  • 1. Data: 2017-04-23 11:29:16
    Temat: Lutowanie twarde -- czym?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Panowie,

    mam rurkę mosiężną złoconą średnicy 3mm i długości 20mm,
    chciałbym przylutować dwie takie do prostopadłościanu
    mosiężnego 7x7x10mm. Lut cynowy ma zbyt małą wytrzymałość
    mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
    polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.

    Mam taką lutownicę gazową:

    http://www.dremeleurope.com/pl/pl/dremel%C2%AEversat
    ip-471-ocs-p/

    Ponieważ z lutowaniem twardym nie mam żadnego doświadczenia,
    stąd dwa pytania:

    1. Jaki lut i topnik powinienem kupić, by zrobić to porządnie
    w zakresie dostępnych mi możliwości?

    2. Ponieważ egzemplarzy ma być stosunkowo dużo, a zależy
    mi na powtarzalności struktury mechanicznej (nie muszę się
    trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
    podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje
    elementy przy lutowaniu?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-04-23 12:29:52
    Temat: Re: Lutowanie twarde -- czym?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 kwietnia 2017 18:29:16 UTC+9 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    > trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
    > podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje

    Jak nie masz wprawy w takiej jubilerskiej robocie to zrób to w piecu. Nawierć w tych
    klockach otwory tak żeby ta rurka weszła parę milimetrów w głąb, lut kup w postaci
    krążków z cienkiego drutu o tej samej średnicy co rurka. Włóż takie kółko w otwór,
    potem rurkę, tak złożone włóż do pieca.

    Najpierw zrób kopyto z gliny. Kup w sklepie papierniczym glinę rzeźbiarską Astra.
    Zlutuj jeden komplet rurka+klocek ręcznie cyną. Rozwałkuj tę glinę, odciśnij wiele
    razy ten klocek z rurką w miękkiej glinie tak żeby postały gnizda z dokładnymi
    wymiarami. Glinę wysusz (pod pokrywką z małym otworkiem, bardzo powoli, daj jej
    tydzień na wyschnięcie), wypal, wtedy poukładaj te klocki z rurkami i z lutem.
    Zapodaj to do pieca, dostawcę lutu najpierw spytaj o cykl lutowania: tempo
    nagrzewania, temperatura, czas, tempo chłodzenia. Nie może się nie udać.

    To jest pomysł na domowy przemysł. Mała inwestycja, wystarczająca dokładność, kosztem
    czekania na wysuszenie gliny. Możesz mieć lepsze. Na przykład weź klocek miękkiej
    ceramiki (wykładziny od tych pieców) i daj to do wyfrezowania, żeby mieć te gniazda
    wystrugane bez bawienia się gliną. Ale trzeba najpierw zamodelować to w 3D.

  • 3. Data: 2017-04-23 14:50:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-23 o 11:29, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
    > polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.

    Jak to ma być przymocowane, czołowo, przelotowo w otworze, bokiem?
    Czy to ma być do instalacji ciśnieniowej, czy robota jubilerska?
    W jakiej temperaturze ma pracować?
    Jeżeli rurka nie musi być drożna to wtedy warto ją ustabilizować drutem.

> [...]
    > trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
    > podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje

    Topniki są zalecane przez producenta lutów.

    Trzeba zadbać o to, by przed lutowaniem dobrze pobielić powierzchnie
    łączone.
    Luty twarde potrzebują wysokiej temperatury, a wtedy łatwo przepalić
    cienkie elementy.

    WM

  • 4. Data: 2017-04-23 15:50:29
    Od: 4...@g...com

    Za mala moc ma ten palnik z linku. Na upartego mozesz probowac nim polutowac srebrem.
    Kupuje sie preciki z otulina bedaca topnikiem. Kostke musisz postawic na czyms co
    slabo odbiera cieplo, moze byc cegla szamotowa. Jak nie dasz rady rozgrzac to musisz
    miec palnik o wiekszej mocy. Technika lutowania srebrem tez jest wazna. Grzeje sie
    laczone elementy a nie lutowie. Elementy musza byc podgrzane do takiej temperatury ze
    przylozony do nich srebrny precik zacznie sie topic i rozplywac. Jak pojemnosc
    cieplna laczonych elementow mala to trzeba znalezc sposob zeby je grzac i zeby
    plomien nie oddzialywal na lutowie. Do lutowana rowniez twardego niewielkich
    elementow Perun robi(l) zestaw trzech palnikow o roznej mocy. Zasilane sa ze zwyklej
    butli lacznie z turystycznymi i dziala bez reduktora. Ostatnia zapamietana cena to
    chyba 180 zlotych za zestaw. Najmniejszy palnik ma 0,8kW najwiekszy 2,5kW. Do takiej
    malej kostki uzyl bym tego najmniejszego. Ten palnik co pokazujesz ma ze 150W.

  • 5. Data: 2017-04-23 17:23:27
    Od: 4...@g...com

    Pomylilem sie w oszacowaniu mocy. Palnik z linku ma nie wiecej niz 80W.

  • 6. Data: 2017-04-24 11:48:53
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-04-23 o 15:50, 4...@g...com pisze:

    > lutowie. Do lutowana rowniez twardego niewielkich elementow Perun
    > robi(l) zestaw trzech palnikow o roznej mocy. Zasilane sa ze zwyklej
    > butli lacznie z turystycznymi i dziala bez reduktora.

    To ciekawe.
    Mógłbys podać jakieś namiary?
    Bo na stronie http://kowalperun.pl/# nie widać.
    Albo do podobnego produktu innej firmy.

    pozdro

  • 7. Data: 2017-04-24 11:57:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 kwietnia 2017 18:48:55 UTC+9 użytkownik robot napisał:

    > To ciekawe.
    > Mógłbys podać jakieś namiary?
    > Bo na stronie http://kowalperun.pl/# nie widać.
    > Albo do podobnego produktu innej firmy.

    :-)
    To nie ci.
    https://www.perun.pl/palniki.html

  • 8. Data: 2017-04-24 12:37:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
    >polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.

    Myslisz, ze da rade ?
    Malutka ta rurka, latwo bedzie przetopic ... trzeba by dobrac lut o
    sporo nizszej temperaturze topienia.

    A moze spawanie/zgrzewanie tarciowe ?

    J.

  • 9. Data: 2017-04-26 10:15:07
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 11:57, Konrad Anikiel pisze:

    > :-)
    > To nie ci.
    > https://www.perun.pl/palniki.html

    Dzięks.