zjawisko, gdzie leciutko nas kłują igiełki
    przy zdejmowaniu swetra, czy czesaniu się grzebieniem z tworzywa...

  • 84. Data: 2018-04-09 11:19:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Dynamicznie pewnie tak, rezonans nechaniczny pewnie niżej stoi, ale
    >statycznie, to jednak kotwa musi być chyba mocniejsza.

    Gdzies czytalem o wiezy Ostankino pod Moskwa. Takie tam, 500m betonu.
    A fundamenty ... na 3 m wglab ziemi.

    Wiaterek daje sile umiarkowana, a ciezar calej konstrukcji plus jej
    szerokosc u podstawy wystarczaja do stabillnosci.

    >Stąd moje dociekanie, co konkretnie powoduje, że pręt stalowy daje
    >sporo gorszy rezultat, niż podobny miedziany, różnica w jakości jest
    >za duża, by wyniknęło to być może ze współczynnika skrócenia..

    Ale mnie chodzilo o aluminium - wydawalo mi sie, ze uzasadniales
    gorsze wlasnosci wlasciwosciami magnetycznymi, przyznaje - jest
    paramagnetykiem, odwrotnie niz miedz, ale to bardzo slabe wlasciwosci.

    (średnica zwodu)
> [...]

    >Liczyłem kiedyś, przyz prądach wyładowań piorunowych, na zbrojeniach
    >konstrukcji budynku, wychodziły mi całkiem poważne wartości, nawet do

    Tam ponoc indukcyjnosc druta sie juz liczy ... wiec napiecia moga byc
    w grubych kV.

    >Zdecydowanie, jak każdy roztopiony metal.

    Aluminium sie ponoc latwiej pali.
    Choc w ognisku to wcale tak chetnie nie wyglada ...

    J.

  • 85. Data: 2018-04-09 12:52:36
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Gdzies czytalem o wiezy Ostankino pod Moskwa. Takie tam, 500m betonu.
    > A fundamenty ... na 3 m wglab ziemi.

    Przepraszam, czepiam się: na północy Moskwy, całkiem daleko od granic
    miasta. Grubość fundamentów istotnie jest 3 metry, natomiast są wkopane
    do ziemi na głębokość 4,7 m. Średnica fundamentów to 74 m. Podobno
    zaprojektowano z 6-krotnym zapasem na wywrócenie.

    > Wiaterek daje sile umiarkowana,  a ciezar calej konstrukcji plus jej
    > szerokosc u podstawy wystarczaja do stabillnosci.

    Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

  • 86. Data: 2018-04-09 12:59:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Podobno zaprojektowano z 6-krotnym zapasem na wywrócenie.

    >Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

    Teoretycznie - moze byc bez znaczenia.
    Poki stoi prosto - wiatr robi moment, ciezar robi moment(*), sie
    rownowazą niezaleznie od wysokosci s.c.

    Gorzej, jak sie podstawa pochyli, albo wiatr wieze wygnie - wtedy
    ciezar wlasny doklada swoj moment

    (*) no dobra, tak by bylo tylko przy sztywnej podstawie, w praktyce to
    ona musi sie wygiac, zeby ten moment na podstawie powstal.

    J.

  • 87. Data: 2018-04-09 16:13:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, April 8, 2018, 10:03:03 PM, you wrote:

    [...]

    > Roznica w przewodnosci jest spora
    > miedz 1.7e-8
    > aluminium 2.7e-8
    > zelazo 9.7e-8
    > stal 10 do 100 e-8

    Piszesz o przewodności a podajesz rezystywność :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 88. Data: 2018-04-09 21:31:58
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Gdzies czytalem o wiezy Ostankino pod Moskwa. Takie tam, 500m betonu.

    Ale tam powierzchnię ma w miarę niewielką, poza tym, była projektowana, aby
    miała to, co ma. Choć nie uchroniło jej to przed pożarem okablowania.

    > A fundamenty ... na 3 m wglab ziemi.

    Ale z pewnością nie mały paliczek po środku, tylko solidna płyta,
    odpowiednio trwała i ciężka.

    > Wiaterek daje sile umiarkowana, a ciezar calej konstrukcji plus jej
    > szerokosc u podstawy wystarczaja do stabillnosci.

    To przy stałym wietrze tak, ale jak będzie dmuch, dmuch, to się rozbuja - i
    "jerycho"

    > Ale mnie chodzilo o aluminium - wydawalo mi sie, ze uzasadniales gorsze
    > wlasnosci wlasciwosciami magnetycznymi, przyznaje - jest paramagnetykiem,
    > odwrotnie niz miedz, ale to bardzo slabe wlasciwosci.

    Aluminium aż tak nie psuje efektywności, jak tak się zastanawiam, to
    sprawność powinna być całkiem sensowna. Wolałbym antenę z prętów
    miedzianych, ale była by raczej ciężkawa.

    > Tam ponoc indukcyjnosc druta sie juz liczy ... wiec napiecia moga byc w
    > grubych kV.

    I to między sąsiednimi elementami konstrukcji, galwanicznie połączonymi.
    Przypuszczam, że schemat zastępczy kawałka zbrojenia, mógłby być całkiem
    ciekawy.

  • 89. Data: 2018-04-09 21:43:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jak popatrzy się na tę wieżę, to widać, że środek ciężkości ma nisko.

    Przy dobrej piździawie, wspartej rytmicznymi zmianami siły, to chyba nawet
    bym się trochę zaczął obawiać. Jednak skoro (raczej pozorny) środek
    ciężkości, to i wektory, więc siła wiatru swoje dokłada i pozorny środek
    ciężkości, czy jaka temu nazwa, przesuwa. Czymże innym, jeśli nie ilustracją
    tego, jest wyrywanie drzew z korzeniami przez silne wichry?