  • 11. Data: 2018-07-05 14:16:07
    Temat: Re: Licencja na O&O Defrag Pro - za friko
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 05 Jul 2018 12:34:15 +0200, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

> [...]
    ssional-edition-giveaway-promo-offer.html

    > No nie jestem pewien czy się nie rozsypie.
    > Ten program ma opcję defragmentacji i kompaktowania tabeli MFT przy
    > starcie systemu, nie wiem jak to robi(pewnie w API nic takiego nie
    > ma), więc bez UPS czy baterii w laptopie lepiej nie ryzykować
    > defragmentacji MFT.

    MFT to ...także plik, z tym, że w odróżnieniu od zwykłych plików jego
    lokalizacja jest zapisana w boot sectorze :-)
    Zatem wyobraźmy sobie taki scenariusz:
    1. OODefrag robi własną kopię MFT kopiując poszczególne sektory
    2. Gdy skończy dokonuje wpisu do boot sectora z nową pozycją MFT
    Gdzie tu jest pole to upadku? Podczas punktu 1. wyłączenie prądu skończy
    się ...niczym, po prostu nic się nie zmieni. Gdyby cudem trafić w punkt 2.
    zajmujący pewnie 0,000001% czasu całej operacji to i tak raczej nic się nie
    uzyska, bo ten zapis jest tak krótkotrwały, że pewnie zapisałby się na
    bezwładności prądowej zasilacza czy kondensatorów.

    Dodatkowo MFT posiada kopie (gwarantuje to sam NTFS), więc naprawdę nie
    widzę tu zagrożenia, a nawet jest ono imho mniejsze niż w przypadku
    zwykłych plików.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 12. Data: 2018-07-05 18:43:11
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 05/07/2018 12:36 PM, Jacek Maciejewski wrote:

    > :)

    Like :)

  • 13. Data: 2018-07-07 00:05:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Roman Tyczka" 1oc76iuyu63jc$....@t...com

    > MFT to ...także plik

    Dokładnie.

> [...]
    > 1. OODefrag robi własną kopię MFT kopiując poszczególne sektory
    > 2. Gdy skończy dokonuje wpisu do boot sectora z nową pozycją MFT

    Transakcyjność jest podstawą NTFS.

> [...]
    > uzyska, bo ten zapis jest tak krótkotrwały, że pewnie zapisałby się na
    > bezwładności prądowej zasilacza czy kondensatorów.

    Trzeba mieć pecha. ;)

    > Dodatkowo MFT posiada kopie

    Szczątkową, ale przecież tej sfragmentowanej nie niszczysz,
    zanim upewnisz się, że zdefragmentowana jest użyteczna.

    > (gwarantuje to sam NTFS), więc naprawdę nie
    > widzę tu zagrożenia, a nawet jest ono imho
    > mniejsze niż w przypadku zwykłych plików.

    Defragmentowałem (Paragonami) i kompaktowałem MFT wiele
    (może ze sto? -- w ogóle rzadko defragmentuję zapis na HDD;
    ale jeśli defragmentuję, to razem z MFT) razy bezproblemowo
    w różnych wersjach NTFS na różnych Win. Ani razu nie obawiałem
    się utraty danych -- co najwyżej utraty czasu na defragmentację. ;)

    -=-

    Jeśli Seagate wypuszcza SSD -- chyba widać kres HDD.
    IMI lepiej wydać szmal na SSD niż na płatne defragmentatory.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 14. Data: 2018-07-07 00:50:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Roman Tyczka" s7xelzbvpszb$....@t...com

    > Nie wiem jak FAT, tam bym się bał.

    FATalne psują się w wyniku zwyczajnego
    używania znacznie chętniej niż w wyniku
    defragmentacji. Ale IMO defragmetacja
    (bez względu na FS -- FAT czy NTFS)
    niewiele daje.

    W defragmentacji ważny jest pomysł.

    Co z tego, że dany plik jest ułożony ciurkiem,
    skoro i budowa fizyczna, i budowa logiczna dysku
    zmusza głowicę do ganiania w tę i nazad...

    Ważne jest między innymi: położenie MFT; położenie
    katalogów; rozsądne rozplanowanie ;) samego pliku,
    który za chwilę ;) przewędruje w efekcie edytowania;
    a nawet wzajemne ułożenie plików...

    Ważniejsza jest filozofia -- używania partycji,
    defragmentowania, podziału na partycje, dobór
    wielkości klastra (tu jest ograniczenie, gdy
    chcemy szyfrować czy kompresować) niż sama
    prymitywna defragmentacja.

    Mając długie (gigabajtowe) filmy i drobne pliki stale
    edytowane -- warto zawczasu poporządkować to i owo...

    Defragmentatory zwykle pytają:

    - najpierw długie pliki?
    - najpierw pliki dawno zapisane?
    - najpierw pliki dawno czytane?
    - najpierw katalogi?

    - przesunąć MFT?
    - skompaktować?
    - zdefragmentować?...

    Formatowanie FS zwykle daje MFT gdzieś pośrodku partycji,
    ale bezmyślnie cwane przesuwanie tej partycji może
    niechcący ;) przesunąć MFT na koniec lub na początek...

    -=-

    IMO ogólnie nie warto zbyt często defragmentować:

    - dysk grzeje się niebezpiecznie
    - czas jest tracony
    - dyski mają kolejkowanie
    - fragmentacja małych plików szybko powróci
    - co z tego, że pojedyncze pliki nie są
    pofragmentowane, gdy trzeba ,,naraz'' czytać
    masę takich plików rozrzuconych po całym dysku?
    - fragmentacja filmu itp. wielkich plików
    nie ma wpływu na użyteczność...
    - dysk zdefragmentowany niekoniecznie jest
    znacząco szybszy od pofragmentowanego
    - pielęgnacja ;) bakapowa przyokazyjnie
    eliminuje defragmentację.

    Niemniej jednak gdy mi nudzi się (jak teraz,
    gdy piszę) sięgam po defragmentację bez obaw.

    -=-

    Wreszcie ;) jest też buforowanie IO -- na stabilnych
    systemach można pokusić się o RAMkowe buforowanie
    i czytania, i (NIE POLECAM!) zapisu...

    -=-

    Jak HDD odchodzą do lamusa, tak odchodzi też defragmentacja.
    ,,Magazyny'' mogą pozostać na HDD, zaś ,,systemowe'' i tak
    trzeba zamieniać na SSD... [chlip, chlip -- bo to kosztuje...]
    Toż można mieć i HDD, i zarazem SSD -- choćby na kartce,
    niekoniecznie na 2.5" i niekoniecznie? ;) na SATA...

    IMO koniecznie trzeba zakończyć erę pseudodysku :) IDE/ATA
    rozwiniętego do EIDE/PATA, SATA, SATA 1500 ;) itd...

    Trzeba wreszcie wprowadzić (OBOK kolejkowania) priorytetowanie
    dyskowych IO, bo nawet SSD zabiera czas...

    -=-

    Ile zysku w czasie daje defragmentacja?
    Ile strat czasu daje choćby taki jeden post o defragmentacji?
    Ile strat czasu daje wybór defragmentatora i instalacja defragmentatora?...
    (zwykle trzeba nieźle nainstalować się i podefragmentować, aby wybrać ;)
    dobry defragmentator)

    Nie łatwiej po prostu dane skopiować gdzieś i przywrócić?...
    Przy okazji powstaje kopia zapasowa -- na wszelki wypadek. :)

    )\._.,--....,'``.

  • 15. Data: 2018-07-13 22:35:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > że pewnie zapisałby się na bezwładności prądowej zasilacza czy kondensatorów.

    Miałem otwarty (edytorem TC uruchamianym przez <F4>) plik tekstowy
    (htm) który straciłem w efekcie padu WXP. Nie pamiętam, czy akurat
    wtedy ten plik był zapisywany (może głupio brzmi, ale naprawdę nie
    wiem, czy akurat wtedy zapisywałem) ale po podniesieniu WXP miałem
    na dysku zera jako zawartość tego pliku. Oczywiście (bo WXP) NTFS.

    Rzecz miała swe miejsce dzisiaj. :)
    Pliku mi nie żal -- eksperymentowałem, wprowadzając zmiany drobne.
    Cały plik miał kilka swych kopii -- niemal identycznych.

    Nie znam powodu zawieszenia się laptopa -- ten typ tak ma,
    gdy mam otwarte masy stron na kilku przeglądarkach a kesze
    tych przeglądarek są zbyt zaśmiecone.

    W połowie sierpnia br. minie 10 lat używania tego notebooka.

    > Dodatkowo MFT posiada kopie (gwarantuje to sam NTFS), więc
    > naprawdę nie widzę tu zagrożenia, a nawet jest ono imho
    > mniejsze niż w przypadku zwykłych plików.

    Jak już pisałem -- jest to szczątkowa kopia.

    -=-

    Tak więc -- pad systemu może być bolesny.

    )\._.,--....,'``.
    http://danutac.oferty-kredytowe.pl

  • 16. Data: 2018-07-16 09:59:09
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2018-07-04 o 13:26, Roman Tyczka pisze:
    > https://www.pcsoftmag.com/2018/07/oo-defrag-20-profe
    ssional-edition-giveaway-promo-offer.html

    Pff...teraz to sobie mogą dawać za friko, kiedy ja już nie potrzebuję, bo we
    wszystkich kompach
    mam dysk SSD.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 17. Data: 2018-07-17 18:23:18
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy jest jakaś friko edycja o&o na win xp?

  • 18. Data: 2018-07-17 19:04:14
    Od: ń <ń@ń.ń>

    W XP zapuść sobie z wiersza poleceń defrag /?
    Ten "linijkowy" ma inne algorytmy niż znany defrag z GUI XP.

    -----