  • 1. Data: 2020-01-04 01:12:31
    Temat: Ludzie piece strugają
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    ... do wytopu metali. Albo indukcyjne, albo różne grzałki w cegłach
    szamotowych, albo na przepracowany olej.
    W Hucie Warszawa sprawę załatwia pręt grafitowy, który opuszcza sie do
    kadzi ze złomem, puszcza prąd i się żelastwo topi.
    A gdyby tak domowy, niewielki i zupełnie amatorski piecyk wystrugać na
    podobnej zasadzie? Tygielek z grafitu, 2 elektroda też, stara spawarka
    MMA jako dostarczyciel mocy diabelskiej te kilkadziesiąt A powinna dać.
    Nie chce mi się budować pieca do hobbystycznej akcji.
    Głupi to pomysł, czy taki sobie?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2020-01-04 08:26:08
    Temat: Re: Ludzie piece strugają
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 4 stycznia 2020 01:12:38 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
> [...]
    > MMA jako dostarczyciel mocy diabelskiej te kilkadziesiąt A powinna dać.
    > Nie chce mi się budować pieca do hobbystycznej akcji.

    Pomysł dobry, tylko realizacja może być niełatwa. Napieprzanie ciągłym lukiem w
    atmosferze powietrza bardzo szybko skończy się spaleniem wszystkiego, podawanie gazu
    skomplikuje sprawę, zrobienie komory próżniowej przenosi temat do kategorii podróży w
    czasie.

    Ja się przymierzam do jednej z tych maszynek
    https://m.aliexpress.com/item/4000193939907.html?pid
    =808_0000_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.40001939399
    07&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=6451a
    mp-P3G243EJZ6WFAiW2pe3kFg1578122178664&browser_id=7a
    37263f868d4ae9a1014f0238ae5e27&is_c=Y

  • 3. Data: 2020-01-04 12:29:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jan 2020 23:26:08 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Pomysł dobry, tylko realizacja może być niełatwa. Napieprzanie
    > ciągłym lukiem w atmosferze powietrza bardzo szybko skończy się
    > spaleniem wszystkiego, podawanie gazu skomplikuje sprawę,

    Naprawde ? Butla z azotem to nie jest cos skomplikowanego,
    maly palnik moze wyprodukowac spora ilosc CO2.

    > zrobienie komory próżniowej przenosi temat do kategorii podróży w czasie.

    Ale daje nowe mozliwosci :-)

    J.

  • 4. Data: 2020-01-04 17:58:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 4 stycznia 2020 12:30:02 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Naprawde ? Butla z azotem to nie jest cos skomplikowanego,
    > maly palnik moze wyprodukowac spora ilosc CO2.

    Nie wiesz o czym mówisz.

    > Ale daje nowe mozliwosci :-)

    No, możliwość odgazowania wytopu to zawsze było marzenie metalurgów. Ale opracowanie
    metod vim/var proste nie było.

  • 5. Data: 2020-01-04 19:49:42
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 08:26, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    skomplikuje sprawę, zrobienie komory próżniowej przenosi temat do kategorii podróży w

    Mogę trochę argonu poświęcić. No i idea jest nie łukiem, ale oporowo
    przez sam topiony metal.

> [...]
    id=6451amp-P3G243EJZ6WFAiW2pe3kFg1578122178664&brows
    er_id=7a37263f868d4ae9a1014f0238ae5e27&is_c=Y

    Też myślałem o indukcji, ale te chińskie watty to tak na oko odpowiadają
    0,4 naszym;-) Już w tym ze sznurka wyżej piszą 4kW, a zasilanie to tak
    mi wychodzi jakieś 3,6 i raczej 100% sprawności to nie ma.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2020-01-04 20:12:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 4 stycznia 2020 19:50:01 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
> [...]
    czasie.

    > Mogę trochę argonu poświęcić. No i idea jest nie łukiem, ale oporowo

    Trzeba by dużo. Przy 20 ppm tlenu spoiny w nierdzewce są spalone.

    No ale nie napisałeś co tam chcesz topić.

> [...]
    > 0,4 naszym;-) Już w tym ze sznurka wyżej piszą 4kW, a zasilanie to tak
    > mi wychodzi jakieś 3,6 i raczej 100% sprawności to nie ma.

    Wiadomo, trzeba trochę na zapas brać. One są dobre do topienia złota/srebra na układ
    wlewowy z kilkoma pierścionkami, a jak chcesz wrzucić coś topiącego się wyżej
    (nikiel, nierez), napakować tego pełen tygiel- to może trochę czasu zająć.

  • 7. Data: 2020-01-05 03:22:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Naprawde ? Butla z azotem to nie jest cos skomplikowanego,
    > maly palnik moze wyprodukowac spora ilosc CO2.

    Butla z azotem nie, ale będziesz potrzebował utrzymać taki płaszcz nad
    cześcią roboczą, a to nie będzie tak trywialne, że sobie dmuchasz z węża
    na tygielek. W najprostszym ujęciu możesz zrobić pewnie komorę, z
    okienkiem i monitorować całość przez to okienko. Otworzyć możesz po
    wystudzniu wszystkiego. Trochę mała frajda jak na takie pierniczenie MZ.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2020-01-05 03:31:10
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 20:12, Konrad Anikiel pisze:
    > Trzeba by dużo. Przy 20 ppm tlenu spoiny w nierdzewce są spalone.

    Oszk', dobrze wiedzieć. A tak przyjemnie się nierdzewkę TIGiem spawa...

    > No ale nie napisałeś co tam chcesz topić.

    Pewnie Al, może mosiądz i brąz.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2020-01-05 08:14:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-05, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:

    > Oszk', dobrze wiedzieć. A tak przyjemnie się nierdzewkę TIGiem spawa...

    > Pewnie Al, może mosiądz i brąz.

    Czyli kanthal powinien wystarczyć z zapasem.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2020-01-05 10:25:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 stycznia 2020 03:31:27 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Oszk', dobrze wiedzieć. A tak przyjemnie się nierdzewkę TIGiem spawa...

    > Pewnie Al, może mosiądz i brąz.

    Ja mam ten do szkła i prostej ceramiki
    http://www.technicalsupermarket.com/component/option
    ,com_virtuemart/page,shop.product_details/flypage,sh
    op.flypage/product_id,2065/category_id,386/manufactu
    rer_id,0/Itemid,4/

    Jak trzeba to i metal czasem stopi. Kupiłem go z zapasową grzałką 10 lat temu, ciągle
    chodzi na pierwszej, a po kilkunastu przeprowadzkach nie wiem gdzie wsadziłem
    zapasową :-)