  • 1. Data: 2015-04-08 13:49:44
    Temat: Magazynowanie energii
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Temat na czasie, każdy pomysł na wagę złota. Te wszystkie OZE dają moc tylko wtedy
    kiedy wiatr wieje i słońce świeci, żeby to wyrównać trzeba energię magazynować.
    Belgowie właśnie ogłosili że wybudują na Bałtyku atol, sztuczną wyspę w kształcie
    obwarzanka. W środku wykopią wielki dół. I będą wlewać w ten dół wodę, przez turbinę,
    żeby generować prąd. A w czasie nadmiaru mocy z wiatraków, wypompują wodę na zewnątrz
    obwarzanka. Koszt nieznany, pojemność 2 GWh.

    http://www.reuters.com/article/2014/12/10/belgium-en
    ergy-storage-idUSL6N0TT1YM20141210

    http://www.renewableenergyworld.com/rea/news/article
    /2013/01/belgium-plans-to-build-island-to-store-exce
    ss-wind-energy

  • 2. Data: 2015-04-08 14:12:26
    Temat: Re: Magazynowanie energii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
> [...]
    nergy-storage-idUSL6N0TT1YM20141210
    >http://www.renewableenergyworld.com/rea/news/articl
    e/2013/01/belgium-plans-to-build-island-to-store-exc

    Jest to jakis pomysl .... ale wydaje sie kosztowny, bardzo kosztowny.
    Jesli zwykla tama na rzece jest droga, a tu mamy znacznie dluzsza ....
    oj, bedzie bardzo drogo.

    A przeciez Belgia ma troche gorek, i w nich pewnie bardziej
    sprzyjajace warunki.

    Ale co tam koszty ... Unia zaplaci, Unia popiera :-)

    A moze by tak dalej pojsc ... tame w ciesninie gibraltarskiej zrobic ?

    J.

  • 3. Data: 2015-04-08 14:32:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 14:12:31 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Jest to jakis pomysl .... ale wydaje sie kosztowny, bardzo kosztowny.
    > Jesli zwykla tama na rzece jest droga, a tu mamy znacznie dluzsza ....
    > oj, bedzie bardzo drogo.

    Tamę się buduje raczej z betonu, bo nie może być za gruba, no może z nielicznymi
    dziwacznymi wyjątkami. A taka wyspa na płytkim morzu może być usypana z bele czego,
    może być szeroka, więc nie musi być to super zbrojony beton. Popatrz jak w emiratach
    te sztuczne wyspy robili. Z kamieni i piachu. A taka dziura w dnie morza to dość
    materiału na budowę następnej.

    > A przeciez Belgia ma troche gorek, i w nich pewnie bardziej
    > sprzyjajace warunki.

    Tylko że te górki daleko od wody wyrosły. Można wykopać dziurę w ziemi obok górki i
    drugą na szczycie, ale myślisz że to taniej wyjdzie?

    > Ale co tam koszty ... Unia zaplaci, Unia popiera :-)

    Belgia zapowiedziała budowę bez względu na źródło finansowania. W desperacji są.
    Pozamykali atomówki, brakuje im prądu na oświetlanie autostrad latarniami co 50
    metrów...

    > A moze by tak dalej pojsc ... tame w ciesninie gibraltarskiej zrobic ?

    Ale tam trochę statków czasem pływa.
    Na Syberii teraz takie ogromne dziury w ziemi same się wykopują. Gdyby jakoś nad tym
    zapanować (z fremenami się dogadać) i trafić z taką dziurą obok jeziora, to by było
    pięknie...

  • 4. Data: 2015-04-08 14:41:28
    Od: masti <g...@t...hell>

    Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    żeby generować prąd. A w czasie nadmiaru mocy z wiatraków, wypompują wodę na zewnątrz
    obwarzanka. Koszt nieznany, pojemność 2 GWh.

    się nie ma gór na szczytowo-pompowe to trzeba robić dziurę :)

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 5. Data: 2015-04-08 14:53:29
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-04-08 o 14:12, J.F. pisze:

    > A przeciez Belgia ma troche gorek, i w nich pewnie bardziej sprzyjajace
    > warunki.

    A wiesz dlaczego MTB jest b.mało popularny w Belgii czy Holandii ? :)

    --
    P.Jankisz

  • 6. Data: 2015-04-08 14:59:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Konrad Anikiel"
    >W środku wykopią wielki dół.

    Na renderingu jakieś to małe. 2 GWh, ile to wody trzeba spuścić z 10m?

    Robert

  • 7. Data: 2015-04-08 15:05:39
    Od: masti <g...@t...hell>

    Robert Wańkowski wrote:

    > "Konrad Anikiel"
    >

    > Na renderingu jakieś to małe. 2 GWh, ile to wody trzeba spuścić z 10m?

    na renderingu to różnica poziomów jest 0m :)

  • 8. Data: 2015-04-08 15:12:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 15:00:22 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > "Konrad Anikiel"
    >

    > Na renderingu jakieś to małe. 2 GWh, ile to wody trzeba spuścić z 10m?

    A czemu tylko z 10 metrów? Samo morze 5 kilometrów od brzegu jest głębsze, a jeszcze
    pogłębią w środku. Mi się podoba.

  • 9. Data: 2015-04-08 15:41:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 kwietnia 2015 14:42:24 UTC+2 użytkownik masti napisał:
    > się nie ma gór na szczytowo-pompowe to trzeba robić dziurę :)

    Jakiś tam kawałek Ardenów mają, ale szkoda takich ładnych gór...

  • 10. Data: 2015-04-08 15:41:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Apr 2015 05:32:23 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > W desperacji są. Pozamykali atomówki, brakuje im prądu na oświetla=
    > nie autostrad latarniami co 50 metrów...

    Rotfl! Oni ciągle oświetlają każdy kilometr autostrady jak w latach
    90??

    --
    Marek