  • 1. Data: 2018-05-12 18:56:51
    Temat: Lutowanie wtyków DIN
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Muszę kilka wtyczek zalutowac na kable. Mam z tym problem od kilkunastu
    lat, ale obecnie to przekracza granice śmieszności.

    Wtyczka normalna, taka:

    https://f.allegroimg.com/original/03ae33/51f0fa0c4ed
    1ab3ad725fea757cf

    Wtyki sa zrobione z metalu którego nie da się pokryć cyna. Nawet jesli
    "złapie" to mozna mechanicznie odrwać bez problemu.

    Co zrobiłem:
    a) długie grzanie: nie da rady bo plastik topi się *natychmiast*, po 3
    sek trzymania lutownicy 250 mam ruszający sie na boki pin.
    b) topniki: sprawdziłem kilka, efekt niewielki, cyna odpada
    c) pilnik: działa najlepiej ale zdradliwie, cyna tak naprawde nie łapie
    metalu tylko trzyma się innym sposobem, pewnie "o gorki i doliny"
    d) wyjmowanie pinu i lutowanie na boku: nie da rady, cieżko siedzi

    No żesz k...

    Od strony lutowania piny mają otwór. Dawniej wkładalo się w niego drut i
    zalewało cyną.

    A może dzisiaj nie lutuje się tych wtyczek tylko własnie wkłada się
    druta i zaciska? Jesli tak to jakim narzędziem, bo tam mało miejsca?

    Jakoś z wyczkami dostępnymi w Unitrze problemów nigdy nie było, piny
    lutowalne, plastik znacznie odporniejszy. Więc albo to ogolnie gówniana
    technologia nastała albo jednak tego się nie lutuje.

  • 2. Data: 2018-05-12 19:35:42
    Temat: Re: Lutowanie wtyków DIN
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Wtyki sa zrobione z metalu którego nie da się pokryć cyna. Nawet jesli
    > "złapie" to mozna mechanicznie odrwać bez problemu.

    radzę papier ścierny, na to coś mocniejszego niż kalafonia, np szara
    pasta do lutowania rurek miedzianych. albo kwas? wtyczkę wsadź do
    gniazda, lutownice na maksa i w kilku sesjach jedno sekundowych postaraj
    się pobielić, pocynować te piny
    powodzenia

    ToMasz

  • 3. Data: 2018-05-12 19:41:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/12/2018 7:35 PM, ToMasz wrote:
    > radzę papier ścierny, na to coś mocniejszego niż kalafonia, np szara
    > pasta do lutowania rurek miedzianych. albo kwas?

    Zamówiłem topnik z kwasem fosforowym bo podobno pomaga, ale nie rozumiem
    czemu to musi być az takie skomplikwane :/

    > wtyczkę wsadź do
    > gniazda

    Niby to stabilizuje piny, ale plastik wokół nich wytapia się tak czy
    inaczej, ponadto częśc gniazd powoduje napreżenia "boczne" przez co piny
    się tak czy inaczej krzywią.

    >, lutownice na maksa i w kilku sesjach jedno sekundowych postaraj
    > się pobielić, pocynować te piny

    Już robiłem to na kilka sposobów. Ogolnie zaryzykuje że to nie jest
    możliwe :D praktycznie wychodzi na to że bez ciezkiej chemii nic nie
    zdziałam żeby było trwałe i estetyczne.

  • 4. Data: 2018-05-12 19:45:35
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.05.2018 18:56, Sebastian Biały wrote:

    > Jakoś z wyczkami dostępnymi w Unitrze problemów nigdy nie było, piny
    > lutowalne, plastik znacznie odporniejszy. Więc albo to ogolnie gówniana
    > technologia nastała albo jednak tego się nie lutuje.

    Ostatnio lutowałem DIN-a parę miesięcy temu i był w komplecie z drukarką
    "Kafka". Lutował się bez problemu - wyglądało to na cynowane.

    Zamów tego z tysiąc sztuk a potem odeślij jako towar niezgodny z umową.
    Będą dalej robić takie buble dopóki ktoś będzie to kupował i nie zwracał.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2018-05-12 19:46:05
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 12 maja 2018 12:41:12 UTC-5 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    >
    > Już robiłem to na kilka sposobów. Ogolnie zaryzykuje że to nie jest
    > możliwe :D praktycznie wychodzi na to że bez ciezkiej chemii nic nie

    Chyba kupiles felerne gniazdka albo po prostu przeznaczone do zaciskania.

    Czy w takim przypadku nie bylo by takiej zaleznosci?
    Znaczy sie bez posrebrzenia/pozlocenia zaciskane powierzchnie byly by pasywowane a to
    utrudnialo by lutowanie?

    Z ciekawosci pytam. Bo tez mialem pare razy sytuacje ze jacka audio nie bylo jak
    polutowac bez stopienia plastikow i sie po glowie drapalem co zle robie.

  • 6. Data: 2018-05-12 19:46:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/12/2018 7:45 PM, Mirek wrote:
    > Zamów tego z tysiąc sztuk a potem odeślij jako towar niezgodny z umową.

    Nigdnie w umowie nie pisza że ma się łatwo lutować.

  • 7. Data: 2018-05-12 19:51:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/12/2018 7:46 PM, s...@g...com wrote:
    > Chyba kupiles felerne gniazdka albo po prostu przeznaczone do zaciskania.

    Oglądałem zaciskarki i nie widze takich ktore były by odpowiednio wąskie
    aby zacisnąc taki pin. Musiała by to być zaciskarka osiowa a nie poprzeczna.

    > Czy w takim przypadku nie bylo by takiej zaleznosci?
    > Znaczy sie bez posrebrzenia/pozlocenia zaciskane powierzchnie byly by pasywowane a
    to utrudnialo by lutowanie?

    Jak znajde zaciskarke do tego to się wyjasni, na razie mam robocza
    teorię: "Tadek, to wpier... tam taki metal żeby się ładnie świecił,
    klient musi być zadowolony z wygladu, no i żeby tanie było"

    > Z ciekawosci pytam. Bo tez mialem pare razy sytuacje ze jacka audio nie bylo jak
    polutowac bez stopienia plastikow i sie po glowie drapalem co zle robie.

    Jacki audio to dokładnie ten sam problem. Będe chyba to kąpał w kwasie,
    nie ma rady :/

  • 8. Data: 2018-05-12 19:54:58
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.05.2018 19:46, Sebastian Biały wrote:

    > Nigdnie w umowie nie pisza że ma się łatwo lutować.

    Idąc w tę stronę to nawet prądu przewodzić nie musi ;>

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2018-05-12 19:56:19
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 12 maja 2018 12:51:34 UTC-5 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Oglądałem zaciskarki i nie widze takich ktore były by odpowiednio wąskie
    > aby zacisnąc taki pin. Musiała by to być zaciskarka osiowa a nie poprzeczna.

    Ten krazek z pinami sie wyjmuje. Wtedy zwyklymi kombinerkami mozna zacisnac od
    zewnetrznej strony krazka.
    No, poza tym srodkowym :)

  • 10. Data: 2018-05-12 19:57:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    >
    > Niby to stabilizuje piny, ale plastik wokół nich wytapia się tak czy
    > inaczej, ponadto częśc gniazd powoduje napreżenia "boczne" przez co

    Wtyczkę spinasz z gniazdkiem, a nóżki gniazdka owijasz watą namoczoną w
    wodzie. Dzięki temu bolce są intensywnie chodzone i plastik się nie
    nadtapia. Do lutowania trzeba użyć mocnej lutownicy transformatorowej,
    aby nagrzewać intensywnie i krótko.
    Tak jak napisał ToMasz powierzchnię trzeba zedrzeć papierem ściernym,
    iglakiem lub zeskrobać nożykiem.
    Kiedyś bolce były robione z mosiądzu i były posrebrzane. Obecnie Chinole
    robią stalowe i niklują lub chromują, a niklu i chromu nie polutujesz.
    Jak oskrobiesz to nawet zwykła kalafonia da radę, choć lepszy będzie
    topnik z kwasem fosforowym lub chlorkiem cynku (popularny kwas do
    lutowania).